Googlet og søkt, men finner ingen gode bilder eller beskrivelser av hvordan folk har gjort det. Så jeg vender meg til beste håpet.

Laftet torp, 1800-tall, råtten svill på noen steder og mistenkt av råttnet bjelkelag ved innfestingen mot nevnte svill.
Hvordan bygningsteknisk tilbakeføre dette?

Jeg forstår at det finnes en "bygningsvern-måte" og en "få det til å fungere-måte". Jeg har ingen erfaring med å passe inn tømmer mot tømmer, så jeg heller mot det siste.

Min tanke er å sage av der det er helt friskt. På respektive side av eksisterende bjelkelag spikre på juster som fester mot svill eller hviler på grunnmuren, avhengig av hvordan det er bygget fra starten.

Riktig tenkt, eller andre forslag?
Er det mer holdbart på noen måte å "fylle" hulrommet på bildet mitt med nytt materiale? Igjen, jeg forstår at å finne en tømmerbit med lignende dimensjoner og med diverse sammenføyningsprinsipper passe dem sammen antakelig ville være best. Men komplisert for meg som aldri har prøvd.

• Diagram av en torpstruktur med fokus på en timmerstokk markert i gult og problem med råtne bjelker ved feste mot bunnsvill.
Sag bort det råtne, sett en stolpe under mot bakken med en betongplate 300X300 mm. Det er mulig å ankere stolpe/plate så den ikke flytter seg. Fres av stokken (sikkert rund) litt slik at det blir en plan overflate på begge sider, fest f.eks. 125X45 regel på begge sider minst 1000 mm fra enden med gjennomgående bolt minst 3 stk (helgjenget stang) og store skiver, gjerne med låsemutter også. Så hvordan du setter den mot bjelke eller grunn må du se selv.

• Liker
cederbusch
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sage bort det råtne, sett en stolpe under mot mark med en betongplate 300X300 mm går det an å ankre stolpe/plate så den ikke flytter seg. Fres av stokken (sikkert rund) litt så en plan overflate blir på begge sider, fest f.eks. 125X45 regel på begge sider min 1000 mm fra enden med gjennomgående bolt min 3 stk (helgjenget stang) og store skiver, gjerne med låsemuttere også. Så hvordan du setter den mot bjelkelag eller grunn får du se selv
Takk, føles veldig gjennomførbart

Få tak i en liten bit hustømmer og skjøt inn i den friske biten med en lynnedslagsskjøt så trenger du ikke bygge med søyle under. Ellers så finnes det sikkert en tømrer i nærheten som kan ordne det der på en dag.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.