Vi har et hus med kjeller som består av en eldre del (20-tallet) samt en nyere (80-tallet). Det er kledd med plastmatter og gips og sånt, og vi tenkte å ta en skikkelig runde for å fuktsikre den (dvs. i prinsippet ha fliser på gulvet og male veggene med maling som puster). Den eldre delen har grunn av betong. Det trodde vi også at den nyere hadde, men nå når vi river ut viser det seg at den nyere delen av kjelleren bare er markduk med celleplast over, som man så har reget opp et gulv på. Vil det fungere langsiktig å flytsparkle oppå celleplasten og ha det som grunn, eller er det bare å rive ut alt sammen og støpe plate i henhold til forskriftene som gjelder? Takk for synspunkter.
Som gjort for mer problemer å flytsparkle oppå celleplast, kan dannes fukt som mugner. Best er å rive ut og støpe ordentlig på klassisk vis. Deretter er det bare å holde jevn og god varme i kjelleren da dette tørker ut og holder fukt unna samt hjelper hele huset å ha det bra langsiktig. Sammenlign med større eiendommer der kjellere er renset/ingen ekstra gulv i det hele tatt, men veltempererte med radiatorer for å unngå langsiktige problemer i eiendommen. Varme fordeler seg oppover, så du har alltid fordel med temperert kjeller og kan da med behag også ha virksomhet og trivsel i kjelleren med behagelig temperatur. Win win!linusen80 skrev:
Vi har et hus med kjeller som består av en eldre del (20-tallet) samt en nyere (80-tallet). Det er kledd med plastmatter og gips og slikt, og vi tenkte å ta et skikkelig grep for å sikre den mot fukt (dvs. i prinsippet ha fliser på gulvet og male veggene med maling som puster). Den eldre delen har grunn av betong. Det trodde vi også at den nyere hadde, men nå når vi river ut, viser det seg at den nyere delen av kjelleren bare er markduk med celleplast oppå, som man deretter har lagt gulv på. Vil det fungere langsiktig å flytsparkle oppå celleplasten og ha det som grunn, eller er det bare å rive ut alt og støpe såle etter kunstens regler som gjelder? Takk for innspill.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 innlegg
Denne mannen har som hobby å preke for en varm kjeller. Bare fordi han fryser når han er der nede. Da jeg kjøpte huset mitt, var halvparten av kjelleren bare pukk på jord. Jeg la ut plast og støpte en 10 cm tykk betongplate. Det har vært fint og tørt siden da, temperaturen er rundt 12 grader. Ingen oppvarming bortsett fra litt spillvarme fra første etasje.
Jeg har ikke penger til å sløse med å varme opp en tørr kjeller.
Jeg har ikke penger til å sløse med å varme opp en tørr kjeller.
Jeg antar at man renoverer kjelleren for å bruke plassen. Det finnes mange boendeformål som kjelleren passer utmerket til. Alternativet kan jo være å legge på en etasje, noe som har mange fordeler, men det har også en helt annen pris.T Thomas_Blekinge skrev:Denne mannen har som hobby å preke for en varm kjeller. Bare fordi han fryser når han er der nede. Da jeg kjøpte mitt hus var halve kjelleren bare pukk på jord. Jeg la ut plast og støpte en 10 cm tykk betongplate. Det er hvor fint og tørt siden, temperaturen er rundt 12 grader. Ingen varme bortsett fra litt spillvarme fra BV.
Jeg har ikke penger å sløse med å varme opp en tørr kjeller.
Klikk her for å svare