Som jeg har snekkeriet i dag, har jeg en enorm haug med treavfall under kapp- og gjærsagen (til barnas glede!) Mye av dette er konstruksjonstømmer. Når jeg har fått mitt snekkeri, har jeg ikke tenkt at det skal bli "så" mye avfall fra lekter og plater. Spørsmålet er, hvordan oppbevarer dere trelekter og treplater før håndtering av dem, og hvor blir småbitene av senere? Kaste treplater i størrelsesordenen A4 eller større går ikke. En platevogn (lumber cart) er en tanke, men finnes det andre gode tanker her ute...

Har dessverre ikke noe godt svar, men har samme problem. Dermed også veldig interessert i hvilke smarte løsninger folk kan ha funnet på!

Hmmmm
Store skiver, typ minst en halv skive lener seg mot en vegg....
Mindre biter ned til A4 lener seg mot en annen mindre vegg....

Protte

• Haha
Chiippe og 1 annen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Hmmmm
Store skiver, typ minst en halv skive lener mot en vegg....
Mindre biter ned til A4 lener mot en annen mindre vegg....

Protte
Har ingen vegger å lene mot...

• Liker
thomas_88
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Har inga vegger å lene seg mot...
Hvordan holder huset seg oppe da?:D

• Liker
  • Sint
  • Wow
Naturliv og 2 andre
  • Laddar…
A
Bygg en vegg av typen frittstående bokhylle. Da kan små trebiter ligge i bokhyllen og store biter lene seg mot bokhyllen.

Mugmaz MugAssMaz skrev:
Hvordan holder huset seg oppe da?:D
Hmmpf... Har for mye skit stående allerede...

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Noen slike her på den ene innerveggen i garasjen:
[bild]
Og noen flere slike her:
[bilde]
Nederst på hver rad legger man litt reglar eller planker.
Over dem kan man så legge kortere spillbiter.
De minste kappes opp, kløyves og havner i peisen til vinteren :)
[lenke]
[lenke]
Ok det var reglane. Mine ligger på tre steder. Full lengder, halv lengder og meter lange. Under 60 cm blir det ved, ved en eller annen anledning.
Hvordan tenker du med plater?

Jeg har en mindre hengestativ i taket der jeg skyver opp reler og smalere plater. For øvrig stående plater skjøvet inn bak gulv-hylleskap mot vegg. Vanskelig.

FreQa FreQa skrev:
Hvordan tenker du med plater?
Har noen OSB-plater som står inne mot indre gavlen i garasjen. Syv stykker er det.
Samt to masonittplater, som jeg har låst med et par fastskrudde bord.
OSB-platene er igjen siden huset ble bygget, og før jeg la ordentlig gulv på loftet.
Burde egentlig gi bort eller selge dem. Noen som vil ha?

kulle
Så ditt tips på platehåndteringen - Gi dem bort :)

Har ingen snekkerverksted. Men sparer litt rester hvis det er litt lengre lengder enn 1 meter.
Resten fyrer vi opp i ildstedet ute.

kulle kulle skrev:
Så ditt tips på skivhanteringen - Gi bort dem :)
Om du vet med deg at du ikke kommer til å bruke dem, så hvorfor ikke..

• Liker
kulle
  • Laddar…
I mitt tilfelle har jeg plass til virke på loftet i snickeboa, men plate-materialer går jeg bet på jeg også. Har ikke helt plass til slikt som det huset er bygd føler jeg. Litt over to meter takhøyde innbyr ikke direkte til å ha det i taket heller, dessuten har jeg lamper "i veien" der. Jeg kunne finne litt plass lengst inne men da må man komme forbi kombimaskinen, båndsagen, søyleboremaskinen og sette hjul på maskinlådehurtsen så det er litt knudrete. Hadde jeg ikke hatt skap over benken kunne jeg hatt plater lagret på den veggen antar jeg? Så min løsning er å dra og kjøpe når jeg har behov og så bare spare det som får plass. Noen andre har nemlig sagt at jeg ikke får ha "slikt" i garasjen eller i lagerdelen av huset der snickeboan ligger... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.