Jeg har en haug med gammelt tegl som har blitt til overs fra ombygginger. Siden dette teglsteinen har riktig farge til huset, vil jeg rense og spare det. Jeg begynte litt med en huggmeisel men ga opp ganske fort. Jeg har kjøpt en slaghamm er, men det funket heller ikke særlig bra. Jeg vurderer å sette en stålbørste i vinkelsliperen. Men det kommer vel til å ryke som bare det og skade teglsteinen. Så er det noen her som har gode tips om hvordan man lykkes med dette?
sorry for overskriften....
sorry for overskriften....
Om det er ekte leirteg kan det kanskje fungere med noe sterkt løsemiddel? Løsemiddel for kalk altså, jeg har brukt en blanding som het G60, tror dessverre ikke den selges lenger, men den var utrolig effektiv. Noen blanding av saltsyre, salpetersyre og litt annet. Sterkt men effektivt (brukes utblandet selvsagt
). Vanlig saltsyre kunne kanskje fungere? Kan jo prøve på et par steiner i alle fall, en større balje, med litt blanding i, gummihansker (vernebriller er ingen dum idé heller!) og en børste kunne kanskje fungere. Men steinene må kanskje ligge i og godgjøre seg en stund før du begynner.
Nå fremgår det ikke helt i teksten, men jeg antar at det er steiner med puss/mørtel på og ingenting annet?
Nå fremgår det ikke helt i teksten, men jeg antar at det er steiner med puss/mørtel på og ingenting annet?
høres interessant ut. Jeg skal få prøve! Jeg har faktisk litt saltsyre tror jeg. Har du noen anelse om hvilken konsentrasjon som er passende.
Det er gult tegl samt fasadetegl fra 60-tallet. som skal renses fra mørtel. jeg tror ikke at det er kalkmørtel. Det sitter for hardt!
Det er gult tegl samt fasadetegl fra 60-tallet. som skal renses fra mørtel. jeg tror ikke at det er kalkmørtel. Det sitter for hardt!
Kan ikke si mer enn prøv litt og se hvordan det funker, så kan du jo se om du skal gå opp eller ned i konsentrasjon. Løser det med det du prøver er det jo bare å gå nedover til det begynner å føles som at det ikke biter skikkelig. Er jo litt unødvendig å kjøre sterkere enn nødvendig.
Jeg brukte G60'n jeg hadde til å gjøre rent murverktøy, løse opp mørtel på steiner/gulv, fjerne flislim/fuge etc, det fungerte til alt sementbasert. Vet dog ikke om ren saltsyre er like effektiv, er litt skeptisk. Men det kan jo ikke skade å prøve i hvert fall.
Såfremt det ikke er ekstremt tykt med mørtel på steinene så tror jeg noen form for syre-løsning er riktig vei å gå for å holde teglsteinen så urørt som mulig.
Kom gjerne tilbake med resultatet hvis du prøver. Vær dog forberedt på at det kan ta en stund, ikke engang med min favoriserte G60 tror jeg at det ville gå spesielt raskt å gjøre rent et helt lager med teglstein (fremgår ikke helt hvilke mengder det er vi snakker om her? : )
Jeg brukte G60'n jeg hadde til å gjøre rent murverktøy, løse opp mørtel på steiner/gulv, fjerne flislim/fuge etc, det fungerte til alt sementbasert. Vet dog ikke om ren saltsyre er like effektiv, er litt skeptisk. Men det kan jo ikke skade å prøve i hvert fall.
Såfremt det ikke er ekstremt tykt med mørtel på steinene så tror jeg noen form for syre-løsning er riktig vei å gå for å holde teglsteinen så urørt som mulig.
Kom gjerne tilbake med resultatet hvis du prøver. Vær dog forberedt på at det kan ta en stund, ikke engang med min favoriserte G60 tror jeg at det ville gå spesielt raskt å gjøre rent et helt lager med teglstein (fremgår ikke helt hvilke mengder det er vi snakker om her? : )
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 246 innlegg
Det heter "Kalkbort G60" og brukes (ble brukt?) mye i VVS-bransjen for å gjøre rent pumper og termostatblandere. Før i tiden var det som du sier saltsyre (og annet) i det, men jeg tror at oppskriften har forandret seg eller at produktet har forsvunnet helt.
Produktet har forsvunnet helt kan jeg opplyse om, spurte min malingsforhandler der jeg kjøpte min og det var tydeligvis sånn at de måtte slutte å selge den, tydeligvis "for farlig / usunn". Bra om den nå ikke var så sunn kanskje, men synd for den var veldig effektiv til alt som hadde med bruk å gjøre.
Hei igjen!
Jeg tenkte bare å rapportere resultatet av mine forsøk med saltsyre. Jeg fortynnet 1 del 30% saltsyre med 9 deler vann. Altså 3% Saltsyre. Det fungerte utmerket, men tar litt tid. Det fungerer best hvis man fjerner så mye mørtel som mulig med en stålbørste på vinkelsliperen først. Jeg lot steinene ligge i ca 10 timer, deretter var de som nye uten noen synlige fargeforandringer.
Jeg tenkte bare å rapportere resultatet av mine forsøk med saltsyre. Jeg fortynnet 1 del 30% saltsyre med 9 deler vann. Altså 3% Saltsyre. Det fungerte utmerket, men tar litt tid. Det fungerer best hvis man fjerner så mye mørtel som mulig med en stålbørste på vinkelsliperen først. Jeg lot steinene ligge i ca 10 timer, deretter var de som nye uten noen synlige fargeforandringer.
Klikk her for å svare