Tenkte forsøke å bytte syllene på huset. Mine veggstendere sitter festet direkte i
syllen. Hvordan går man frem for å løfte huset på enkleste måte når man bytter syllen? Vi skal bytte syllene fra utsiden og min tanke var å bruke 2 stk 10 eller 20 tonns hydrauliske jekker og så feste stendere horisontalt og vertikalt på utsiden på noen måte og deretter løfte og bytte syllen bit for bit ca. 2 meter om gangen. Men er det noen som har en bra tegning eller beskrivelse på hvordan man gjør dette på best mulig måte, selve festingen av stenderne på utsiden av huset altså og løftemomentet?
Og...er det bedre å bytte syllen på en hel side av huset på en gang i stedet for å ta 2 m om gangen? Blir det noen forskjell i holdbarhet?
syllen. Hvordan går man frem for å løfte huset på enkleste måte når man bytter syllen? Vi skal bytte syllene fra utsiden og min tanke var å bruke 2 stk 10 eller 20 tonns hydrauliske jekker og så feste stendere horisontalt og vertikalt på utsiden på noen måte og deretter løfte og bytte syllen bit for bit ca. 2 meter om gangen. Men er det noen som har en bra tegning eller beskrivelse på hvordan man gjør dette på best mulig måte, selve festingen av stenderne på utsiden av huset altså og løftemomentet?
Og...er det bedre å bytte syllen på en hel side av huset på en gang i stedet for å ta 2 m om gangen? Blir det noen forskjell i holdbarhet?
Spørsmålet er om det trengs jekker.
Husk at huset er dimensjonert for snølast.
Har du tegltakstein på taket, veier det selvfølgelig en hel del.
Da jeg så på, byttet snekkeren svill under tre bjelker om gangen uten å jekke opp eller lignende. Men det var et hus med papp tak, uten snølast.
Men i all rettferdighet, jekket han opp da han begynte med jobben, men det ignorerte han mot slutten.
Men du kan kanskje bytte uten jekk under en bjelke om gangen.
Husk at huset er dimensjonert for snølast.
Har du tegltakstein på taket, veier det selvfølgelig en hel del.
Da jeg så på, byttet snekkeren svill under tre bjelker om gangen uten å jekke opp eller lignende. Men det var et hus med papp tak, uten snølast.
Men i all rettferdighet, jekket han opp da han begynte med jobben, men det ignorerte han mot slutten.
Men du kan kanskje bytte uten jekk under en bjelke om gangen.
Takk for tipset! Jeg har platetak på huset mitt, dessuten er det bare en 1-etasjers utbygging som syllbyttet skal gjøres på så vekten på selve utbyggingen er ikke så stor. Men hvis man bare bytter under en regel om gangen, blir ikke syllbitene veldig korte da og blir syllen like stabil da sammenlignet med om man legger lengre syllbiter?
At svillen består av mindre biter har ingen betydning. Det viktige er at du får bort det som er skadet, så noen ganger kan man trenge å fjerne en del av veggstenderne og skjøte disse. Start med å fjerne en del av svillen på den delen av huset der en eventuell setning gjør minst skade, så ser du jo hvor stabil konstruksjonen er. Ikke under et vindu eller der du har høy last. Men før du gjør dette, høyde marker nøye på stenderne eller veggen slik at du kan justere høyden med jekk eller trekiler om det skulle bli nødvendig.
Det jeg har reflektert over er at man ved svillebytte oftest (ikke alltid) ikke forankrer stenderne på en betryggende måte i svillen. Oftest fordi man bare har brukt kiler mellom veggstenderne og svillen. Så om huset ditt er følsomt for vindlast bør du forankre stenderne i den nye svillen som du så klart allerede har forankret i den bærende konstruksjonen. Hulbånd eller spesielle stålregler fungerer fint.
Det jeg har reflektert over er at man ved svillebytte oftest (ikke alltid) ikke forankrer stenderne på en betryggende måte i svillen. Oftest fordi man bare har brukt kiler mellom veggstenderne og svillen. Så om huset ditt er følsomt for vindlast bør du forankre stenderne i den nye svillen som du så klart allerede har forankret i den bærende konstruksjonen. Hulbånd eller spesielle stålregler fungerer fint.
kirderf83: Det finnes et bra innlegg her på forumet angående det: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/155294-hur-skarva-reglar-vid-syllbyte-bild.html
Jeg tenkte å gjøre i henhold til den første varianten, men bruke en støtteregel på begge sider av regelen. Så tenkte jeg også å sette inn noen flere hele regler da jeg har oppfatningen at om en regel har begynt å råtne så kanskje den fortsetter å gjøre det og da er det like greit å sette en helt ny regel ved siden av den for å slippe å åpne opp og bytte igjen i fremtiden, eller er det dumt? Noen som vet mer/bedre?
