Langs med oppkjørselen har jeg en gammel betongmur.
Den er sannsynligvis like gammel som huset, altså fra 1930-tallet.
Den er alt annet enn vakker, men holder nok i mange år til, selv om 30-tallsbetongen virker sprødere enn dagens. Tidligere eiere har lappet og reparert i flere omganger.

Jeg vurderer hvordan jeg enkelt kan renovere den.

Alternativ 1:
Gjør det grundig. Riv og grav ut bak for deretter å støpe ny mur.
Alt annet enn raskt, enkelt og billig.

Alternativ 2:
Støp en ny mur utenpå den gamle
Lettversjonen av alt 1. Raskere, og jeg slipper å grave og kjøre bort den gamle muren.
Ulempen er at oppkjørselen blir smalere. Den er allerede smal, og på andre siden er det et stup, altså en mur til enda lavere nivå, så jeg kan ikke flytte eller utvide oppkjørselen.
Fortsatt ganske mye penger for å sette form, armere og støpe over 20 meter mur.
Hvor tykk mur trengs?

Alternativ 3:
Puss muren.
Hvilket forarbeid kreves? Holder det med høytrykkspyling?
Går det an å male/slamme med utspedd pussmørtel? Finishen blir naturligvis ikke perfekt, men betydelig bedre enn nå. Definitivt enklere enn å prøve "ordentlig" pussing selv. Jeg tviler på at jeg får pussen glatt.
Hvor lenge vil det holde?
Hvilken type mørtel?

Alternativ 4:
Vask bort smuss og alger.
Begynn med høytrykk.
Egnete kjemikalier.
Reparasjonene vil fortsatt synes, men bli mindre fremtredende.

Alternativ 5:
Lukk øynene og gjør noe morsommere. Muren står nok i noen år til :-)
Kanskje la noen tynne planter henge ned for å skjule.

Jeg heller mot alternativ tre, altså "male" med utspedd pussmørtel.
Hva tror den samlede ekspertisen?
 
  • Gammel betongmur langs en smal oppkjørsel med bil i enden. Muren er slitt med synlige lappede områder, omgitt av grønt løvverk.
  • Gammel betongmur med slitt overflate langs oppkjørsel; deler er lappet, omgitt av grønt gress og planter på toppen.
Kle den med fibercemtsplater/sokkelplater. Finnes å bestille i forskjellige farger dessuten.
 
  • Liker
AlfJ
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Kle den med fibercementplate/sokkelplate. Finnes å bestille i forskjellige farger dessuten.
Takk. Kreativ idé!
Har du selv prøvd dette på en støttemur?

Skal definitivt undersøkes nærmere.
Rask googling viser flere alternative produkter.
Virker som at man skal montere på lekter for å få en luftspalte bak. I det minste på husgrunn. Kanskje mindre viktig på min mur.
Antar at man hensiktsmessig legger et plateblikk på toppen for å få en pen avslutning samt for å unngå vann og rusk bak platen.
 
Farstatjej90
Jeg tror du overvurderer hvor vanskelig det er å pusse muren. Se litt på Youtube om teknikken. Jeg tror det kan bli bra.
 
A AlfJ skrev:
Takk. Kreativ idé!
Har du selv prøvd dette på en støttemur?

Skal definitivt undersøkes nærmere.
Rask googling viser flere alternative produkter.
Ser ut som om man skal montere på stendere for å få et luftspalte bak. I det minste på grunnmuren. Kanskje mindre viktig på min mur.
Antar at man hensiktsmessig legger et blikkplate på toppen for å få en pen avslutning samt for å unngå vann og rusk bak platen.
Ikke noe som jeg selv har testet. Blikkplate ovenpå høres bra ut, kan jo settes som en kroneplate over hele muren, om man vil.
 
Å dekke en fuktig mur med plater tenker jeg spontant kan akselerere forfallet gjennom økte frostsprengninger. Rense oversiden for vegetasjon og pusse, tror jeg på.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.