Hei!
Nå er det snart på tide å begynne å sette opp vegger i mitt lille kjellerprosjekt. Skal bygge soverom til barna og trenger litt råd da jeg synes det står forskjellig overalt.
Damen vi kjøpte huset av hadde dette rommet som soverom uten noen problemer, men jeg rev ned alt fordi det var gammelt og ufresh.
Drenering gjort cirka 2014, så det er tørt og fint.
Når jeg rev ned alt satt det opp i følgende rekkefølge, utenfra og innover: Betongvegg, plastbelegg, horisontale trelekter spikret i betongen, loddrette trelekter spikret på disse, isolasjon, gips, tapet.
Kjelleren ligger delvis over/under mark og grensen går omtrent i høyde med ledningen som går ut gjennom veggen/lekten litt over.
Min første tanke var å sette opp stålprofiler med noen centimeters avstand mot ytterveggen, sette inn isolasjonsplater i profilens U-form, sette gips og deretter ytterligere gips eller et lag med annet plate-materiale. Det er her jeg blir usikker da jeg på noen sider har sett at det foreslås dampsperre/plast og på noen sider ikke, og på noen steder at man skal klemme inn isolasjon mellom lektene og veggen i tillegg til det laget som skal sitte "inni profilene".
Hvordan hadde dere gjort det? Bildene er før og etter rivingen.
Nå er det snart på tide å begynne å sette opp vegger i mitt lille kjellerprosjekt. Skal bygge soverom til barna og trenger litt råd da jeg synes det står forskjellig overalt.
Damen vi kjøpte huset av hadde dette rommet som soverom uten noen problemer, men jeg rev ned alt fordi det var gammelt og ufresh.
Drenering gjort cirka 2014, så det er tørt og fint.
Når jeg rev ned alt satt det opp i følgende rekkefølge, utenfra og innover: Betongvegg, plastbelegg, horisontale trelekter spikret i betongen, loddrette trelekter spikret på disse, isolasjon, gips, tapet.
Kjelleren ligger delvis over/under mark og grensen går omtrent i høyde med ledningen som går ut gjennom veggen/lekten litt over.
Min første tanke var å sette opp stålprofiler med noen centimeters avstand mot ytterveggen, sette inn isolasjonsplater i profilens U-form, sette gips og deretter ytterligere gips eller et lag med annet plate-materiale. Det er her jeg blir usikker da jeg på noen sider har sett at det foreslås dampsperre/plast og på noen sider ikke, og på noen steder at man skal klemme inn isolasjon mellom lektene og veggen i tillegg til det laget som skal sitte "inni profilene".
Hvordan hadde dere gjort det? Bildene er før og etter rivingen.
Hei
Jeg holder på å ferdigstille et soverom til datteren i kjelleren. Jeg hyret inn et firma som pusset veggene, og deretter malte jeg med en diffusionsåpen maling. Ble veldig fint, og man unngår de fremtidige risikoene med fukt som utforede vegger innebærer.
Jeg holder på å ferdigstille et soverom til datteren i kjelleren. Jeg hyret inn et firma som pusset veggene, og deretter malte jeg med en diffusionsåpen maling. Ble veldig fint, og man unngår de fremtidige risikoene med fukt som utforede vegger innebærer.
Hvordan så de reglene du demonterte ut? Veggen ser ut til å ha vært skikkelig fuktig tidligere.
Hvordan det har fungert tidligere kan gi en indikasjon på hva som kan fungere nå - har du drenert og også ISOLERT veggen utvendig, har du flyttet duggpunktet utover i konstruksjonen, noe som er bra, men all form for innvendig isolasjon er en risiko, det kan man ikke komme bort fra.
Hvis du likevel skal ramme innvendig, så er det stålregler med litt isolasjon mellom som gjelder, og du skal ha en luftspalte til veggen. Dette rommet må også ventileres. Jeg har nettopp gjort det slik på en yttervegg, 3m bred, og satte da ventiler høyt oppe ved taket samt ved gulvet - det ser ut til å være bra sirkulasjon der nå, men jeg har likevel forberedt for å bruke en vifte.
