Hei,

Hvordan kan man enklest øke diameteren på et hull fra for eksempel 58mm til 63mm? Jeg har nemlig et antall spotlights som jeg vil bytte ut som krever litt større hull. De er jo plassert på rad, så jeg vil at de følger linjen.

Krilleman
Kjøp to hullsager og en passende tradisjonell holder.

63mm sagen monterer du som vanlig i hullsagholderen.

Og i 63mm sagen går det så å gjenge i en 58mm hullsag som styring. Det bruker å være flere gjengeomdreininger igjen etter man har montert den første sagen (bilde 2). Det har jeg gjort flere ganger når man trenger en "guide" for å sentrere det store hullet i midten.

Edit, bilder:

To metallhullsager og en metallholder med bor, liggende på en treoverflate. Hullbor med mindre hullsag gjengemontert inni en større hullsag, sett fra fronten. Brukes som guide for å sentrere større hull. To konsentriske hullsager montert på en tradisjonell holder, med en mindre 58mm sag inne i en 63mm sag som fungerer som styring.

Sist redigert:
  • Liker
Dykdeko og 13 andre
  • Laddar…
En annen løsning er å bore et 63mm hull i f.eks. en kryssfiner eller MDF og plassere denne over hullet for å bruke som guide. Det gjelder å holde i og kjøre forsiktig.

• Liker
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Mikael_L
Og avhengig av hvordan det ser ut (mulighet for å få tilgang til oversiden og avstand mellom spottene osv.) så kan du også vurdere å legge inn en remse sponplate, en kledningsbord eller annet over raden med spothull.
Så markerer du midten av hvert hull (juster linjen nå hvis det mangler noen mm et sted) og tar nye hull med 63mm hullsag, der platen/bordet fungerer som nytt materiale for å sentrere hullsagen i.

• Liker
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jeg kunne ikke sette i to hullsager i holderen så jeg sagde ut et like stort hull i kryssfiner og smeltelimmet det i det eksisterende hullet, så gikk det bra.

• Liker
varmkorv og 1 annen
  • Laddar…
Ok...takk for svarene. Skal sjekke opp det første først.

God fortsettelse!

Som skrevet tidligere så er det praktisk å sette to hullsager i samme holder der en styrer og en tar opp det større hullet.
Både Profit og Starret har en holder som er laget for dette...

Hullsager med gule kropper og en bor, brukt for å lage hull i forskjellige størrelser.

• Liker
Krilleman og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.