Føler meg litt dum som trenger å spørre, spesielt da jeg ikke kunne finne noen med samme spørsmål etter flere Google-søk. Uansett.
Skal en skyggelist monteres mot vegg eller tak? Altså skal "langsiden" ligge mot veggen eller taket?
:x

Hos oss har snekkerne satt langsiden mot veggen.

Langsiden mot taket....grunnen til at noen setter den mot veggen er at det er enklere å gera på grunn av kortere del som geras.....

• Liker
karlsson928
  • Laddar…
Det finnes ulike slags skugglist. Skugglist 21 skal monteres med langsiden mot veggen, mens Skugglist 43 skal ha langsiden mot taket. Skugglist 33 skal ha den glatte siden mot veggen. (Alt ifølge Svensk Trä.)

Men man kan selvfølgelig vende dem som man vil, om man synes det ser bra ut på en annen måte.

• Liker
Eva o Lasse
  • Laddar…
Takk for svarene. Forumet er like bra som alltid. =)

Enk Projektet skrev:
Langsiden mot taket....årsaken til at noen setter den mot veggen er at det er enklere å gjære på grunn av kortere del som gjæres.....
Hva?

sandhall skrev:
Hva?
Hva var det du ikke forstår?

• Liker
KA-1
  • Laddar…
  • Liker
Espesjö
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Hva var det du ikke forstår?
Hvordan kan det bli en kortere del som genereres? Man genererer vel hele?

Sist redigert:
Setter du den som Enk Projektet mener så gjøres den lengre (33mm i stedet for 21mm) hvilket er vanskeligere men penere og riktig.

Langside mot vegg
Dørlist med skruer mot veggen og taket, med et glimt av mønstrete tapet over døren.

Langside mot tak
En mann i rød t-skjorte bruker en hammer til å feste en list mot taket på en vegg med mønstret tapet.

Kanskje ikke de beste bildene, men det var de jeg fant på google.

sandhall skrev:
Hvordan kan det bli kortere del som gjæres? Man gjærer vel hele?
Prøv å gjære noe som er 1cm og noe som er 1m så vil du forstå.....;)

• Liker
Flomi og 1 annen
  • Laddar…
Det er nok jeg som ikke har oversikt over hvordan listen ser ut rett og slett. :)

sandhall skrev:
Er nok jeg som ikke har kontroll på hvordan listen ser ut rett og slett. :)
Klikk på lenken i innlegg 8, så vil det klare opp.

• Liker
Hanzzon88 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.