Hvordan går det Justus? Får du frem noe?

Beste svar

Om man kan utgå fra at bjelken ikke trenger å ta hånd om noen taklaster (hvilket jeg ikke vet) men bare bjelkelast fra loftsetasjen samt taklast fra verandaen så bør en 4 m lang limtrebjelke ha dimensjonen 90x450. 190x360 har samme kapasitet. Jeg har regnet med en utbredt last om 19,75 kN/m. Selv ville jeg gjort en ordentlig oppmåling først.

Har jo ikke den plassen under veranda-bjelkene, bare ca 15 cm. Eller kan man bolte i bjelkene på siden av limtrebjelken?

Du kan bruke en form for kraftig smidesbeslag, en slags forstørret bjelkesko. Gå til en smed eller et mekanisk verksted.

Kanon! Og hvor mye dårligere er en egengjort drager, f.eks. 8x45x195?

8 stykker for å få 195x360

Jeg er ingen ekspert på å lage limtre, men bruker du C 24 virke og passende type lim og kan sette det i ordentlig press, bør forskjellen ikke være så stor. Men det krever ganske mange tvinger/limknektar.

Skruvlimme? Eller blir det dårligere?

Skruvlimma synes jeg ikke er et alternativ når du har så mange lameller. Hvis du bruker dimensjonshøvlet virke, bør du kantsage bordene først så du ikke får noen runde hjørner i konstruksjonen.

Ja. Jeg tror ikke de som du trenger finnes å kjøpe ferdige.

Hvor kraftige trenger jeg da?

Gå til et mekanisk verksted og presenter problemet. Vis bilder av verandabjelkene dine og si at du vil ha forstørrede bjelkesko som skal tåle minst 15 kilonewton (ca 1500 kg).

J justusandersson skrev:
Jeg er ingen ekspert på å lage limtre, men bruker du C 24 virke og passende type lim og kan sette det i ordentlig press, bør forskjellen ikke være så stor. Men det kreves ganske mange tvinger/limknektar.
Hvor tett bør man sette knektarne?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.