Hei! Skal mure igjen vårt kjellervindu med lecablokker og murmørtel B (lykkes jeg ikke få det 100% tett så blir det vel byggeskum som nødløsning). Utenfor vinduet finnes en tilbyggs krypkjeller. På innsiden kommer vi sette opp skap på veggene - så det trenger ikke bli helt jevnt og perfekt.

Har to korte spørsmål angående at veggen heller / er vinklet:

1. Nederdelen er jo ikke plan. Det er ikke bare å sette en lecablokk i bunnen. Hvordan pleier man å løse dette? Hvordan får jeg lecablokken loddrett / plan? Oppfølgingsspørsmål: hvor mye murmørtel bør jeg ha mellom mine to lecablokker og mellom lecablokk-kjellervegg?

2. Det samme gjelder jo for sidene. Om jeg skjærer til lecablokker så de går fra kant til kant innerst ved vinduet (ytterveggen) - så vil jeg nærmest i bildet (innsiden av veggen) ha ca 10 cm på både venstre og høyre side som trenger å fylles ut. Hvordan løser jeg dette lettest? Trenger som sagt bare få det tett - skal uansett settes skap foran, så det trenger ikke være 100% perfekt og jevnt. Men mengder med murmørtel vil jo ikke sette seg fast av seg selv.

Lurer også på om noen kan anslå hvor mange 25kg-sekker jeg bør kjøpe. Første gang jeg skal gi meg ut på å mure :-)

• Kjellervindu med en boks med byggskum og plastrørbiter på vinduskarmen. Vegger viser tegn til tidligere maling eller pussing. Ledning sett i forgrunnen.
janwide
Jeg hadde samme problem. I underkant løste jeg det ved å jevne ut med betong. Festet en planke på innsiden og fylte med passe mengde betong for å jevne ut hellingen. Når det herdet var det bare å mure oppå. Jeg hadde ingen helling i siden, men der hadde jeg nok prøvd å skråskjære lekablokkene. Det trengs jo ikke noe finlir siden man fyller ut med mørtel.

T
Jeg ville nok personlig valgt å plassbygge oppbevaring i det rommet og ikke bygge det igjen. Vinduet kan jo også fungere som en inngang til krypkjelleren for inspeksjon og arbeid.

Når det gjelder å få det plant før muring kan du støpe en sokkel som er i vater ved å justere en planke og skru den i veggen og deretter støpe opp. Det bør også fungere å ha en litt seigere mørtel og mure de første radene ut til kanten og la dem herde før du fortsetter. Slik kan du justere det under den videre muringen hvis det skulle sette seg litt.
Hvis du støper har du jo fordelen av å støpe opp et nivå som kanskje kan redusere kappinger, kanskje støpe så du bare har én eller et par rader å legge Leca.

Hvorfor vil du fjerne vinduet?

T tobiast skrev:
Jeg ville nok personlig valgt å plassbygge oppbevaring i det rommet og ikke bygge det igjen. Vinduet kan jo også fungere som en inngang til krypkjelleren for inspeksjon og arbeid.

Når det gjelder å få det plant før muring kan du jo støpe en sokkel som er i vater ved å vatre opp en plankebit og skru i veggen og deretter støpe opp. Det bør også fungere å ha litt tregere mørtel og mure de første radene ut til kant og la dem herde før du fortsetter. Sitter det seg likevel litt bør du kunne justere det under den fortsatte muringen.
Hvis du støper har du jo fordelen av å støpe opp et nivå som kanskje kan redusere kappinger, kanskje støpe så du bare har en eller et par rader å legge lecablokker.

Hvorfor vil du fjerne vinduet?
Vinduet går rett ut i krypkjelleren på tilbygget, så det er bekmørkt der året rundt :) Har en dør inn til krypkjelleren utenfra, så det er også løst allerede.

Skal bygge vaskerom med overskap langs hele veggen - så vil ikke ha plassbygget oppbevaring midt i. Dessuten skal et avløpsrør gå gjennom dette hullet før veggen mures igjen :-)

janwide janwide skrev:
Jeg hadde samme problem. I underkant løste jeg det ved å jevne av med betong. Festet en planke på innsiden og fylte med passe mengde betong for å jevne av helningen. Når det herdet var det bare å mure oppå. Jeg hadde ingen helning i sideveis men der hadde jeg nok forsøkt å skråskjære leca-blokkene. Det trengs jo ingen finpuss siden man fyller ut med mørtel.
Takk for raskt svar!
To korte oppfølgingsspørsmål:

Er det greit å mure inn en planke? (Tenker at det er tre/levende materiale).

Hvor lang tid omtrent kan jeg regne med at det tar for "utplaningen" å herde - før jeg kan mure igjen helt? La oss si at den blir 3-4 cm høy

J jeric.cire skrev:
Takk for raskt svar!

Hvor lang tid omtrent kan jeg regne med at det tar for ”utplaningen” å herde - før jeg kan mure igjen helt? La oss si at den blir 3-4 cm høy
Planken skal ikke mures inn. Den brukes bare som støtte for betongen mens den herder, sammenlign med en forskaling for betong.

P
Du skruer fast planken på innerveggen ved den røde flasken. Det gjør du med betongbor og plugg.

Plankens overkant skal da sitte på en høyde slik at du kan fylle innenfor til en helt plan overflate.

Når det har stivnet, fjerner du planken, tetter borehullene, og kan fortsette å støpe igjen resten..

Det kan være lurt å fjerne malingen for å gi betongen bedre grep og at du borer inn noen biter armeringsjern i bunnen og sidene for å forsterke konstruksjonen.

• Liker
Immobil
  • Laddar…
janwide
J jeric.cire skrev:
Takk for raskt svar!

Hvor lang tid kan jeg regne med at det tar for "utplaningen" å herde - før jeg kan mure igjen helt? La oss si at den blir 3-4 cm høy
Betongen har herdet tilstrekkelig på noen timer. Støper du på kvelden er det helt greit å mure morgenen etter. Jeg ville ikke tatt bryet med å skrape bort maling eller bore i armeringsjern. Betongen vil sitte uansett. Vil du være på den sikre siden kan du slå ut noen fliser fra underkanten så overflaten blir ujevnere og lettere for betongen å feste i. Bland betongen med ganske lite vann så den er fast og ikke flytende. Da trenger du knapt ha en planke i forkant. Du kan dekke den med litt plast så den ikke tørker ut for da herder den ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.