Vil ha at underbordet på panelet er i flukt med grunnmuren, hvordan løser man dette?

Finner ingenting på nettet om dette. Vil ha et resultat likt bildet.

Rød panelvegg med underbrædder i linje med en grå fundament sokkel, omgitt av småstein. Utendørsmiljø med grønn stol i bakgrunnen. Rød trevegg med to hvite vinduer og en grønn benk i mellom. Grunnmur under panelen, omgitt av gressplen.

Min tidligere løsning, men må finnes en annen måte.
Det er en saget cellglass plate som er limt på alba bjelke. Deretter pusset.
Alternativ 2: Byggtegning viser snitt av vegg med nummererte deler, inkludert en sågad cellglasskiva limmad på alba balk, der underbrädan livar med grundsokkelen.

Takk så mye!
 
Sist redigert:
Google på offerbord
 
M mortirolo skrev:
Googla på offerbräda
Takk, men mitt spørsmål er hvordan man får grunnmurslista nærmere panelet. Normalt når man lager en plate på mark så havner panelet et stykke ut da spikregels/lufting mm bygger en del.
Jeg vil ha underbrettet på en låslektpanel jevnt med overflaten på fundamentet, men vet ikke hvordan man løser dette.

Takk for svar uansett
 
Enten får man jo plassere stommen et stykke inn på platen, eller så får man bygge ut sokkelen til panelets nivå. Eller litt av begge deler.
 
  • Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Enten må man jo plassere stenderverket et stykke inn på platen eller så må man bygge ut sokkelen til panelens nivå. Eller litt av begge.
Takk for svar! Akkurat! Hvis man trekker inn spikerlekten innenfor kantelementet må man sette på en plate eller lignende antar jeg. Slik at vann ikke samler seg rundt svillen

Kan man gjøre det på en annen måte? Hva tror du om skissen min rent generelt konstruksjonsmessig?
 
Ja, hvis syllene flyttes in sånn at ikke vindskydd (pos. 3) kan løpe ned over kantelementets side, ville jeg satt et blekk (som går opp bak vindskydd og avsluttes utenfor kantelement).
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja om syllen flyttas inn så att ikke vindtettingen (pos. 3) kan løpe ned over kanten av elementets side hadde jeg satt en blikk (som går opp bak vindtettingen og avsluttes utenfor kanten av elementet).
Takk for tipset! Går det an å lime på en celleplastplate eller lignende i stedet? Er redd for skjevbelastning om jeg bruker alba bjelken
 
Pleide ikke "vattbrädan" (den som luter i vinkel) å slutte et par cm utenfor sokkelen for å beskytte den mot regnvann?
Offerbräda er vel en planke planparallell med panelet for lett å kunne byttes ut i stedet for at den nedre delen av en vertikal panel blir dårlig med årene, den luter ikke.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Pleide ikke "vattbrädan" (den som heller i vinkel) å slutte et par cm utenfor sokkelen for å beskytte den fra regnvann?
Offerbräda er vel en planke planparallell med panelet for å lett kunne byttes ut i stedet for at nedre del av et vertikalt panel blir dårlig med årene, den heller ikke.
Enig, betegnelser som ikke brukes i moderne bygging.
 
Noen som har erfaring med hvordan man fester skumglasskiver på betong? Går det med vanlig sementmørtel?
 
Mener du altså skumglasskiver type foamglas? Vi hadde de på et eller annet prosjekt på jobben for et par år siden og jeg mener vi fikk med et slags tokomponentslim som man blandet og så strøk på med en tannsparkel, men er litt usikker. Men det kan sikkert funke med sementmørtel eller type pl600 eller lignende. Jeg antar at de havner halvt under bakken så det hjelper jo til å holde dem på plass. Men jeg mener at de var ganske dyre? Funker det ikke med type styrofoam for den vet jeg at du kan lime med pl600?
 
S Snickarkirre skrev:
Mener du altså skumglasskiver typ foamglas? Vi hadde de på ett prosjekt på jobben for et par år siden og jeg har for meg at vi fikk med en slags tokomponents lim som man blandet og så strøk på med en tannsparkel men er litt usikker. Men det kan sikkert fungere med sementmørtel eller typ pl600 eller lignende. Jeg antar at de havner halvt under bakken så det hjelper jo til å holde de på plass. Men jeg har for meg at de var ganske dyre? Fungerer det ikke med typ styrofoam for den vet jeg at du kan lime med pl600?
Hei kirre! Takk for hyggelig svar! Ja, foamglas eller lignende. Jeg har også sett at man bruker et bitumen 2k lim, men så vidt jeg forstår er det først og fremst for å få skjøtene tette. Skal ringe og høre i uken hvordan jeg kan feste disse.

