10.862 lest ·
58 svar
11k lest
58 svar
Hvordan regner jeg ut hvilken limtrebjelke som trengs?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Slik at du kan se at limet trenger ut fra alle skjøtene. Kanskje 30-40 cm mellomrom. Bruker du noe stivt materiale mellom limpressen og det limte kan avstanden økes.
8 stk 45x195-reglar kjøpt sammen med 8 stk 120x500-tvinger. Hva slags lim skal jeg bruke?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er ikke min gren. Privat har jeg brukt PU-lim til en bjelke for utendørs bruk. Der fungerte det veldig bra men om det er best i ditt tilfelle vet jeg ikke.
Jeg sitter og klurer på hvordan jeg skal stive opp veggen når jeg river, til jeg kan få opp bjelken. Det er stående plank så langt øyet kan se. På innsiden er taket senket og jeg kommer ikke til noen takstoler og på utsiden er det jo bare bjelkene til verandataket.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du får bolte fast noe i plankene som du kan sette stempel i. Uten snø blir lastingene ikke riktig så store.
Tips for hvordan jeg får gjennom rør når limtrebjelken er oppe? 195mm er tykt å bore gjennom...
Løste det hele med å ta ned litt av innertaket, så nå er det stemplet og klart for riving. Bjelken ligger i garasjen i påvente av noen sterke karer som kan hjelpe meg å bære den inn.
Bjelken er 60 cm bredere enn hva åpningen skal være, så jeg tenkte å legge den opp på 30 cm på hver side. Hvor mye høyere trenger rommet å være for at en bjelke på >100 kg skal kunne lirke inn 30 cm? Holder det med 1 cm eller blir det umulig å få den inn?
Bjelken er 60 cm bredere enn hva åpningen skal være, så jeg tenkte å legge den opp på 30 cm på hver side. Hvor mye høyere trenger rommet å være for at en bjelke på >100 kg skal kunne lirke inn 30 cm? Holder det med 1 cm eller blir det umulig å få den inn?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
1 cm spill må vel være fullt tilstrekkelig hvis du kan få opp balken til riktig høyde og ikke må holde den for hånd.
Spiller det noen rolle hvordan jeg fester vinkeljernene? Kan jeg feste dem på siden av takbjelkene så kan jeg gjøre det etter at bjelken er satt opp. Må de sitte på kortsiden av bjelkene må jeg måle og feste dem i bjelken før den løftes opp.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg kan ikke se at det spiller noen rolle.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur räknar man ut infästning för takbjälkar mot ryggåsen / ryggåstak?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur beräknar man byggnadshöjd för byggnad utan tak?
Bygglov -
Hur räknar mäklare ut förbrukningen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur räknar man ut skatten vid försäljning
Juridik