9.764 lest ·
20 svar
10k lest
20 svar
Hvordan skal en godt bygget innervegg se ut?
Vil du ha en virkelig god lydisolering i veggen så bruk stålstendere, aller helst lydstendere. Viktigst er imidlertid å sørge for at veggen blir lufttett. Mykfug rundt om og ved alle installasjoner, husk også å fuge mellom karmer/vegg. Mikael L det stemmer at plyfa/OSB demper omtrent 2dB dårligere enn en gipsplate.
Markskiver som isolasjon.... Tungt = lyddempende.
Jeg ville satset på stålstendere, markisolasjon, osb+gips, fuge alle skjøter, kjøp en massivdør.
---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?hmqhwj
Jeg ville satset på stålstendere, markisolasjon, osb+gips, fuge alle skjøter, kjøp en massivdør.
---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?hmqhwj
Jeg kjører med omtrent halvparten av innerveggene 45x70 og halvparten med 45x45.Snailman skrev:
45x70 på to vegger som er bjelkelagsstabiliserende, på en vegg som trappen er skrudd og baderommets vegger.
Resten er med 45x45-regel.
Så jeg har valgt 70 av rene konstruktive grunner.
At disse veggene også tilfeldigvis skiller soverommene fra hverandre samt et soverom mot vaskerommet ser jeg ikke som noen ulempe, men jeg tror ikke lyddempingen kommer til å skilles mer enn marginalt.
Jeg har en vegg mellom kommende datarom og kommende soverom som er oppbygd på følgende måte:
Fra soverom:
13mm gips
22mm liggende spontet gulvspon
22mm stående spontet gulvspon
Eller om det var motsatt med gulvsponet?
Original 3-tommer regel med 70mm isolasjon.
Originalt 22mm spontet treverk.
13mm gips
22mm gulvspon
13mm gips
Grunnen til den noe uvanlige rekkefølgen på slutten var en skorstein og gammel tretex.
Skal jeg bygge på mer?
Fra soverom:
13mm gips
22mm liggende spontet gulvspon
22mm stående spontet gulvspon
Eller om det var motsatt med gulvsponet?
Original 3-tommer regel med 70mm isolasjon.
Originalt 22mm spontet treverk.
13mm gips
22mm gulvspon
13mm gips
Grunnen til den noe uvanlige rekkefølgen på slutten var en skorstein og gammel tretex.
Skal jeg bygge på mer?
Når jeg delte av barnas rom brukte jeg 45*70 bjelker cc 60cm, Stenullsisolasjon samt bunnsvillisolasjon av plast (litt tykkere modell) både mot tak/gulv/vegg. Satte deretter opp osb og deretter gipsplater med forskjøvne skjøter.
Klikk her for å svare