9.764 lest ·
20 svar
10k lest
20 svar
Hvordan skal en godt bygget innervegg se ut?
Side 1 av 2
Vil i huset ha stille og solid så lyd ikke sprer seg unødig mye.
Hvordan bygger jeg opp ikke-bærende innervegger i huset?
osb og gips er selvsagt, men hva med stenderverket for å si det sånn? Hvordan får jeg veggen stille og solid?
Hvordan bygger jeg opp ikke-bærende innervegger i huset?
osb og gips er selvsagt, men hva med stenderverket for å si det sånn? Hvordan får jeg veggen stille og solid?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 innlegg
Jeg antar at du ikke søker helt lydisolerte vegger (som er en helt annen konstruksjon), dette er en bra lydreduserende vegg:
Regle med 45 mm regel, tre. Syll, hammarband og deretter reglar med 45 mm c/c.
Ved døråpninger slår du på en 70 regel også.
Enkle, dvs. gjør ferdig en side først. OSB-plater, tett montert. Stemmer c/c-målet dårlig, så kjør OSB:en liggende. Trenger ikke skjøtes på regel overalt da. Ellers kjøp 900 mm plater og begynn med hel plate stående mot vegg. Nå ser du en massiv overflate av OSB, bortsett fra ved dører, der regelns sider synes.
Gipse 900 mm plater, begynn med en halv plate ved veggen (så sparkelkanten ikke kommer mot veggen). Gipse hele rasket, nå går gipsen også over "dørreglene".
Fra andre siden:
Gjør evt. installasjoner (eldosor, kortlinger).
Isoler med steinullplate (bedre mot lyd enn glassull).
På med OSB og gips også denne siden.
Klart!
Regle med 45 mm regel, tre. Syll, hammarband og deretter reglar med 45 mm c/c.
Ved døråpninger slår du på en 70 regel også.
Enkle, dvs. gjør ferdig en side først. OSB-plater, tett montert. Stemmer c/c-målet dårlig, så kjør OSB:en liggende. Trenger ikke skjøtes på regel overalt da. Ellers kjøp 900 mm plater og begynn med hel plate stående mot vegg. Nå ser du en massiv overflate av OSB, bortsett fra ved dører, der regelns sider synes.
Gipse 900 mm plater, begynn med en halv plate ved veggen (så sparkelkanten ikke kommer mot veggen). Gipse hele rasket, nå går gipsen også over "dørreglene".
Fra andre siden:
Gjør evt. installasjoner (eldosor, kortlinger).
Isoler med steinullplate (bedre mot lyd enn glassull).
På med OSB og gips også denne siden.
Klart!
Du mener 450? Er det i dette tilfellet ikke bedre å regla cc 600? Ettersom reglene bærer lyden med seg gjennom veggen bør det være så lite av dem som mulig.Niclas Jonsson skrev:
Vær nøye med å tette mot gulv, tak og sidevegger. Der slipper lyden gjennom ellers.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 innlegg
Visst, 450 mente jeg selvfølgelig.
Veggen blir stille uansett, ingen grunn til å legge ekstra energi på å utvide regelavstanden til 600, som alle vet så innebærer det større plater = dårlig arbeidsmiljø.
Enig angående tettingen, ikke feil å mykfuge med billig latex-fug alle kanter før gipsingen.
Veggen blir stille uansett, ingen grunn til å legge ekstra energi på å utvide regelavstanden til 600, som alle vet så innebærer det større plater = dårlig arbeidsmiljø.
Enig angående tettingen, ikke feil å mykfuge med billig latex-fug alle kanter før gipsingen.
Bra beskrivelse! Men 70-regel ved døråpninger, hvordan mener du da? Lar man ikke bare to av de stående reglene utgjøre "karminnfesting"? Og mener du at veggen for øvrig da også er reglet med 70-regler (x45)?Niclas Jonsson skrev:
/A
Kanskje er det større risiko for at en 45-regel sprekker når du drar inn karmskruen, derfor valget av 70 mm?
Det kan nok være klokt å ta en 70-regel liggende på "platten" ved døren. Stødigere mot alle belastninger og mer for karmeskruen å dra i.
På siden der strømbryteren er det spørsmål om man ikke skal dra til med en 45x95, for at apparatboksen skal komme bort fra dørkarmen. Ellers få på litt ekstra.
På siden der strømbryteren er det spørsmål om man ikke skal dra til med en 45x95, for at apparatboksen skal komme bort fra dørkarmen. Ellers få på litt ekstra.
Jo, litt. Men da må du allerede når du bygger vite hvor du tenker å henge opp ting. :xMrTim skrev:
Selv kjører jeg med OSB + gips, og jeg har for meg at den kombinasjonen blir ca. 2dB dårligere enn dobbelt gips på begge sider.
