17.488 lest ·
24 svar
17k lest
24 svar
Hvordan rive lettbetong innervegg så støvfritt og enkelt som mulig?
Medlem
· västra götaland
· 128 innlegg
Vil du ha igjen en bit vegg øverst hadde jeg bygget den i ettertid av stendere og gips. Det er en god idé å ha en "stopp" oppe mot taket for mat-os som ellers sprer seg ut i resten av rommet.
Renoveringsnybegynner
· Stockholm
· 97 innlegg
Ja, det er en god idé. Siden møtet mellom vegg og tak er en myk pusset fornemmelse av stukkatur hadde det vært fint å beholde, men det kan kanskje risikere å falle ned og bli vanskelig å ordne.S singemoller skrev:
Jeg hadde ellers tenkt at man kunne feste en planke, se bilde.

Regn med at innerveggen ikke sitter tilstrekkelig fast i taket for å kunne bevares. I min leilighet fra 1936 er innerveggenes eneste sikring mot innertaket firetommerspiker slått i innertaket og deretter bøyd og smurt inn i mørtel.
Bedre i så fall er å rive hele veggen og deretter bygge en gipsplatekledd regelstruktur festet i innertak og vegger. De hvelvede takvinklene du har nå kan gjenskapes med gipsmørtel mot innertak og gipsplater.
Bedre i så fall er å rive hele veggen og deretter bygge en gipsplatekledd regelstruktur festet i innertak og vegger. De hvelvede takvinklene du har nå kan gjenskapes med gipsmørtel mot innertak og gipsplater.
Renoveringsnybegynner
· Stockholm
· 97 innlegg
Rått! Takk for tipset!Z ZipLock skrev:Regn med at innerveggen ikke sitter tett nok til taket for å kunne beholdes. I leiligheten min fra 1936 er innerveggenes eneste sikring mot innertaket firetommersspiker slått inn i innertaket og deretter bøyd og smurt inn i mørtel.
Bedre i så fall å rive hele veggen og deretter bygge en gipsskivekledd regelstruktur festet i innertak og vegger. De buede takvinklene du har nå kan gjenskapes med gipsmørtel mot innertak og gipsskive.
Renoveringsnybegynner
· Stockholm
· 97 innlegg
Hei! Beklager sent svar, vi rev den med bilhammer og plukket ned slaggplate for slaggplate. Det gikk bra, en del støv men vi sprayet med blomstersprøyte for å få det raskt ned til gulvet (som var dekket). Hvordan gikk det for deg?oshu skrev:
Renoveringsnybegynner
· Stockholm
· 97 innlegg
Jeg gikk rent hele veien opp. Problemet ble at mange års maling gjorde at vegg/tak "satt sammen" av malingen og flak av takets maling ble dratt av. Hadde jeg gjort det om igjen i dag hadde jeg skåret inn til takkonstruksjonen slik at takmalingen ikke fulgte med.S simonnnn skrev:
Hadde jeg beholdt en del av veggen mot taket hadde jeg lagt et kutt før jeg begynte å rive. Så må kuttet byttes av slik at man ikke får gjenværende vegg i hodet.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Den enkleste måten å rive gamle gipsplater?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Delvis rive skorstein for innsatspeis?
Rive deler av skorstein, kanskje ikke så bra …
Riva bskom fasad och sätta vindpapp eller behålla och sätta spikläkt
Fasad -
Svartmögel, sanera eller riva och bygga om?
Utbyggnad och tillbyggnad