Jeg tenkte å gjøre i henhold til den første varianten, men bruke en støtteregel på begge sider av regelen. Så tenkte jeg også å sette inn noen flere hele regler da jeg har oppfatningen at om en regel har begynt å råtne så kanskje den fortsetter å gjøre det og da er det like greit å sette en helt ny regel ved siden av den for å slippe å åpne opp og bytte igjen i fremtiden, eller er det dumt? Noen som vet mer/bedre?
titanium: takk for tipsene! Ett spørsmål dog. Jeg har sittet og grublet på hvordan jeg skal høyde merke. Trolig er jeg bare dum, men bedre å spørre enn å gjøre feil. Kan du forklare ytterligere hvordan man høyde merker. Nå har jeg revet så bare syll, lekter og innervegger er igjen på de stedene der jeg skal bytte syllen (panelet var uansett i behov av å byttes). Innerveggen er jo spikret fast i lekten så om jeg høyde merker på den så følger den jo med i en eventuell løft, eller tenker jeg rart nå?
Man sagar av den "trasiga" regelen et godt stykke fra skaden, hvor mye er jeg usikker på, men et gjetning er opp mot en halv meter fra den synlige skaden, med hussopp, tror jeg at jeg leste 1m.
Deretter sager du en ny bit som er like lang som den du tok bort og setter den på plass.
Til slutt, for å kompensere for at regelen er "av", har du remser av 12mm byggfiner (Kjøp en 12mm plate og sag ut et antall remser i samme bredde som reglene) på hver side av regelen, fest dem med mange skruer.
Nå har du "spjelket" den gamle regelen.
Deretter sager du en ny bit som er like lang som den du tok bort og setter den på plass.
Til slutt, for å kompensere for at regelen er "av", har du remser av 12mm byggfiner (Kjøp en 12mm plate og sag ut et antall remser i samme bredde som reglene) på hver side av regelen, fest dem med mange skruer.
Nå har du "spjelket" den gamle regelen.
Hvis du fjerner stenderne på en større del av veggen samtidig så vil den antakeligvis sette seg. Marker med en stram snor på stenderne langs hele utsiden av veggen. Husknut til husknut f.eks. Marker høyden på samtlige stendere. Da ser du enkelt om du må justere med jekk eller kiler. Det finnes også fargemarkeringssnor sk. snor slå slik at du kan få en farget rett strek på alle stenderne. (smidigdaysconfused skrev:titanium: takk for tipsene! Et spørsmål dog. Jeg har sitter og grublet på hvordan jeg skal høyde-markere. Antakeligvis er jeg bare dum, men bedre å spørre enn å gjøre feil. Kan du forklare ytterligere hvordan man høyde-markerer. Nå har jeg revet så bare syll, stendere og innervegger er igjen på de stedene der jeg skal bytte syllen (panelet trengte uansett å byttes). Innerveggen er jo fastspikret i stenderen så om jeg høyde-markerer på den så følger jo den med i en eventuell heving, eller tenker jeg feil nå?
Når mine foreldre byttet stemplet firmaet opp både ute og inne. De byttet imidlertid lengre biter om gangen og innenfra.
På den andre siden kan det aldri skade å være forsiktig, personlig ville jeg stemplet selv om jeg bare byttet en regel om gangen (kan jo ikke skade).
På den andre siden kan det aldri skade å være forsiktig, personlig ville jeg stemplet selv om jeg bare byttet en regel om gangen (kan jo ikke skade).
Nå var svillebyttet klart! Det tok 2 dager og alt gikk overraskende bra. Vi byttet ca. 2,5 meter om gangen og brukte 3 stempler og støttet opp ved hver regel. Vi løftet derimot ikke huset, men støttet bare opp så det ikke skulle bli noen setninger. Jeg ble overrasket over hvor enkelt dette arbeidet var. Har hørt litt med selskaper som bytter sviller og de har frarådet meg fra å gjøre det selv fordi det er så mye som kan gå galt, men bare man tenker litt og tar det rolig og forsiktig, så er dette arbeidet ikke noe problem.
Satte stemplene inntil reglene med ca 1,5 meters avstand mellom hver stempel. Siden hvor jeg byttet var dog en utbygging som bare var 4,5 meter lang så det krevdes bare 3 stempler. Andre siden jeg byttet på trengte jeg bare bytte halve svillen og det var 4 meter og der brukte jeg bare 2 stempler. Tror dog at det hadde gått bra også uten stempler, men det føltes trygt å ha dem der og det kostet bare 5 kr per dag å leie dem, så det føltes vel verdt pengene.
Klikk her for å svare