Slik at du kan se at limet trenger ut fra alle skjøtene. Kanskje 30-40 cm mellomrom. Bruker du noe stivt materiale mellom limpressen og det limte kan avstanden økes.

Nå har jeg vært på verkstedet og fått laget noen saker. Ca 15 cm, 7 cm brede og 12 mm tykke. De kommer nok ikke til å gå i stykker med det første.

• Metallbeslag på treunderlag, 15 cm høyt, 7 cm bredt, med hull for montering. Robust utseende.
  • Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
8 stk 45x195-reglar kjøpt sammen med 8 stk 120x500-tvinger. Hva slags lim skal jeg bruke?

Det er ikke min gren. Privat har jeg brukt PU-lim til en bjelke for utendørs bruk. Der fungerte det veldig bra men om det er best i ditt tilfelle vet jeg ikke.

Jeg sitter og klurer på hvordan jeg skal stive opp veggen når jeg river, til jeg kan få opp bjelken. Det er stående plank så langt øyet kan se. På innsiden er taket senket og jeg kommer ikke til noen takstoler og på utsiden er det jo bare bjelkene til verandataket.

Du får bolte fast noe i plankene som du kan sette stempel i. Uten snø blir lastingene ikke riktig så store.

Tips for hvordan jeg får gjennom rør når limtrebjelken er oppe? 195mm er tykt å bore gjennom...

J justusandersson skrev:
Du får bulta fast något i plankorna som du kan sätta stämpen i. Utan snø blir lasterne ikke riktig så store.
Forstår ikke riktig hvordan du mener.
Bjelken skal gå fra det senkede innertaket og ut til der plankveggen sitter i dag.

• Bygningsstruktur med avdekede trebjelker som del av renoveringsprosjekt. Enkelte bjelker viser tegn på slitasje og skade.
Løste det hele med å ta ned litt av innertaket, så nå er det stemplet og klart for riving. Bjelken ligger i garasjen i påvente av noen sterke karer som kan hjelpe meg å bære den inn.

Bjelken er 60 cm bredere enn hva åpningen skal være, så jeg tenkte å legge den opp på 30 cm på hver side. Hvor mye høyere trenger rommet å være for at en bjelke på >100 kg skal kunne lirke inn 30 cm? Holder det med 1 cm eller blir det umulig å få den inn?

1 cm spill må vel være fullt tilstrekkelig hvis du kan få opp balken til riktig høyde og ikke må holde den for hånd.

J justusandersson skrev:
1 cm spill må vel være fullt tilstrekkelig om du kan få opp bjelken til riktig høyde og ikke må holde den for hånd.
Jeg planlegger å sette støtte på veggen før jeg river hele, slik at vi kan løfte bjelken i omganger.

Spiller det noen rolle hvordan jeg fester vinkeljernene? Kan jeg feste dem på siden av takbjelkene så kan jeg gjøre det etter at bjelken er satt opp. Må de sitte på kortsiden av bjelkene må jeg måle og feste dem i bjelken før den løftes opp.

Jeg kan ikke se at det spiller noen rolle.

• Liker
Lindgrenski
  • Laddar…
Sånn ble det.
Nå gjenstår bare resten; rive vegger klart, legge elektrisitet, isolere vegger klart, isolere tak, belysning, gulvvarme og overflater.

Stor takk for all hjelp Justus.

• Trestruktur i byggeprosjekt med synlige bjelker og plater. Hvit dør ses i bakgrunnen, lys kommer fra lampen nedenfor taket.
  • Trebjelker og veggfester under montering i et uferdig rom med innfelt taklys og synlige elektriske ledninger.
  • Et rom under renovering med åpne vegger og tak, synlige ledninger, og en terrasse med klesvask utenfor.
  • Liker
Rolph og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.