Med kjøkkenrenoveringen kom en ny vifte og da måtte jeg flytte hullet i murstocken litt. Det vil si at jeg forstørret hullet til høyre. Dessverre kunne jeg ikke lage hullet så dypt så planen er å mure igjen den gamle delen med ca 2 cm tykke mursteiner. Over hullet, bak dekselet, tenkte jeg å sette en plate med matchende hull for slangen og en slags "ramme" bak, inn i hullet, slik at jeg har noe å mure mot.

Nå er det slik at jeg bare har murt en gang, og det utendørs, med ynkelig resultat. Hadde først tenkt å be en murer komme og plaske på steinene, men jo mer jeg tenker på det jo mindre villig blir jeg. Hva skulle en murer ta bare for å komme til oss, sprute på litt mørtel og smekke på steinene? Tar sikkert ikke mer enn 20 minutter og koster sikkert over to tusen (tatt ut av luften). Dessuten: kan tæl. :)

Er det nødvendig med primer før? Sleve på under og på siden av en stein, presse på plass. Sleve på siden og oversiden av den andre samt oversiden av den første som er på plass, og presse på den andre? Hvordan gjør jeg det bra med min lille konstruksjon som også skal mures inn? Det er så lite som vil vises senere, men jeg vil ha det tett.

Noen tips. Eller noen dyktig i nærheten av Örebro som er lysten på en kopp kaffe? :P

Man ser ikke så mye på bildet, men det var den jeg hadde der jeg befinner meg.

• Kjøkken med ny vifte, rød murvegg, kokeplate på en trebenk, og hvite skap under. Renoveringsprosjekt i gang.
Sist redigert:
Kommer resultatet være synlig eller skjult? Om skjult er det jo stort sett bare som du sier, "slaske på" det som trengs, armere med biter av gamle murstein.

Bitene legger du med fordel i en bøtte vann et par minutter slik at de får ta til seg vann. Likeledes må du nok vanne den eksisterende muren ganske mye, slik at den ikke trekker ut all fuktighet fra mørtelen. Om mørtelen mister fuktigheten for raskt og ikke rekker å herde, vil det bli sprøtt og skjørt. Med andre ord, forvann grundig.

Murbruk B vil nok dugende til oppgaven, samt noen sleiver fra byggmax.

Takk for svar. En liten bit vil synes, kanskje 7 cm. Det jeg er mest bekymret for er fugene, at jeg får dem pene.

bry deg ikke i fugene når du murer.......sørg for at det er mørtel i dem bare og så når det har satt seg litt tar du en rotbørste og drar over fugene.

Ok, det høres jo bra ut. Jeg skal trolig prøve i helgen. Får komme tilbake med hvordan det har gått.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.