Vi har fjernet et ventilasjonsrør fra kjøkkenveggen, og nå gjenstår det bare et hull som er ca. 20x20cm stort. Det går gjennom veggen ca. 30 cm dypt før et glissent gitter tar over, deretter er vi ute i frisk luft.

Siden dette ventilasjonshullet er overflødig, vil jeg bare mure det igjen. Problemet er å gjøre det pent mot tapetet som allerede er der, men jeg får vel i ettertid enten tapetsere om en lengde eller sette en dekkplate.

Uansett, det jeg lurer på, er hvordan man best mulig murer igjen det?
Beste måten er den mest brukervennlige og enkleste for noen som har tommelen midt i hånden :wow:

Jeg ville vel sette dit en passe stor stein og smøre på mørtel med en slags frostbeskyttelse i. Siden du skrev mure igjen så antar jeg at det er en steinvegg av noe slag. Vanskeligere enn det trenger det vel ikke å være? Dekkplate deretter høres fornuftig ut med mindre du har tapetstrimler igjen. Det kommer vel an på hvor mye du søler og dekker?

Manberg skrev:
Jeg ville vel sette inn en passe stor stein og smøre på murbruk med en slags frostbeskyttelse i. Siden du skrev mure igjen så antar jeg at det er en steinvegg av noe slag. Vanskeligere enn det trenger det vel ikke å være? Dekkplate etterpå høres fornuftig ut med mindre du har tapetvåder igjen. Det kommer vel an på hvor mye du søler og dekker til?
Men en vanlig stein altså?

Det er en betongvegg.
Kan man ikke trykke inn litt LECA-stein, så murbruk rundt omkring og deretter en dekkplate over?
Trenger man å få inn isolasjon?

• Liker
Jotsat
  • Laddar…
Leca høres utmerket ut, det isolerer jo litt også, og det er ganske lett å banke til riktig form. Hvordan ser utsiden og innsiden ut?

Manberg skrev:
Leca høres utmerket, det isolerer jo litt også, og det er rimelig lett å forme til riktig form. Hvordan ser det ut på innsiden?

Innsiden er en vanlig jevn vegg som er tapetsert.
Utsiden er en teglvegg med et gitter helt ytterst.
Det er en leilighetsbygning ganske høyt oppe i bygget.

Leca høres bra ut altså? Bare det og vanlig murmørtel?

1. Sjekk i byggevarehandelen der du kjøper tingene
2. Sjekk med foreningen at dette er ok, samt om de har synspunkter på hvordan det skal gjøres.

Manberg skrev:
1. Sjekk i byggevarehandelen der du kjøper tingene
2. Sjekk med foreningen at dette er ok, samt om de har synspunkter på hvordan det skal gjøres.
Jeg har sjekket med foreningen, de sa at jeg bare skulle mure igjen det på en passende måte, ellers fikk jeg frie hender.

Jeg har forhørt meg i en eller annen byggevarehandel men ikke fått noe godt svar. Mine tidligere erfaringer er at man ofte får bedre svar her enn i byggevarehandelen.

Her kommer et tips!
Kjøp en flaske fugeskum, våt hullet med en blomstersprøyte (fugeskum trenger fukt for å herde). Fyll i litt passe, vent 1 time og se hvor mye det sveller. OBS! Fugeskum sveller ENORMT mye. Fyll på litt mer ved behov. Skulle det bli for mye kan du skjære bort med en kniv når det har herdet. La det være igjen 1-2 cm som du fyller med murmørtel. Nå har du fått en isolering i hullet + at du har murt igjen det! Om du synes det er vanskelig å få pussen til å feste, prøv å perforere fugeskummet med en kniv for å få pussen til å feste i noe, eller sett litt "hønsenetting som pussbærer.

Ps. Hvis du ikke har brukt fugeskum før, beskytt med papir og bruk hansker. Det er et helvete å få bort. Mekanisk sliping er det eneste som fungerer.

meckis skrev:
Her kommer et tips!
Kjøp en flaske fugeskum, fukt hullet med en sprayflaske (fugeskum trenger fukt for å herde). Fyll i litt passe mengde, vent 1 time og se hvor mye det sveller. OBS! Fugeskum sveller ENORMT mye. Fyll på litt til ved behov. Skulle det bli for mye kan du skjære bort med en kniv når det har herdet. La det være igjen 1-2 cm som du fyller med mørtel. Nå har du fått isolering i hullet + at du har murt igjen det! Hvis du synes det er vanskelig å få pussen til å feste, prøv å perforere fugeskummet med en kniv for å få pussen til å feste i noe, eller sett litt "hønsenetting" som pussbærer.

Ps. Har du ikke brukt fugeskum før, beskytt med papir og bruk hansker. Det er et helvete å få bort. Mekanisk slitasje er det eneste som funker.
Sånn skal det låte!
Det høres jo fullt gjennomførbart ut selv om jeg ikke har noen erfaring med fugeskum fra før.

Er det vanskelig å få fugen til å feste, mener du?
Lengst ut mot gaten, så å si, er det bare en ventil i dag, ser ut som et gitter omtrent.
Er det ikke en risiko for at skummet flyr ut gjennom hullene?
Kanskje jeg skal legge noe mot gitteret så det blir helt tett?

Finnes det hull for luft så kommer skummet ut :)
Hvorfor vil du ha ventilen mot gaten? Tolker det som at du vil mure igjen der også..da gjør du som meckis sier, skum litt sparsomt slik at du kan pusse opp de siste centimeterne både inne og ute. Eller så sparer du en halv desimeter inne og stender opp passende for en bit gips eller lignende, jevnt med din tapet i dag.

Danne031 skrev:
Finnes det hull for luft så vil skummet komme ut :)
Hvorfor vil du ha ventilen mot gaten? Tolker det som at du vil mure igjen der med..da gjør du som meckis sier, skum litt sparsomt slik at du kan pusse opp de siste centimeterne både inne og ute. Eller så sparer du en halvdesimeter inne og regulerer opp passe for en bit gips eller lignende, jevnt med din tapet i dag.
Hmm ventilen mot gaten har jeg ikke sagt at jeg vil beholde, men det er vel litt enklere å beholde den enn å rive den bort antar jeg :P

Uansett, mener du at jeg skal kjøre første noen cm mørtel ytterst ved ventilen slik at det stivner og danner en tynn vegg.

Deretter kjøre litt skumfug i midten for å kjøre mørtel siste biten innendørs?
Jeg kanskje skal bruke litt sparkel den siste centimeteren for å lettere få det jevnt?

Ta du og rykk bort gitteret så du har et hull hele veien igjennom, deretter skummer du litt innenfra og utenfra og sparer et par centimeter til begge sider. Blir det litt mye så er det bare å skjære bort når det har stivnet, ikke begynn når det er klissete ;)
Deretter pusser du (med pussmørtel). Innendørs kan du jo sparkle på det men bare maks en centimeter eller så, sparkel krymper og sprekker ellers.

Det finnes vel ingen grunn til å fjerne gitteret, om man ikke har for lite å gjøre. Å erstatte et eksisterende gitter i en mursteinsfasade høyt oppe i et hus med et igjenpusset hull kan bli alt annet enn pent og enkelt.

Det er sant, gikk glipp av at det var murstein, da blir det nok penere å la gitteret sitte.

Tilbake til saken.

Var ideen min bra eller dårlig?
altså:

1. Sett mørtel mot gitteret med noen cm

2. Sett skumfog

3. Sett mørtel noen cm lengst inn mot rommet

4. Sparkle siste biten pent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.