Max Pax nå skylder jeg nok på ølen, jeg mener naturligvis 50mm skiver og 100mm og for nisjen blir det bare noen kilo.

Lago skrev:
Ha ha alt ligger jo i betrakterens øyne, men figuren som sitter på ovnen og passer på så jeg ikke sløffer er nok kjent, tror fruen har satt ham der.
Nei, ærlig talt, jeg vet ikke.

Det første bildet ser ut som en stilisert lotusblomst, og har jo noe faraoisk over seg. Men det andre?

Fortell, vær så snill! Jeg vil gjerne forstå hva som skjer rundt meg.

KnockOnWood skrev:
Når jeg hadde brannsikkerhetskontroll i vinter, påpekte kontrolløren også på panel som lå mot skorsteinen. Det var da en isolert stålrøykrør. 50 mm skulle det være mellom gulv- og takbord og skorsteinen. Så jeg måtte sage opp rundt om. [bilde]

[bilde]
Usch det var en stygging. Skal du ikke sette litt messingplate rundt der?

Kanskje det er ulike regler for murt og metall skorstein, jeg fikk vite at ikke-bærende tre var OK. Ikke for at feiere pleier å ha noe større kontroll. Vil man ha fem ulike svar så skal man snakke med fem ulike feiere.

For klare svar pleier jeg å høre med kontordamen hos Brandförebyggarna i Visby. Hun er belest.

mycke_nu skrev:
Usch det var en fuling. Ska du ikke sette litt messingplate rundt det der?
...
Jo da, det finnes plater som fulgte med skorsteinen. Men jeg tok bilde uten dekkplate for å kunne vise kontrolløren at det var ordnet som han ville ha det.

Er veldig føyelig med feiernes påpekninger, det sitter nok i siden barndommen. På den tiden skremte man alltid barna med feieren om man ikke var lydig :p

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.