Tenkte legge nye fliser på kjøkkenet, som har en kjeller/garasje under betonggulv, etter at mange fliser har sprukket. Betonggulvet, bestående av prefabrikkerte betongelement, henger ned to-tre cm i midten, og det vil jeg jevne ut før flisleggingen. Kan man støpe på et betonglag blandet i en tombola, to-tre cm tykt i midten og jevne ut, eller må man kjøpe en masse dyre sekker med flytsparkel? Hvilken betongkvalitet anbefales i så fall?
Når jeg begynte å fjerne de sprukne flisene, fant jeg biter av linoleumsbelegg, sponplategulv. Under den var det en masonittplate, og derunder tjærepapp med et lag korksmuler på. Jeg har ikke rukket å rive bort den, men jeg antar at betonggulvet ligger under tjærepappen. Var dette en vanlig måte å legge flisegulv på 60-70-tallet? Kan jeg legge mine nye fliser direkte på mitt snart avjævnede betonggulv isteden?

Det er ikke så vellykket med vanlig betong for den tar tid å tørke (=krymp ferdig). Produsentene av fix pleier å angi at betong skal ha herdet i 3-6 måneder før man legger fliser. Tiden avhenger av fabrikat.

Aha, om det finnes god tid, er det ok.
Og å montere klinkerflisene direkte på betong. Er det bra? For meg høres det ut som det mest logiske, ingen mugnende fibermaterialer i mellom. Kanskje en elektrisk gulvvarmematte innbakt for å kompensere et kaldere gulv?

har ikke et godt svar på ditt spørsmål om hvorfor det finnes sponplater osv. Men fliser legges ofte direkte på betong. kan se 3 ulike grunner til hvorfor det ser slik ut hos deg:

1. Det har vært et linoleumsgulv fra starten.
2. Noe med isolasjon?
3. Kan det muligens være slik at betongelementene beveger seg litt, risiko for sprekker?

Mikael_L
Tjuvkilsbyggare skrev:
Betonggulvet, bestående av prefabrikerte betongelement henger ned to-tre cm i midten og det vil jeg jevne ut før flisleggingen. Kan man støpe på et tombolablandet lag betong, to tre cm tykt på midten og jevne ut, eller må man kjøpe en masse dyre sekker med avrettingsmasse? Hvilken betongkvalitet anbefales i så fall?
Du må sjekke om det du jevner ut med kan legges så tynt...
Finbetong og hurtigslagsats og slikt pleier å kreve lag på minst rundt 3 cm. Og da blir det jo 6 cm tykt for deg, der det er mest søkk.
Men du må rett og slett spørre/sjekke hvert produkt for seg, da det varierer så.

Jeg reagerer på at en betong bjelkelag svikter på den måten du skriver. Hva jeg vet er ikke betong elastisk, så det burde finnes sprekker om det har et nedheng på 3 cm.

Jada, det er sprukket. Man kan studere det i taket fra kjellerplanet, men jeg tror ikke det er noen fare. Det har vært så i mange år. Derimot har jeg horisontale sprekker i ytterveggene (som befinner seg 2/3-deler under mark) som er bekymringsfullt. Jeg tror at vann på utsiden fryser om vinteren og presser veggene innover. Må grave ut og drenere en gang...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.