Nå trenger jeg litt hjelp fra alle kunnskapsrike mennesker på byggahus forum. Hvordan bygger jeg inntil skorsteinen uten å risikere at panelet tar fyr? Skorsteinen kan bli ganske varm og jeg er tvilende til hvor nært jeg kan ha trepanel, og som dere kan se på bilde 3 har jeg sykt vanskelig for å bygge noe mellom skorsteinen og veggen da jeg kun har 20 cm imellom. Vet dere noen finurlig løsning på dette lille dilemmaet?
Takk for deres svar! Kanskje finnes det noen feiere her på forumet som vet mer inngående hvordan man skal løse dette på en pen måte? Hva tror dere om å bruke en Minerittplate mellom panelet og skorsteinen? eller sette opp steinplater rundt for å være på den sikre siden. Skorsteinen er bare laget av lecablokker,
Mitt tips er å kikke litt på lettbetong, lett å forme til, og fuktes og limes sammen med type flislim, 20 cm spalten kanskje en liten hvelvniche, for evt telys.
Man får ha panel, men ikke bærende trebjelker, i kontakt med skorsteinen.
Blir den dog mye varm, over 80 grader, bør man nok unngå også panel av ren selvoppholdelsesdrift.
La det være litt mellomrom i stedet for å legge panelet direkte mot skorsteinen.
Da jeg hadde brannsikkerhetskontroll i vinter bemerket inspektøren også panelet som lå mot skorsteinen.
Det var da en isolert stålpipeløp.
50 mm skulle det være mellom gulv- og takbord og skorsteinen.
Så jeg måtte sage opp rundt om.
Mitt tips er å titte litt på lettbetong, lett å forme til, og fuktes og limes sammen med typ flislim, 20 cm spalten kanskje noen liten hvelvniche, for evt telys.
Takk for tipset, beskriv gjerne litt mer utførlig hvordan du tenker. Det virker å være en pen løsning på det smale rommet på 20 cm. kanskje sette opp en plate litt nærmere og "lime" opp noen små betongblokker som man former til.
Min feier tvang meg til å kutte av takstoler (ikke bærende type...) som gikk mot skorsteinen. Derimot var det helt greit å ha takpanel direkte mot skorsteinen i kjelleren.
Det ser ut til å variere fra feier til feier og hvilket humør de er i.
Kanskje allerede er klart, men hvis ikke, så tenkte jeg at man setter 50 skiver som bakstykke og 100 på forsiden, den er lett å forme, men litt varsomt siden det bare er 20 cm å gå på, forsiden pusses som vanlig lik muren, det peneste du kan gjøre, synes jeg, er å legge på 10 cm på hele muren og banke bort pussen i evt. nisjer, men det blir jo en helt annen operasjon, sender litt bilder av min egen murstokk som et eksempel.
Kanskje allerede er klart men om ikke så tenkte jeg at man setter 50 plater som bakstykke og 100 på framsiden den er lett å forme, men litt varsomt siden det bare er 20 cm å gå på, framsiden pusses som vanlig likt muren, det peneste du kan gjøre synes jeg er å legge på 10cm på hele muren og hakke bort pussen i eventuelle nisjer, men det blir jo en helt annen operasjon, sender litt bilder av min egen pipe som et eksempel.
50 plater som bakstykke og 100 på framsiden. Det blir 150 plater. Dyrt. Slitsomt å sammenføye alle de platene tenker jeg. Å ikke tenke på å håndtere så mange plater som kanskje veier 15 kilo stykket, det blir over to tonn materiale!