4.620 lest ·
17 svar
5k lest
17 svar
Hvordan løser man dette teknisk? Panel/plate
Hvilken stein har du funnet for å dekke 60 cm albabalk?
(Jeg liker ikke albabalken egentlig, om ca 10% av jordens karbondioksidutslipp skyldes betong/sement trenger vi å finne andre byggemetoder - naturstein ville vært så himla bra, tenk om man kunne ha sentrert svillen litt, og så slått av en rundet klakk fra steinen så man både fikk helling/vannavrenning utover og vannbordet lenger inn - estetisk, miljøvennlig og funksjonelt topp! ...men ja, vi bygger ut, og det heller mot albabalk...
)
(Jeg liker ikke albabalken egentlig, om ca 10% av jordens karbondioksidutslipp skyldes betong/sement trenger vi å finne andre byggemetoder - naturstein ville vært så himla bra, tenk om man kunne ha sentrert svillen litt, og så slått av en rundet klakk fra steinen så man både fikk helling/vannavrenning utover og vannbordet lenger inn - estetisk, miljøvennlig og funksjonelt topp! ...men ja, vi bygger ut, og det heller mot albabalk...
Man dekker den synlige delen som er 20-30cm.B Bor i trähus från 1920 skrev:Hvilken stein har du funnet for å dekke 60 cm albabjelke?
(Jeg liker egentlig ikke albabjelken, om ca 10% av verdens karbondioksidutslipp skyldes betong/sement må vi finne andre byggemetoder - naturstein ville vært så himla bra, tenk om man kunne sentrert bunnsvillen litt, og så slått av en avrundet klakk fra steinen slik at man både fikk helning/vannavrenning utover og vannbord lenger inn - estetisk, miljøvennlig og funksjonsmessig topp! ...men ja, vi bygger ut, og det heller mot albabjelke...)
Naturstein fungerer nok ypperlig hvis man har et bjelkelag. Men mye arbeid selvfølgelig. I en plate fungerer den som en gigantisk kuldebro.
Bærekraftig byggevirksomhet på ordentlig er interessant på mange måter, og nettopp skumglass er et utrolig materiale. Finnes kantelementer fra foamglas og en annen produsent i Tyskland, kanskje det var glapor.
Foamglas er sykt dyrt her i Norge.
Aha, vi har 40 cm synlig, tenkte at du hadde omtrent like mye hvis du skal ha en 60 cm albabalk. Da har jeg fortsatt samme problem. Har også vurdert Tjälldens hybridgrunn i stedet for albabalk, de anbefalte nett med puss utenpå... men jeg fortsetter å drømme om naturstein.
(Yes, jeg har bjelkelag - ingen plate på mark, men en grunnmur fylt med skumglass, en varmgrunn/moderne mullbänk)
(Yes, jeg har bjelkelag - ingen plate på mark, men en grunnmur fylt med skumglass, en varmgrunn/moderne mullbänk)
Klikk her for å svare