33.558 lest ·
25 svar
34k lest
25 svar
Hvordan lage stort hull i tømmervegg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
Påminner meg om bor til borrekompisen.
Hva for håndholdt maskin kan dra en 117 mm bor som drar inn seg ca 1 mm per omdreining?
Den engelske varianten har som største diameter 65 mm hvilket er langt ifra TS behov på 135 mm.
(Det er nok en handleddsbryter den borren)
Protte
Hva for håndholdt maskin kan dra en 117 mm bor som drar inn seg ca 1 mm per omdreining?
Den engelske varianten har som største diameter 65 mm hvilket er langt ifra TS behov på 135 mm.
(Det er nok en handleddsbryter den borren)
Protte
De borren var mer et generelt svar for hulltaking, jeg vet også at de er begrenset i størrelse. En masse svar gikk jo ut på å bore en masse hull for så å kjøre med tigersag osv.prototypen skrev:
I stedet for en masse småhull er disse selvtrekkende borren ideelle for "litt" større hulltakinger da de gir fint snitt og drar fint i tre.
Motorsagen pleier å fungere, antakelig holder du sagen i feil vinkel når du skal begynne å sage. det er vanskelig å stikke inn sverdspissen direkte. prøv å sage på en stubbe først, og skaff deg noe stødig å stå på så går det nok fint.
Jeg lånte en 20 cm hullsag og prøvde å komme meg gjennom en 15 cm tømmervegg fra 1700-tallet for å montere en baderomsvifte. Så langt har jeg ødelagt to boremaskiner, en brant opp og på den andre gikk chuckfestet i stykker, og jeg er fortsatt ikke halvveis.
Fyren på den lokale utleiefirmaet sier at jeg må tenke om siden jeg sannsynligvis ikke ville klare å holde en sterkere maskin. Han foreslår motorsag, men dels blir det et stygt hull som er vanskelig å tette, dels må jeg stå og vakle på en stige. Noen som har noen gode forslag?
Fyren på den lokale utleiefirmaet sier at jeg må tenke om siden jeg sannsynligvis ikke ville klare å holde en sterkere maskin. Han foreslår motorsag, men dels blir det et stygt hull som er vanskelig å tette, dels må jeg stå og vakle på en stige. Noen som har noen gode forslag?
Med en skikkelig boremaskin med lavgir er det ingen problem, men det tar litt tid, man må hugge med stemjern etter noen cm hullsager tar ikke så dypt. Si til utleieren at du vil ha en skikkelig maskin, ingen boremaskin for popnit.
Ta en helt vanlig elkabel forsynt bormaskin og en hullsag med riktig diameter.
"Borr" deg inn i treverket...ta ut sagen...rens opp...inn igjen...sag osv osv ingen hast,
så skal du se at du kommer igjennom.
"Borr" deg inn i treverket...ta ut sagen...rens opp...inn igjen...sag osv osv ingen hast,
så skal du se at du kommer igjennom.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
Ikke en god idé sånn 2 år senere. 135 mm hullsag, en litt dårlig Festo og tømmervegg.
Protte
Protte
Det finnes naturligvis ingen håndholdt maskin som kan dra gjennom en 127 mm hullsag med 1 mm per omdreining, i så fall får du nok bore hydraulisk fra utsiden (Volvo L70 kanskje?) men da er det stor risiko for at du skader veggen.
Hvorfor ta seg gjennom en 8 tommers stokk på 200 omdreininger?
Et godt alternativ ifølge bildet med en anbefalt hastighet på 800 omdreininger per minutt, med noen pauser for å tømme sagen, du vil ikke engang trenge å lade batteriet for å komme deg gjennom en 8 tommers vegg.
Å svare på et spørsmål som ble stilt for to år siden kan være for å hjelpe andre som skal lage nye hull?
Hvorfor ta seg gjennom en 8 tommers stokk på 200 omdreininger?
Et godt alternativ ifølge bildet med en anbefalt hastighet på 800 omdreininger per minutt, med noen pauser for å tømme sagen, du vil ikke engang trenge å lade batteriet for å komme deg gjennom en 8 tommers vegg.
Å svare på et spørsmål som ble stilt for to år siden kan være for å hjelpe andre som skal lage nye hull?
Klikk her for å svare