10.862 lest ·
58 svar
11k lest
58 svar
Hvordan regner jeg ut hvilken limtrebjelke som trengs?
Hvordan går det Justus? Får du frem noe?
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om man kan utgå fra at bjelken ikke trenger å ta hånd om noen taklaster (hvilket jeg ikke vet) men bare bjelkelast fra loftsetasjen samt taklast fra verandaen så bør en 4 m lang limtrebjelke ha dimensjonen 90x450. 190x360 har samme kapasitet. Jeg har regnet med en utbredt last om 19,75 kN/m. Selv ville jeg gjort en ordentlig oppmåling først.
Har jo ikke den plassen under veranda-bjelkene, bare ca 15 cm. Eller kan man bolte i bjelkene på siden av limtrebjelken?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du kan bruke en form for kraftig smidesbeslag, en slags forstørret bjelkesko. Gå til en smed eller et mekanisk verksted.
Kanon! Og hvor mye dårligere er en egengjort drager, f.eks. 8x45x195?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva står 8 for?
8 stykker for å få 195x360
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er ingen ekspert på å lage limtre, men bruker du C 24 virke og passende type lim og kan sette det i ordentlig press, bør forskjellen ikke være så stor. Men det krever ganske mange tvinger/limknektar.
Skruvlimme? Eller blir det dårligere?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Skruvlimma synes jeg ikke er et alternativ når du har så mange lameller. Hvis du bruker dimensjonshøvlet virke, bør du kantsage bordene først så du ikke får noen runde hjørner i konstruksjonen.
Er slike for svake? https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340037/J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja. Jeg tror ikke de som du trenger finnes å kjøpe ferdige.
Hvor kraftige trenger jeg da?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Gå til et mekanisk verksted og presenter problemet. Vis bilder av verandabjelkene dine og si at du vil ha forstørrede bjelkesko som skal tåle minst 15 kilonewton (ca 1500 kg).