Byttet av søyle ble i siste liten, derfor gjorde jeg tabben å ikke la selgeren sage ned bjelken for meg. Trodde det skulle være lett å løse på stedet.
Men nå er jeg litt usikker. 14 cm tykk. Min dykkesag klarer ikke den dybden - så da må jeg gjøre snitt på hver side. Egentlig skal ikke snittet være helt rett heller, men helst med en viss vinkel da søylene står litt skjevt.
Eller om jeg skal bruke tiger saga, med risiko for at det blir litt tilfeldig.
Eller motorsag... Med stygt underlag som resultat som kanskje lettere tar skade?
Hvordan ville dere gjort det?
(skal altså sage vertikalt)
Skal den kappes eller kløyves? (Jeg tolker teksten som at den skal kløyves)
Hva er slutmålet?
Hvorfor skal den kløyves?
Krav til overflate/sluttfinish?
Er det uttak for vindu eller er det hele bjelkens lengde som skal kløyves?
Jeg hadde nok vurdert om jeg virkelig må kløyve den på stedet.
Bruk dykksag eller sirkelsag for å deretter ta resten med baufil.
Deretter høvle ned ujevnheter.
Og om den bare skal kappes, så er det lett gjort med baufilen...
Skal bygge ny vegg, og for at den nye veggen skal bli rett så havner den i dagens situasjon så langt ut. Pelaren var litt for stor i målene, samt at pliten er vel ikke i linje heller. Hver cm jeg kan vinne ville være til fordel for å slippe å bygge ut veggen. Nærmer seg takets slutt.
(den nye veggen er akkurat nå kanskje 5-6cm utenfor sitt opprinnelige sted, for å få veggen rett)
Kommer panel oppå pelaren. Så overflaten er ikke viktig annet enn at jeg ikke vil den skal bli unødvendig sensitiv.
Først tenkte jeg å ha panel frem til pelaren, så panel og pelare er i linje. Og så platet pelaren. Men det føles ikke riktig å gjøre.
Senkesag fra begge sider burde vel bli på noen mm i nøyaktighet, og så det siste med snekkersag eller tiger. Avslutt med et par høveldrag for å pynte opp. Så hadde jeg gjort...
Tigersag er håpløst, bruk motorsagen, er kjeden skarp er det fikset på 20 min.
Ellers er det som sagt tidligere, baufil som gjelder, et av de beste verktøyene som finnes når man snekker.
Hva bør jeg ha for skruer til vinkeljernene som bærer mine lange tunge bjelker?
tror de er 45x140
Jeg brukte rustfrie montasjeskruer. Bjelkene klarer å bære meg når jeg har prøvd å stå på dem. En kollega reagerte imidlertid på skruvalget, så jeg ble litt usikker nå om jeg gjør feil.
Mja.. Nja.. Kan jo vise bilde av sommerprosjektet.
Jeg vet at montasjeskruene er litt myke, bra når man monterer da hodet tilpasser seg selv om man har strammet skjevt, men men aner at de kan bryte av til slutt i dette bygge når man ikke vil det. Vis vedlegget 117651
Som dere ser, søylen til høyre.. lektene stikker litt ut.. nettopp for å få veggen rett.. derfor kløyve den lengst til venstre og deretter skyve inn resten.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.