Vi renoverer et gammelt hønsehus til bolighus og har fylt på med 3 kubikk betong på den eksisterende, men noe sprukne gulvplaten.
Siden det bare skal fungere som sommerhus og stå kaldt om vinteren, kommer vi ikke til å ha gulvvarme.

Nå vil jeg legge et tregulv på dette. Hvordan skal jeg gjøre for å unngå fukt?

Holder det å legge opp bjelker og legge på et gulv, eller må jeg gjøre noe annet?

Flaten og betongen leder fukt. Hvis du legger trestender direkte på det, vil trestenderne dine mugne innen et par år, avhengig av nivået av fuktpåvirkning. Hvis du legger trykkimpregnerte trestendere, vil det holde i 10–20 år men begynner deretter å lukte forferdelig.

Beste løsning: Unngå tregulv på den konstruksjonen. Legg fliser i stedet.

Nest beste løsning: Granab- eller Nivell-gulv, med mekanisk ventilasjon. Da står gulvet på føtter av metall, og ligger derfor ikke an mot gulvet. Den mekaniske ventilasjonen gjør at fukten trekkes ut istedenfor oppover i konstruksjonen.

Løsning som fungerer i visse tilfeller: Platonmatte og deretter stendergulv. Kan fungere hvis fuktpåslagene ikke er for store, ellers risikerer man at fukten tar andre veier og havner f.eks. i veggene isteden.

• Liker
Vesa53
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.