En annen variant er å sette syll og hammarband med 45x70 og deretter stendere med 45x45 som sitter forskjøvet typ:
Sett ovenfra og [ ] er stenderne.
Fordelen er at man ikke får noen kontakt mellom platene og mindre lyd mellom rommene. Glem for alt i verden ikke å tette med f.eks. tetningslist mellom gulv og syll, tak og hammarband og ytterstender med vegg.
Sett ovenfra og [ ] er stenderne.
Fordelen er at man ikke får noen kontakt mellom platene og mindre lyd mellom rommene. Glem for alt i verden ikke å tette med f.eks. tetningslist mellom gulv og syll, tak og hammarband og ytterstender med vegg.
Men så fort vi begynner å komplisere det med mer enn doble gipsplater eller OSB+gips og tetter eventuelle sprekker, vil faktisk døren være den svakeste lenken.
En slik vanlig papp/masonitt-dør har nok betydelig mer flanketransmisjon enn en standardvegg.
Så begynner vi med doble gipsplater, bør nok også døren byttes til en som er et steg bedre.
Og lager vi en enda mer avansert vegg, bør nok døren begynne å ha ytterdørskvalitet, med tettsittende lister rundt hele dørkarmen osv.
En slik vanlig papp/masonitt-dør har nok betydelig mer flanketransmisjon enn en standardvegg.
Så begynner vi med doble gipsplater, bør nok også døren byttes til en som er et steg bedre.
Og lager vi en enda mer avansert vegg, bør nok døren begynne å ha ytterdørskvalitet, med tettsittende lister rundt hele dørkarmen osv.
Jeg ble litt nysgjerrig på hvor mye døren påvirker, da jeg også holder på og lager veldempede vegger.
Og.
En relativt dårlig standarddør har ikke mer lydisolasjon enn 30dB. F.eks:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=39923
Og trestendervegg med enkelgips pbs uten isolasjon gir 25-30dB, dvs. ganske tilsvarende ytelse.
http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/03_kd_system_innervaegg_traregel.pdf
Med isolasjon får man 5 dB til.
Dobbelgips pbs + isolasjon = 35-40dB demping, dvs. da bør man gå opp til minst en dør i minst klasse R’w 35 dB for å få god effekt av den fine veggen.
Og her finnes det litt å lese for å få litt følelse for hva de ulike dB-verdiene kan bety i praksis.
http://www.swedoor.se/index/prof_forum/ljudreduktion_faq#punkt1
Og.
En relativt dårlig standarddør har ikke mer lydisolasjon enn 30dB. F.eks:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=39923
Og trestendervegg med enkelgips pbs uten isolasjon gir 25-30dB, dvs. ganske tilsvarende ytelse.
http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/03_kd_system_innervaegg_traregel.pdf
Med isolasjon får man 5 dB til.
Dobbelgips pbs + isolasjon = 35-40dB demping, dvs. da bør man gå opp til minst en dør i minst klasse R’w 35 dB for å få god effekt av den fine veggen.
Og her finnes det litt å lese for å få litt følelse for hva de ulike dB-verdiene kan bety i praksis.
http://www.swedoor.se/index/prof_forum/ljudreduktion_faq#punkt1
Har vært inne på å skaffe dører som virkelig slutter tett, men da blir neste problem ventilasjonen.Mikael_L skrev:Men så fort vi begynner å komplisere det med mer enn dobbeltgips eller OSB+gips og tetter eventuelle sprekker, så vil faktisk døren være det svakeste leddet.
En sånn vanlig papp/masonitt-dør har nok betydelig mer flanketransmisjon enn en standardvegg.
Så begynner vi med dobbeltgips så bør nok også døren byttes til en som er et steg bedre.
Og gjør vi en enda mer avansert vegg bør nok døren begynne å ha ytterdørkvalitet, med tettsluttende lister rundt hele dørkarmen osv.
Da blir det en ventil i en eller annen vegg istedenfor for å få avtrekk fra rommet, og det er kanskje ikke så pent heller.
Ok, idiotspørsmålet nå da - 45mm regel x hva?
Ut fra innleggene virker det som dere antar 45x45, men det kan dere vel aldri mene?
Og hvis veggens tykkelse er "valgfri" i eksemplet ovenfor, lurer jeg fortsatt på hvordan 70-regelen ved døren skal monteres.
Hvis man har både svill og bjelkelag samt stolper i 45x95, ville det da være vanskelig å skru karmen i disse stående 95-ene?
/A
Ut fra innleggene virker det som dere antar 45x45, men det kan dere vel aldri mene?
Og hvis veggens tykkelse er "valgfri" i eksemplet ovenfor, lurer jeg fortsatt på hvordan 70-regelen ved døren skal monteres.
Hvis man har både svill og bjelkelag samt stolper i 45x95, ville det da være vanskelig å skru karmen i disse stående 95-ene?
/A