Vil du ha igjen en bit vegg øverst hadde jeg bygget den i ettertid av stendere og gips. Det er en god idé å ha en "stopp" oppe mot taket for mat-os som ellers sprer seg ut i resten av rommet.

• Liker
oscar_uppsala og 2 andre
  • Laddar…
S singemoller skrev:
Vil du ha en bit vegg øverst hadde jeg bygd den i etterkant av lekter og gips. Det er en god idé å ha en "stopp" oppe mot taket for mat-os som ellers sprer seg ut i øvrige rommet
Ja, det er en god idé. Siden møtet mellom vegg og tak er en myk pusset fornemmelse av stukkatur hadde det vært fint å beholde, men det kan kanskje risikere å falle ned og bli vanskelig å ordne.

Jeg hadde ellers tenkt at man kunne feste en planke, se bilde.
Diagram av møtet mellom vegg og tak med forslag om å feste en planke som fuges og males, merket som "Nedhäng".

Regn med at innerveggen ikke sitter tilstrekkelig fast i taket for å kunne bevares. I min leilighet fra 1936 er innerveggenes eneste sikring mot innertaket firetommerspiker slått i innertaket og deretter bøyd og smurt inn i mørtel.

Bedre i så fall er å rive hele veggen og deretter bygge en gipsplatekledd regelstruktur festet i innertak og vegger. De hvelvede takvinklene du har nå kan gjenskapes med gipsmørtel mot innertak og gipsplater.

• Liker
oscar_uppsala
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Regn med at innerveggen ikke sitter tett nok til taket for å kunne beholdes. I leiligheten min fra 1936 er innerveggenes eneste sikring mot innertaket firetommersspiker slått inn i innertaket og deretter bøyd og smurt inn i mørtel.

Bedre i så fall å rive hele veggen og deretter bygge en gipsskivekledd regelstruktur festet i innertak og vegger. De buede takvinklene du har nå kan gjenskapes med gipsmørtel mot innertak og gipsskive.
Rått! Takk for tipset!

Hvordan gikk det å rive veggen? Har du noen råd? Jeg har en lignende vegg å rive og oppdaget at det er slaggplater.

• Liker
oscar_uppsala
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Hvordan gikk det å rive veggen? Har du noen råd? Jeg har en lignende vegg å rive og oppdaget at det er slaggplater.
Hei! Beklager sent svar, vi rev den med bilhammer og plukket ned slaggplate for slaggplate. Det gikk bra, en del støv men vi sprayet med blomstersprøyte for å få det raskt ned til gulvet (som var dekket). Hvordan gikk det for deg?

Perforerte en 20x20 cm rute og gikk deretter på med håndslegge. Støvete verre! Stilte meg i vinduet litt nå og da så ikke naboene skulle tro at det brant. Nå er veggen borte, og jeg har fått mersmak.

• Liker
oscar_uppsala
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Perforerte en 20x20 cm rute og gikk så på med håndslegge. Støvete verre! Stod i vinduet litt nå og da så ikke naboene skulle tro at det brant. Nå er veggen borte, og jeg har fått mersmak.
Haha, ja, visst får man mersmak? :)

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Haha, ja, visst får man mersmak? :)
Hei Oscar, hvordan gjorde du opp mot taket, sparte du 20 cm eller var det umulig å spare så da det bare falt ned liksom?

S simonnnn skrev:
Hei Oscar, hvordan gjorde du opp mot taket, sparte du 20 cm eller var det umulig å spare så da det bare falt ned liksom?
Jeg gikk rent hele veien opp. Problemet ble at mange års maling gjorde at vegg/tak "satt sammen" av malingen og flak av takets maling ble dratt av. Hadde jeg gjort det om igjen i dag hadde jeg skåret inn til takkonstruksjonen slik at takmalingen ikke fulgte med.

Hadde jeg beholdt en del av veggen mot taket hadde jeg lagt et kutt før jeg begynte å rive. Så må kuttet byttes av slik at man ikke får gjenværende vegg i hodet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.