Holder på å bygge hytte og nærmer oss nå elinstallasjonen.

Vegggen består av liggende 45mm regel, 145mm stående regel, plast og så skal det på den siste 45mm regelen der elen skal trekkes. Siden de to siste reglene er stående, hvordan skal jeg sette dem i forhold til hverandre så vi forenkler for elektrikeren når han skal trekke elen?

45 regelen direkte på 145 regel og la glippe for flexrør nederst/øverst? Enklest for oss men for elektrikeren?

Eller montere 45 regelen på siden av 145 regelen så elektrikeren kan trekke flexrør bak 45 regelen vannrett. Gen bilde på hvordan man trekker el.

Håper noen forstår min forklaring. Har søkt bilder på nettet men finner ingenting. Tenkte det skulle hjelpe meg å forstå hvordan elen skal trekkes. For den har jeg null peiling på og kommer til å ansette for det.

/K

Hvis du vil gjøre det lettere for elektrikeren, så monterer du den liggende.

Jeg skal ha liggende panel på veggene så det er ikke et alt.

D09
Hvor mye strøm skal trekkes?

Man kan jo forbore hull på de stående om man ikke kan smette forbi mellom regelen og plasten.

Eventuelt montere liggende ?27x70?mm lekter før de stående, men det er en amatørkommentar 🙈🙉🙊

Jadu vanlig strøm i en hytte/et hus på 63 kvm + loft på 34 kvm. Blir vel en del rør, antar jeg. Det er trukket fleksirør i platen også for å minimere antallet i veggene og på den måten spare penger på elektrisk arbeid.

Vil helst ikke ha en liggende også for det tar ekstra gulvplass. Bore burde han kunne gjøre fleksirørene er jo ikke så fryktelig tykke.

Hvis noen andre har en mening, del gjerne med dere. :)

Sett 45-reglene stående, utenpå 145-reglene, uten gliper. Elektrikeren hakker ut reglene der han vil passere med en slange. Tenk deretter over hvor dere vil ha uttak og brytere, og kompletter med horisontale kottlinger på de stedene hvor dere vil ha et uttak midt mellom to regler. Tenk også på høyden, uttak cc 200 mm fra ferdig gulv (eller den høyden dere vil ha).

Bo.Siltberg skrev:
Sett 45-reglene stående, utenpå 145-reglene, uten gliper. Elektrikeren jackar ur reglene der han vil passere med en slang. Tenk deretter på hvor dere vil ha uttak og brytere, og kompletter med horisontale kottlinger på de steder hvor dere vil ha et uttak midt mellom to regler. Tenk da også på høyden, uttak cc 200 mm fra ferdig gulv (eller den høyden dere vil ha).
Følte som et sikkert svar. :) Å kortle hadde jeg ikke tenkt på, så takk så mye. Holder på med en "elritning" nå, de fleste uttakene sitter ved eksisterende regler, men garantert ikke alle. Elektrikeren vil måtte komme med input på enkelte uttak/brytere. Han kommer til å få en planløsning også med mål mm så han ser hvor alt i huset kommer til å bli plassert.

/K

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.