4.817 lest ·
19 svar
5k lest
19 svar
Hvordan legge trykk på f.eks. tavle ved liming på vegg?
Borre et nytt hull ved siden av i stedet for en masse ekstra dyre bor. Tenk da på hvordan du tror armeringsjernet ligger. Borre da for eksempel ikke direkte rett under eller ved siden av da det pleier å være som et rutemønster.
Hei raveper:
Det er akkurat det jeg har testet. Prøver å bore nye hull "skrått", dvs ikke vertikalt eller horisontalt. Nettopp derfor lurer jeg på om det virkelig er armeringsjern.
Litt nysgjerrig på hva det kan være.
Man ser tydelig at det kommer ut "gråfargede" metallfliser når man borer. Armeringsjern er vel oransje/brun?
Jeg vet ikke hvordan man bygde leiligheter på 70-tallet. Bygningen er 8 etasjer høy. Da forstår man at det trengs solide greier for stabilitet. Den første etasjen må jo bære 7 stk. ovenfor. Men jeg vet ikke, har ingen anelse om harde materialer ved byggeprosjekter. Kanskje noen byggeekspert vet dette?
MVH
Sam
Det er akkurat det jeg har testet. Prøver å bore nye hull "skrått", dvs ikke vertikalt eller horisontalt. Nettopp derfor lurer jeg på om det virkelig er armeringsjern.
Litt nysgjerrig på hva det kan være.
Man ser tydelig at det kommer ut "gråfargede" metallfliser når man borer. Armeringsjern er vel oransje/brun?
Jeg vet ikke hvordan man bygde leiligheter på 70-tallet. Bygningen er 8 etasjer høy. Da forstår man at det trengs solide greier for stabilitet. Den første etasjen må jo bære 7 stk. ovenfor. Men jeg vet ikke, har ingen anelse om harde materialer ved byggeprosjekter. Kanskje noen byggeekspert vet dette?
MVH
Sam
Armeringsjern er normalt rustfarget når man ser det, men det er jo på overflaten. Det er "metallfarget" inni. Normalt er husene bygd av armert betong, men armeringen sitter ikke så tett at man klarer å treffe dem mer enn maks to ganger på rad (om man ikke har maksimal uflaks). Man kunne så klart tenke seg at du har en større jernbjelke der av en eller annen grunn, da kanskje du har et område på noen desimeter du må bevege deg utenfor for å teste. Vet ikke når man begynte å bygge med prefabrikkerte betongelementer i stor skala i Sverige, men det var vel på 60-tallet, hus med stålskjelett var vel ikke så vanlig i bolighus på 60-70-tallet, selv da er de vel oftest maks 20-30 cm brede.
Sist redigert:
Liten oppdatering på hva som har skjedd:
Før jeg sprang av gårde til byggevarehandelen, så fant jeg følgende lenke (for de som er interesserte) om valg av drill ved boring i metall.
http://www.ehow.com/list_6676350_drill-bits-drilling-metal_.html
Bla følgende står det:
"Cobalt bits are the best choice for drilling holes in stainless steel and harder metals because they are stronger than HSS bits."
Så jeg kjøpte rett og slett en kobolt bor for 50 :-!!!. Fyren i butikken sa at dette var det sterkeste de hadde. Sterkere enn HSS og bedre enn Titanbor (da det kun er overflaten som er av titan) mens koboltborren er kobolt rett gjennom.
Vel hjemme så fulgte jeg hans tips: (som også har sagt av noen på forumet)
Bore med lav hastighet (800 omdreininger /min).
Ikke trykk for hardt, la borren gjøre jobben
Kjøl den med jevne mellomrom. Når den blir het, blir boreevnen dårligere.
Jeg kom gjennom som smør rett og slett.
Satte opp hyller, bilder, gardiner osv. :wow:
Igjen har jeg løst problemene med hjelp av kompetente og hjelpsomme mennesker på forumet. Takk alle sammen. d^_^bd^_^bd^_^b
Kommer ikke til å nøle med å starte ny tråd hvis jeg har spørsmål fremover.
Før jeg sprang av gårde til byggevarehandelen, så fant jeg følgende lenke (for de som er interesserte) om valg av drill ved boring i metall.
http://www.ehow.com/list_6676350_drill-bits-drilling-metal_.html
Bla følgende står det:
"Cobalt bits are the best choice for drilling holes in stainless steel and harder metals because they are stronger than HSS bits."
Så jeg kjøpte rett og slett en kobolt bor for 50 :-!!!. Fyren i butikken sa at dette var det sterkeste de hadde. Sterkere enn HSS og bedre enn Titanbor (da det kun er overflaten som er av titan) mens koboltborren er kobolt rett gjennom.
Vel hjemme så fulgte jeg hans tips: (som også har sagt av noen på forumet)
Bore med lav hastighet (800 omdreininger /min).
Ikke trykk for hardt, la borren gjøre jobben
Kjøl den med jevne mellomrom. Når den blir het, blir boreevnen dårligere.
Jeg kom gjennom som smør rett og slett.
Satte opp hyller, bilder, gardiner osv. :wow:
Igjen har jeg løst problemene med hjelp av kompetente og hjelpsomme mennesker på forumet. Takk alle sammen. d^_^bd^_^bd^_^b
Kommer ikke til å nøle med å starte ny tråd hvis jeg har spørsmål fremover.
Klikk her for å svare