Skulle være interessant å vite hva det er for bøy og mal?
Protte
Vet ikke om du ikke så bildet. Men det er en båt som har et rundet skrog. På bildet er biten som jeg vil lage mal på rutenettet i rødt. Om du synes det ser ut som en rett linje er det fordi den røde linjen ligger oppå. Hvordan mener du med 'hva det er for mal'?
Nå ser jeg at det er en båt, trodde først at det var et våtrom.
Er det ikke som å klippe julenisser, brett kartongen på midten og klipp begge sidene samtidig?
Har ingen rødpen, så grov linje=rødt.
Mål høyde H og bredder A og B, se vedlagt skisse.
Legg en linjal i henhold til stiplet linje, mål største utbukting D.
Tegn opp parallelltrapeset i henhold til neste skisse.
Mål ut punktet c, der utbuktingen var størst i henhold til målingen.
Legg en ri (en lang slank bøyelig ribbe) mellom a-c-b og trekk kurvelinjen.
Det enkleste er om du bruker kartongen og lager den i to seksjoner, dvs fra midten og ut mot bordleggningen. Du kan grovklippe slik at du ligger så nær du kan. Deretter tar du en passer, helst en med spiss og blyant (slik at du kan tegne) og drar spissen langs bordleggningen, for da får du tegnet på papiret nøyaktig der du skal klippe.
Deretter gjør du det samme på motsatt side og taper sammen de to malene når du har klippet langs blyantstreken, skjøvet ut malene mot bordleggningen og prøvd slik at de er eksakte.
Du har jo en rett linje i køye bunnen så den trenger du ikke lage mal for, bare legge kartongbitene dine mot denne fra begynnelsen.
Båter pleier sjelden å være helt symmetriske på slike steder.
Klipp ut en bit kartong (typ beskyttelsespapp/melkepapp, ikke bølgepapp) litt grovt og noe mindre enn det som skal tilpasses. Fest den med smeltelim eller dobbeltsidig tape mot skottet.
Mal deretter av med småbiter som du trimmer med saksen og deretter fester mot grovmalen med smeltelim. På den måten kan du få med hver eneste ujevnhet.
Antar at du skal sage ut en teakfinerplate og sette der.
Båter pleier sjelden å være helt symmetriske på sånne steder.
Ta og klipp ut en bit kartong (type beskyttelsespapp/melkepapp, ikke bølgepapp) litt grovt og noe mindre enn det som skal males av. Fest den med smeltelim eller dobbeltsidig tape mot skottet.
Mål deretter av med småbiter som du trimmer med saksen og setter fast mot grovmalen med smeltelim. På den måten kan du få med hver eneste ujevnhet.
Antar at du skal sage ut en teakfiner og sette der.
Derfor bruker man passer for å tegne av det hele. Har aldri sett noen på verftet klatte smeltelim og papirbiter
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.