Hei!

Noen som har en idé hvordan jeg kan tette igjen glipen mellom veggen og murstocken? Jeg vurderte om man kunne trykke inn litt hønsenetting og deretter noe mørtel. Men det kan kanskje sprekke lett opp? Noen idéer?

Takk på forhånd!

• Veggen og murstocken med en synlig glippe mellom dem. Viser også en del av et rom under renovering, med treplater og verktøy i nærheten.
Jeg ville tilpasse gipsen så den går så nært pipen som mulig og deretter legge i latexfog. Ingen anelse om det er den beste løsningen. Skadene på pipen må du pusse opp. Alternativt kan du lage et mellomlegg og pusse opp pipen mot veggen. Ta så bort mellomlegget og legg i fog.

Det vil bevege seg i overgangen mellom materialer så en latexfog kan ta opp den bevegelsen uten å sprekke. Er det et dypt hull kan du pirke inn isolasjon eller bottningslist å mur mot.

Jeg er enig i at du skal fuge. Ville ikke brukt latex dog da den blir hard når den stivner og vil sprekke. Bruk i stedet vanlig overmalbar byggfuge med en bunnfyllingslist bak (sikaflex eller bostic silmax er to velkjente merker).

Takk for svarene! Glipen er som mest 30mm og essve fugemassen bygger opp til 25mm, skal man ta sjansen likevel og bruke den?

S
Kile i en passende trebitt og fugg mot trebiten.

Kan du ikke bytte gipsremsen på veggens kortside til en bredere så slipper du skjøter og overganger mellom ulike materialer som kan føre til sprekker. Gips-tre-stein vil bevege seg forskjellig og sprekke før eller siden.

Slik ser det ut fra siden. Kanskje kan man slippe gipsen forbi over murstocken på noe vis og fylle den lille glippen som oppstår.

• Veggmur med glippe og kabler, sett fra siden.
Sjekk først hva feieren sier om å tette igjen der. Det kan jo være at det må være ventilert på grunn av brannsikkerhet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.