Hei,

Har nettopp bygd ferdig innerveggen min og skal henge opp min 9 x 21 dør. Nå er dørkarmen ca. 9,3 cm dyp, mens veggen er laget av 9,5 cm reglar + 2 gipsplater så 12,1 cm bred.

Hvordan bør man sette opp dørkarmen? Skal man da flytte karmen slik at den står i linje med den ytterste gipsplaten, selv om karmen i så fall ikke ligger midt på regelverket, men det kanskje ikke gjør noe?

Døren er: http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra og veier 42 kg også.

Sist redigert:
Siden med hengsel setter du i liv med gipsen. Neste gang kjøper du 120mm karm i stedet.

Nå skulle jo TS ha en spesiell brannklassifisert dør. De finnes kanskje ikke i alle karmbredder.

Men det er alltid hengslene som skal være i flukt med veggen. Ellers kan du ikke åpne døren helt.

Takk for svarene.

Beklager, men vet ikke hva i liv med veggen menes (finner ingen forklaring på nettet heller), er det vinkelrett mot veggen? Men da menes det egentlig også vel at man setter karmen vinkelrett mot veggen?

I dette tilfellet er i liv med gips= slett med gips

headmaster200 skrev:
Takk for svarene.

Beklager, men jeg vet ikke hva i liv med veggen betyr (finner ingen forklaring på nettet heller), er det vinkelrett mot veggen? Men da menes det egentlig også vel at man setter karmen vinkelrett mot veggen?
Nei, det menes at karmen skal være på samme nivå som veggen. Om du legger et langt vater tvers over døråpningen skal karmen akkurat berøre vateret.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.