Om du vet med dig att du inte kommer använda dom så varför inte..
Ja absolutt, har noen kompiser som alltid sjekker med meg først før de drar til brädgårn.
Og en av dem pleier å få jern til overs så da kan jeg få litt spill av det
Håndtering av spill er et viktig spørsmål. Grunnlaget for en filosofi...
For at et verksted skal fungere, trengs det
arbeidsflater,
personallokaler,
plass for materialer,
lagerplass for ferdige produkter
samt verktøy og maskiner.
Rekkefølgen er ikke tilfeldig. Egentlig er det veldig enkelt.
Personale er grunnlaget for alt. Hver hendelse i et verksted er et resultat av mentale prosesser lenge før noe skjer. Deretter er det hender og muskler som får ”det” til å skje.
Materialer er utgangspunktet som skal bli et ferdig produkt. Derfor er disse grupperte sammen. Det er klart at hvis man har en disiplin hvor hvert ferdige produkt umiddelbart skal forlate verkstedet, så trengs ingen strategi for håndtering av produkter. I praktisk virkelighet rotet verkstedet seg i påvente av muligheter. Så en strategi trengs alltid.
Verktøyene og maskinene er redskapene som personalet tror de trenger. Har vært med hvor mange ganger som helst når jeg selv eller noen andre føler at en investering skal gi nye muligheter. Hvis man fokuserer på å forvandle material til produkt med tilgjengelige midler, vil man merke at vanens makt er stor. Etter en nyinvestering i mirakelmaskiner viser det seg at de blant personalet som produserer mest står igjen ved sine arbeidsbord og jobber som de er vant med. Ungdommer og de som har mye å si i pausene står og klør seg i hodet for å finne måter å gjøre ting i den nye maskinen.
Dermed ikke sagt at nye maskiner er feil. Bare at ideen om å løse problemer med personal og material gjennom grandiose maskininnkjøp er dum, rent ut sagt. Hver endring som lar mindre viktige komponenter diktere vilkårene for ting høyere opp, vil føre til lavere produksjon.
Hierarki innen platematerialet.
Hele plater
Delte plater
Strimler
Tverrsnitt
Småbiter ned til A4
Rene søppel.
Så snart noe nedenfor inntar plass som trengs for edlere stykker, har man spart for mye skrap. Så enkelt er det. Begynner man da å rotete til arbeidsflater, blir det raskt uholdbart. Det er rot overalt og umulig å arbeide uten å først flytte rundt ”bra å ha ting”.
Strategi for et lite verksted.
Permanent stativ for plater.
Del av stativet delt for tverrsnitt.
Strimler som er verdt å spare håndteres som massivt virke.
Selvfølgelig skal fornuften rå. En 1222 bred plate som en hylleplate er saget ut fra, settes naturligvis tilbake ned til nivået der det begynner å ligne strimler.
For småbiter ned til A4, bygg en spesiell lagring under en benk eller noe. Hver gang en slik bit havner blant tverrsnittene (feil plass), forverres situasjonen. De har en nærmest lovbundet evne til å skyves inn så de står mellom mer verdifulle biter der de ikke kan nås. Etter en tid blir hele rommet bare en surdeig hvor ingenting kan fås inn eller ut. Så snart det skjer, er det bedre å tømme det og kaste alt. Da er spill ikke lenger en ressurs, men en belastning som får personalet til å slutte å fungere.
Slik fungerer all håndtering av alle "bra å ha" ting.
Vær oppmerksom på dette. Eller snarere, så snart dere føler noe annet enn arbeidslyst når dere går inn i verkstedet, er det sannsynligvis fordi noe hindrer dere fra å umiddelbart starte med det dere har gått dit for.
Når det gjelder spill. Bygg spesialiserte lagringer og bruk dem til det dere har bygget dem for. Når det er fullt. Ikke la spillet fortrenge noe viktigere. Rens i stedet.
Spill er også inspirerende. Har dere en idé, skal selvfølgelig ting som passer inn spares.
Spredte råd... ikke sant. Kunsten å manøvrere seg frem slik at et lite verksted fungerer, er fylt med skjær. I praksis vil det gå i perioder. Et sted på skalaen finnes et kreativt kaos som fungerer for dere. Eller så er det bare en illusjon. Prinsipper som fungerer profesjonelt er kraftige verktøy, selv når man byggesnekrer.
Min løsning (da garasjen fungerer som verksted, barnevognoppbevaring, malerverksted og snekkeri).
Alle maskiner og alle ting i garasjen MÅ stå på hjul (det eneste unntaket er arbeidsbenken som er plassbygd langs den ene siden).
Lengre kapp plassert på konsoller i to nivåer langs den ene langsiden.
Plater og platerester plassert på platevogn (bygd av rester).
Kortere kapp plasseres i den lille trekassen (som rulles ut og settes der jeg for øyeblikket jobber så jeg kan kaste kapp i den direkte).
Dette gjør at kapp aldri er i veien, men kan rulles rundt avhengig av konfigurasjonen jeg trenger i garasjen for øyeblikket. I tillegg går en bil inn om det skulle være nødvendig, da alt er montert/plassert langs veggene (så lenge det ikke pågår et prosjekt som maling av vindskier akkurat nå).
Nylig har vi hatt visning så det er veldig renset blant kappen. Men jeg har som regel at når "oppbevaringen" er full så blir det ryddet og kjørt til gjenvinningen.
Inspirasjon traff meg i morges når jeg skrev om spillbiter.
Følgende er litt OT men jeg tror at det kan belyse emnet.
I snekkerverkstedet finnes det hjørner som har forfalt.
Et fint eksempel på lagring av spill som ikke fremmer kreativitet. Ineffektivt og sløvt.
Bestemte meg for å ordne opp i det i dag.
Rotet under benken ble gjort i stand med skillevegg og hyller. Rommer mye mer. Er organisert. Ser fint ut.
Ryddet opp i alle forsømte hjørner. Mye havnet i søppelkassa eller ble ved.
I morgen er snekkerverkstedet inspirerende.
Som jeg skrev tidligere får jeg (kanskje andre også) ideer av fine biter. Det gjør at spill gjerne havner et annet sted enn i papirkurven. Verktøyet jeg bruker for å ikke drukne i søppel er organisasjon. Uansett hvor gode hensiktene mine er vil det skje en avdrift med tiden. Formålet er å holde orden på et nivå hvor det er rom for galskap uten at kaos tar over helt. Disiplin er viktig men kjedelig.
Klarte selvfølgelig ikke å konsentrere meg om en oppgave.
Ryddeprosjektet ekspanderte til å bygge en vogn som gjør verktøykassen mobil samt med french cleats på sidene så ting som ellers lett står på arbeidsbenken kan få en plass som kan følge med meg.
Mvh Findus
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.