Jeg har prøvd å lage en mal, men det blir aldri helt bra. For det meste har jeg brukt kartong som jeg har klippet ut.

Hvordan lager man disse malene, den er ca 57 cm høy? Tips mottas med glede.

legger ved bilde.
 
  • En pappmal med rød kontur, ca 57 cm høy, plassert mot en bakgrunn av hvit panel. Flere verktøy sees rundt malen.
Skulle være interessant å vite hva slags bend og mal?
 
Hva er det? Forpiggen på en båt?
 
prototypen skrev:
Skulle være interessant å vite hva det er for bøy og mal?

Protte
Vet ikke om du ikke så bildet. Men det er en båt som har et rundet skrog. På bildet er biten som jeg vil lage mal på rutenettet i rødt. Om du synes det ser ut som en rett linje er det fordi den røde linjen ligger oppå. Hvordan mener du med 'hva det er for mal'?
 
fahlis skrev:
Hva er det? Forpiggen på en båt?
Ja det er forpiggen på en båt, vet ikke om båter er passende her. Tenker dog at man bruker samme teknikk uansett hvor svingen sitter.
 
Nå ser jeg at det er en båt, trodde først at det var et våtrom.
Er det ikke som å klippe julenisser, brett kartongen på midten og klipp begge sidene samtidig?

Protte
 
Y
Et alternativ kanskje være beskyttelsespapp for gulv når man maler og slikt. teip opp, skjær med barberblad.
 
Har ingen rødpen, så grov linje=rødt.
Mål høyde H og bredder A og B, se vedlagt skisse.
Legg en linjal i henhold til stiplet linje, mål største utbukting D.

Håndtegnet skisse av en parallelltrapets med målmarkeringer H, A, B, og D, vist på rutepapir med en buet side.

Tegn opp parallelltrapeset i henhold til neste skisse.
Mål ut punktet c, der utbuktingen var størst i henhold til målingen.
Legg en ri (en lang slank bøyelig ribbe) mellom a-c-b og trekk kurvelinjen.

Håndtegnet skisse av en parallelltrapets på rutet papir, med markerte punkter a, b, og c, og en kurvlinje mellom dem.

Skjær ut og juster om nødvendig.
 
Det enkleste er om du bruker kartongen og lager den i to seksjoner, dvs fra midten og ut mot bordleggningen. Du kan grovklippe slik at du ligger så nær du kan. Deretter tar du en passer, helst en med spiss og blyant (slik at du kan tegne) og drar spissen langs bordleggningen, for da får du tegnet på papiret nøyaktig der du skal klippe.

Deretter gjør du det samme på motsatt side og taper sammen de to malene når du har klippet langs blyantstreken, skjøvet ut malene mot bordleggningen og prøvd slik at de er eksakte.

Du har jo en rett linje i køye bunnen så den trenger du ikke lage mal for, bare legge kartongbitene dine mot denne fra begynnelsen.
 
Båter pleier sjelden å være helt symmetriske på slike steder.

Klipp ut en bit kartong (typ beskyttelsespapp/melkepapp, ikke bølgepapp) litt grovt og noe mindre enn det som skal tilpasses. Fest den med smeltelim eller dobbeltsidig tape mot skottet.

Mal deretter av med småbiter som du trimmer med saksen og deretter fester mot grovmalen med smeltelim. På den måten kan du få med hver eneste ujevnhet.
Antar at du skal sage ut en teakfinerplate og sette der. :)
 
S
jeg har papir til mine hobby båter og har brukt kartong til en båt men det var lenge siden
(ja, det finnes rc-båter i glassfiber også karbonfiber)
 
Björn Melander skrev:
Båter pleier sjelden å være helt symmetriske på sånne steder.

Ta og klipp ut en bit kartong (type beskyttelsespapp/melkepapp, ikke bølgepapp) litt grovt og noe mindre enn det som skal males av. Fest den med smeltelim eller dobbeltsidig tape mot skottet.

Mål deretter av med småbiter som du trimmer med saksen og setter fast mot grovmalen med smeltelim. På den måten kan du få med hver eneste ujevnhet.
Antar at du skal sage ut en teakfiner og sette der.:)
Derfor bruker man passer for å tegne av det hele. Har aldri sett noen på verftet klatte smeltelim og papirbiter ;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.