Hei!

I renoveringen av min 70-talls teglvilla oppdaget jeg litt fukt/mugg et sted i huset.

På grunn av dette laget jeg hull i veggene på andre vel (?) valgte steder i huset for å sjekke om det var mugg flere steder.
Heldigvis ser det ikke ut som det, men nå har jeg jo skadet tetningslaget på baksiden av gipsen. 🙈Tetningslaget minner om tynn voksduk, kanskje er det plast? Er i hvert fall en del av gipsplatene.
Jeg laget hullene helt nederst mot gulvet (plate på mark forresten) så jeg kan skjule stygg reparasjon med gulvlister.

Men nå vil jeg altså tette hullene, og bekymrer meg for at jeg ikke vet hvordan jeg skal sikre at fukt ikke kommer inn.

Tips?

Men:
-jeg vil ikke bytte hele platene, bare reparere hullene.
- hullene er ca 5x10 cm i gipsen, og hullene i tetningslaget er veldig små, ca 2x3 cm.

B Bigge77 skrev:
Hei!

I renoveringen av 70-talls teglvillaen min støtte jeg på litt fukt/mugg på et sted i huset.

På grunn av dette laget jeg hull i veggene på andre (vel?) valgte steder i huset for å sjekke om det fantes mugg flere steder.
Takk og lov ser det ikke slik ut, men nå har jeg jo skadet tettesjiktet på baksiden av gipsen. 🙈Tettesjiktet minner om tynn voksduk, kanskje er det plast? Er iallfall en del av gipsplatene.
Jeg laget hullene nederst mot gulvet (plate på mark forresten) så jeg kan skjule stygg reparasjon med gulvlister.

Men nå vil jeg altså tette hullene, og jeg bekymrer meg for at jeg ikke vet hvordan jeg sikrer at fukt ikke kommer inn.

Tips?

Men:
- hullene er ca 5x10 cm i gipsen, og hullene i tettesjiktet er veldig små, ca 2x3 cm.
Tape for formålet

T Tompafix skrev:
Tape for formålet
Ja, det hadde jo funket, men kommer ikke til baksiden av gipsen så jeg kan tape.
Det går ikke løsne platene uten at de går i stykker.

Finnes det noe fugeskum eller lignende som ville funket? Som ikke suger fukt da.

Jeg tror ikke at det er så kinkig. Du kan sannsynligvis la det være. Men vil du absolutt reparere det så må selve plasten teipes om det skal være noen mening med det. Om du kan forstørre hullet i gipsen så det går an å teipe hullet i plasten, kan du skru trelister på baksiden av gipsen som du deretter kan skru en bit gipsskive mot. Så sparkler du og maler. Det går an å få reparasjonen helt usynlig.

• Liker
Bigge77
  • Laddar…
B Bigge77 skrev:
Hei!

I oppussingen av min 70-talls teglvilla kom jeg over litt fukt/mugg på et sted i huset.

På grunn av dette lagde jeg hull i veggene på andre vel (?) valgte steder i huset for å sjekke om det var mugg andre steder.
Heldigvis ser det ikke slik ut, men nå har jeg jo skadet tetningslaget på baksiden av gipsen. 🙈Tetningslaget minner om tynn voksduk, kanskje det er plast? Er i alle fall en del av gipsplatene.
Jeg laget hullene helt nede mot gulvet (plate på mark forresten) så jeg kan skjule stygg reparasjon med gulvlister.

Men nå vil jeg altså tette hullene, og bekymrer meg for at jeg ikke vet hvordan jeg sikrer at fukt ikke kommer inn.

Tips?

Men:
- hullene er ca. 5x10 cm i gipsen, og hullene i tetningslaget er veldig små, ca. 2x3 cm.
Sparkel eller fugemasse, klart!

• Liker
Bigge77
  • Laddar…
K
Hva slags ventilasjonssystem har du? Har du naturlig ventilasjon er det jo da ironisk å tette igjen når det finnes naturlige utettheter som fungerer som ventilasjon.

• Liker
Bigge77
  • Laddar…
K kniv skrev:
Hva slags ventilasjonssystem har du? Har du naturlig trekk er det jo da ironisk å tette når det finnes naturlige utettheter som fungerer som ventilasjon.
Good point. Kan for lite om hvorfor det er andre gipsplater mot ytterveggsinnerstagene enn på innerveggene. 🫤
Det er vel naturlig trekk antar jeg, LLVP og direkteel for varme.

Prøver å finne ut om jeg trenger å sette inn ordentlige ventiler i soverommene da det er en del hekse sot og kuldebroer som har svertet tak og vegger.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sparkel eller fugemasse, klart!
Hvilken type fugemasse?
Jeg har noen bygg- og limfuger, kanskje det kan funke?

K
Forskjellige gips på ytter- og innervegger? Hva er det som skiller?

Og om siden du ikke sa FTX eller mekanisk til/fraluft så er det selvtrekk (vanligst i eldre hus). Da hadde jeg droppet å prøve å tette dampsperren. Gjetter at den også ikke er særlig moderne så den i seg selv er nok ikke det tetteste…

• Liker
Bigge77
  • Laddar…
B Bigge77 skrev:
Hvilken slags fugemasse?
Jeg har noen bygg- og limfug, kanskje det kan funke?
Spiller ingen stor rolle. Du skal bare tette.

• Liker
Bigge77
  • Laddar…
K kniv skrev:
Forskjellig gips på ytter- og innervægger? Hva er det som skiller?

Og hvis du ikke nevnte FTX eller mekanisk til-/fraluft, så er det naturlig ventilasjon (vanligst i eldre hus). Da hadde jeg droppet å prøve å tette dampsperren. Gjetter at den heller ikke er særlig moderne, så den i seg selv er nok ikke den tetteste...
At det er som en voksduk typ på baksiden av de som vender mot yttervegger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.