Absolutt kunne man ha brukt celleplater og tynnpusset på disse. Jeg vil bruke 500mm skumglassgrus som isolasjon innenfor albabjelken. Av denne grunnen føles det bra å holde seg til akkurat glass også på utsiden. Tror også at man kan få bedre vedheft for puss, og bidra til en veldig lang levetid generelt for platen.

Ja, disse havner delvis under bakken. De er svindyre, men føles likevel ok med tanke på at jeg havner på det dobbelte sammenlignet med tradisjonell plate.

Min tro er at denne platen vil ha en betydelig lengre levetid enn vanlig plate på bakken. Ulempen er at jeg får dårligere isolasjon enn 300mm celleplast. Med skumglass havner jeg rundt 0,18-0,19U-verdi.
 
Ja det kan sikkert stemme, det er som sagt ganske mange år siden jeg gjorde den jobben. Okei du skal pusse sokkelen. Hadde jeg lest litt grundigere før, ville jeg ha forstått det. Trodde imidlertid at det så ut som sokkelen på bildene var en slags sokkelplate, men den var pusset. Har ikke direkte noen erfaring med puss på skumglass, så der vet jeg faktisk ikke, men det kan stemme.

En vanlig plate på marken holder jo sin levetid uten problem om den er gjort etter alle kunstens regler. Men det høres fornuftig ut det du sier, hvis du har brukt det under platta, så bruk det på sokkelen også. (y)
 
Hei igjen! Også her er jeg i en lignende situasjon. Har riktignok perlestaff 22 mm, men avslutter med en "vattbräda" på 50 mm som havner (25 mm Hunton vindskive + 28 mm spikerlekter) 5 cm utenfor grunnen. Har ikke bestemt meg enda hvor mye det plager meg, jeg er akkurat nå mer plaget over å måtte velge albabalk - skulle ønske jeg hadde naturstein, akkurat som den eksisterende grunnen. Finnes granittplater å sette utenpå albabalken, men de er i feil høyde for meg og det føles feil.

Men! Det jeg ble opptatt av her, var at du skal ha Hasopor-grunn; hvordan har du konstruert den? Hvor dypt graver du, legger du teleisolasjon osv?
(Jeg har 300 mm Hasopor innenfor albabalken/natursteinene, pluss fyller opp bjelkelaget (170 mm) og får u-verdi 0,157)
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Hei igjen! Også her er jeg i lignende situasjon. Har riktignok perlestaff 22 mm, men avslutter med en "vattbräda" på 50 mm som havner (25 mm Hunton vindskive + 28 mm spikerlekt) 5 cm utenfor grunnen. Har ikke bestemt meg ennå hvor mye det plager meg, jeg er akkurat nå mer plaget over å måtte velge albabjelke - skulle ønske jeg kunne ha naturstein, akkurat som eksisterende grunn. Finnes granittplater å sette utenpå albabjelken, men de har feil høyde for meg og det føles feil.

Men! Det jeg stoppet opp ved her var at du skal ha Hasopor-grunn; hvordan har du konstruert den? Hvor dypt graver du, legger du teleisolasjon osv?
(Jeg har 300 mm Hasopor innenfor albabjelken/natursteinene, pluss fyller opp bjelkelaget (170 mm) og får u-verdi 0,157)
Hei! At man ikke er den eneste i verden med dette problemet er gøy å se!

Jeg løste dette med utstikket, ved å øke utstikket ytterligere. For å så kunne plassere stein dikt inntil bjelken. Gjør man det med litt følelse så er mitt håp at det ikke synes.
Jeg har også sett et eksempel på dette i virkeligheten med hugget stein, og det så veldig ekte ut.

Med 600mm albabjelke og 500mm Hasopor havnet u-verdien på cirka 0,22.

Jeg har imidlertid gått bort fra dette og velger å bruke celleplast, det ble rett og slett for komplisert da dette er mitt første virkelige bygg.

Hvorvidt du trenger teleisolasjon eller ikke avhenger vel av hvor i landet du bor, samt beregnet varmetransport fra platen.

Skal du bygge ut? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.