Skal barn bo der, kanskje det også er lurt med en radonmåling, og du vil kanskje tette litt ekstra mellom platen og veggen som et første tiltak hvis du har radon. Er det mye, kreves det selvsagt andre tiltak også.
Hvordan det har fungert tidligere kan gi en indikasjon på hva som kan fungere nå - har du drenert og også ISOLERT veggen utvendig, har du flyttet duggpunktet utover i konstruksjonen, noe som er bra, men all form for innvendig isolasjon er en risiko, det kan man ikke komme bort fra.
Hvis du likevel skal ramme innvendig, så er det stålregler med litt isolasjon mellom som gjelder, og du skal ha en luftspalte til veggen. Dette rommet må også ventileres. Jeg har nettopp gjort det slik på en yttervegg, 3m bred, og satte da ventiler høyt oppe ved taket samt ved gulvet - det ser ut til å være bra sirkulasjon der nå, men jeg har likevel forberedt for å bruke en vifte.
Skal barn bo der, kanskje det også er lurt med en radonmåling, og du vil kanskje tette litt ekstra mellom platen og veggen som et første tiltak hvis du har radon. Er det mye, kreves det selvsagt andre tiltak også.
Ja jeg vurderte det også, men siden jeg med større enkelhet vil kunne feste ting på veggene, foretrekker jeg plate materiale i det som skal bli soverom. Et annet rom i tilknytning blir pussetJ Jarnis8000 skrev:
Ja, jeg kommer til å ha ventilert gulv med lister og også i taket. Radon er målt og finnes ikke, og fukt er målt på ett eneste sted i hele kjelleren og det var vel en verdi på cirka 18/19% (i september). Alt var tørt og fint når jeg rev det bort, både trelekt og stenderne og isolasjonen. Til og med plasten som satt var fin og veggen bak støvet som bare det og det tenker jeg at den vel ikke hadde gjort på samme måte om det var fukt der? Støv = tørt?MathiasS skrev:
Hvordan så de lekterne du demonterte ut? Väggen ser ut til å ha vært skikkelig fuktig tidligere.
Hvordan det har fungert tidligere kan gi en anvisning om hva som kan fungere nå - har du drenert og også ISOLERT veggen utvendig har du flyttet daggpunktet utover i konstruksjonen, noe som er bra, men all form for innvendig isolering er en risiko, det går ikke å komme fra det.
Om du likevel skal legge lekter innvendig så er det metallstendere med litt isolering mellom som gjelder, og du skal ha en luftspalte mot veggen. Dette rommet må også være ventilert. Jeg har nettopp gjort det slik på en yttervegg, 3 meter bred, og satte da ventiler høyt oppe ved taket samt ved gulvet - det ser ut til å være god sirkulasjon der nå, men jeg har likevel forberedt for å bruke en vifte.
Skal barn bo der kanskje det også er greit med en radonmåling og du kanskje vil tette litt ekstra mellom plata og veggen som et første tiltak om du har radon. Er det mye trengs det selvfølgelig andre tiltak også.
Så du tenker at det ikke trengs plast og doble lag isolasjon da?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.214 innlegg
Her i forumet er nok den allmenne meningen at man ikke har plast i kjelleren, men at det skal være gjort slik at tilført fuktighet kan fordampe. Åpenbart har jo veggene blitt utsatt for fukt og da ikke bare kortvarig.
Gå på din første tanke med plåtreglarna og om du vil henge ting på veggen så skru først Osb-plate (med 10mm sprang til gulv og Tak) og deretter gips som overflatelag.
Du burde nok slå bort løs puss samt pusse opp og rulle veggene med Biltemas mur&putspussgrunn før også.
Skipp plasten.
Du burde nok slå bort løs puss samt pusse opp og rulle veggene med Biltemas mur&putspussgrunn før også.
Skipp plasten.
Takk! Hva er grunnen til at man må pusse veggen? Jeg har børstet bort det verste løse materialet, så det er ingen "rasfare" bak veggen.Roga1337 skrev:
Klikk her for å svare