Spurte kommunen for flere år siden og de hadde ingen tegninger.

Hvilken kommune er det?

Kommunen har sannsynligvis tegninger i sitt papirarkiv, men er uvillige til å finne dem. -Orden i arkivene varierer ganske mye mellom kommunene.

En konstruktør kan sikkert se ganske godt hvilken type konstruksjon huset er bygget etter ved inspeksjon på stedet.
-Konstruktøren kan kanskje også legge mer press på kommunen hvis det likevel skulle finnes tegninger.

Noen konstruktør vil vi ikke blande inn, da hadde jeg jo ikke spurt her. Da overdimensjonerer vi heller, eller gjør åpningen mindre.

• Liker
Ante F
  • Laddar…
Finnes det bad på overetasjen? Tunge fliser på gulv og vegg og et bjelkelag som går "korte veien", altså ovenfra og ned i tegning? Kan bli stor last på langsiden ved ytterdør...

Sockerhög Sockerhög skrev:
Finnes det baderom i overetasjen? Tunge plater på gulv og vegg og et bjelkelag som går "korte veien", altså ovenfra og ned i tegning? Kan bli stor last på langside ved ytterdør...
Bare etasjen på tegningen som er innredet. Over er det kun loft og under er kjeller.

• Liker
Sockerhög
  • Laddar…
Det spiller ganske stor rolle hvilken type kommune det er. Byer har hatt kravet om å holde orden på byggetillatelsestegninger siden 1874. Landsbygdskommuner kun siden 1947. Et eksteriørfoto kan si en del.

Dette er på landsbygda

Her er bilde av hvordan det ser ut under taket på verandaen. Om det kan hjelpe noe. De to ytre bjelkene er 50x155 og den midterste er 70x155.

• Under verandaens tak vises tre bjelker, de ytre er 50x155 og den midtre er 70x155, sammen med treforing og takpanel.
Bildet viser at verandataket til halvveis hviler på den aktuelle veggbiten. For å kunne beregne en bjelkedimensjon med noen nøyaktighet kreves en detaljert beskrivelse av forholdene. Siden du mangler tegninger, finnes det to alternativer. Det ene er at du måler opp huset og med støtte av det lager egne tegninger. Det andre er at du med bilder (interiør og eksteriør) kan dokumentere virkeligheten slik at man kan forstå hvordan det er bygget. Eller en kombinasjon av begge alternativer.

• Liker
Olivia0001
  • Laddar…
Si akkurat hva jeg trenger å fotografere så ordner jeg det. Har målt en masse gjennom årene, men kanskje ikke det som trengs her.

Helst skulle jeg gjerne se plantegninger over første etasje og loftsetasje samt seksjon (gjennomskjæring) gjennom hele huset i det aktuelle leiet. Dessuten bilder, inne fra loftetasjen som viser takoppbygget, og utenfra som viser fasaden over verandaen.

Noen andre tegninger enn det som jeg postet finnes ikke. Loftet har bare en trapp opp og så en kvist. Veggen bestod fra starten av tretex, rupanel 17mm, planker 65mm og panel. Nå sitter det ytterligere 95mm-regler på innsiden og doble 45mm-regler på utsiden. Har tatt en masse bilder av det meste, hvis det er noe som mangler eller trenger forklaring så si ifra.

• Takkupa på et hus med eldre trepanel og en delvis under oppussing fasade, omgitt av mørke takpanner, med trær og skyet himmel i bakgrunnen.
  • Et delvis renovert rom med trevegger og synlige ledninger. Rommet er rotete med esker og en utsikt mot et grønt landskap gjennom vinduet.
  • Trapp til loft med takluke, omgitt av tremateriale. Oppbevaringsboks til venstre, rosa bøtte til høyre, diverse klær og gjenstander rundt.
  • Loftsrom med synlige trebjelker og trepanel på veggene, viser en del av en takkonstruksjon under renovering.
  • Innvendig bilde av loft med trebjelker, planker på veggene og diverse oppbevarte gjenstander som kofferter og grønne materialer.
  • Loft med synlige trebjelker og planker, delvis opplyst. Det ser ut til å være en byggekonstruksjon eller renovasjonsarbeid i gang.
  • Innvendig utsikt av loftkonstruksjon med trebjelker og panel. Strukturen ser ut til å være delvis renovert med ekstra bjelker festet.
  • Tverrsnitt av vegg med trelag: råspont, plank og panel, viser detaljer av konstruksjon og materialtykkelse.
Jeg hadde tenkt at du skulle lage tegningene selv... Bildene viser likevel at en stor del av taklastene går ved siden av avvekslingen. Jeg vil nok tenke på det en dag.

:)

• Gulvplansskisse med lilla bakgrunn, to hvite rektangler, og en liten utstikkende del øverst.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.