Jeg lurer på en ting som jeg ikke vet hvordan jeg skal forklare, men jeg gjør et forsøk.
Anta – for eksemplets skyld – at jeg bygger et gjerde bestående av:
* To gjerdestolper, 70 x 70 mm.
* To horisontale lekter (45 x 45 mm)
(...samt et antall gjerdespiler.)
Jeg vil feste lektene ved å "ta ut" 45 x 45 mm store hull i stolpene som jeg "stapper inn" lektene i. Hullene i stolpene går ikke "rett igjennom", men kanskje halvveis.
Hvilken teknikk og hvilke verktøy bruker man forslagsvis?
Håper at noen forstår hva jeg mener...
P.S
Som sagt: Gjerdet er bare et eksempel. Den dagen jeg virkelig bygger et gjerde, satser jeg på en annen teknikk og andre dimensjoner på treverket.
Anta – for eksemplets skyld – at jeg bygger et gjerde bestående av:
* To gjerdestolper, 70 x 70 mm.
* To horisontale lekter (45 x 45 mm)
(...samt et antall gjerdespiler.)
Jeg vil feste lektene ved å "ta ut" 45 x 45 mm store hull i stolpene som jeg "stapper inn" lektene i. Hullene i stolpene går ikke "rett igjennom", men kanskje halvveis.
Hvilken teknikk og hvilke verktøy bruker man forslagsvis?
Håper at noen forstår hva jeg mener...
P.S
Som sagt: Gjerdet er bare et eksempel. Den dagen jeg virkelig bygger et gjerde, satser jeg på en annen teknikk og andre dimensjoner på treverket.
Håndoverfres å frese ut med, deretter en kjempeskarp stemjern å skjære ut hjørnene med slik at det blir firkantet. Hadde jeg gjort. Alternativt bore rett gjennom og sage ut hullet med stikksag, og bare bruke ovennevnte teknikk i endene (for jeg antar at du til slutt skal ha flere gjerdeposter enn 2?).
Nå ble jeg faktisk litt usikker på hva det heter på norsk, men en stæmborr (gjetter jeg på, det kan ha noe annet navn) kan du ta opp firkantede hull. Man kanskje rett og slett skal si kvadratiske hull, så burde det vel gå an å flytte rundt og kjøre flere ganger om man vil ha rektangulære hull i en retning.
Men det er så vidt jeg vet en litt dyrere maskin (har iallfall ikke sett noen direkte billige) og temmelig spesialisert, ikke noe som hjemmepuleren går og kjøper.
Selv hadde jeg nok satset på bor i passende størrelse (gjetningsvis hadde jeg tatt en sylinderbor) og så fikset til resten med en skarp stemjern, faktisk ganske enkelt og raskt fikset med et godt stemjern om du ikke holder på i eik eller noe annet veldig hardt tre.
Bah, jeg må bli raskere til å skrive
Cheetah1s forslag med fres er muligens enda mer effektivt om du tilfeldigvis eier en fres allerede. (Ellers finnes det jo alltid en grunn til å kjøpe en
)
Men det er så vidt jeg vet en litt dyrere maskin (har iallfall ikke sett noen direkte billige) og temmelig spesialisert, ikke noe som hjemmepuleren går og kjøper.
Selv hadde jeg nok satset på bor i passende størrelse (gjetningsvis hadde jeg tatt en sylinderbor) og så fikset til resten med en skarp stemjern, faktisk ganske enkelt og raskt fikset med et godt stemjern om du ikke holder på i eik eller noe annet veldig hardt tre.
Bah, jeg må bli raskere til å skrive
Sist redigert:
Takk for tipset. Jeg har aldri brukt en håndoverfres men kan tenke meg å skaffe en - om den er brukbar.cheetah1 skrev:
Mener du at man freser runde hull med den, og deretter gjør hullet firkantet med stemjern?
Det vil si: Bore bort så mye som mulig med en rund bor, og rydde opp med stemjern? Eller...?mrVoodoo skrev:
Jepp, korrektTappet skrev:
Nei, du freser ikke et rundt hull (som det ville blitt om du boret) du freser et hull med de målene du skal ha, la oss si 45*45mm, men så vil det bli litt igjen i hjørnene som du må fjerne, siden fresestålet er rundt. La oss si at du freser med et 15mm stål, da vil de avrundede hjørnene som er igjen i kvadraten ha en radius på 15mm. Men alt i alt litt mindre å fjerne enn om du bare borer et rundt hull. Imidlertid er det ingenting som hindrer deg fra å bore flere hull, men det vil uansett bli litt lettere og mindre å fjerne med en fres.
En bor er vel et billigere alternativ enn fresen i alle fall, og fungerer sikkert utmerket det også, hvis du allerede har en boremaskin? Selv hadde jeg nok kanskje frest også ved nærmere ettertanke, men så har jeg også allerede to freser...
Sist redigert:
hei
denne maskinen finnes
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...=sv&division=hw&ccat_id=95226&object_id=14153
denne maskinen finnes
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...=sv&division=hw&ccat_id=95226&object_id=14153
Interessant!mrVoodoo skrev:Jepp, korrektBlir jo i prinsippet det samme som med fresen, men du har jo mulighet til å fjerne litt mer materiale med fresen, litt avhengig av hvor stor/liten diameter du kjører på fresestålet.
Nei, du freser ikke et rundt hull (som det ville blitt om du boret) du freser et hull med de målene du skal ha, si 45*45mm, men så vil det være litt igjen i hjørnene som du må fjerne, siden fresestålet er rundt. Si at du freser med et 15mm stål, da vil jo de avrundede hjørnene som er igjen i kvadraten ha en radius på 15mm. Men alt i alt litt mindre å fjerne enn om du bare borer et rundt hull. Men det er jo ingenting som hindrer deg fra å bore flere hull, men det blir likevel litt lettere og mindre å fjerne med en fres.
En bor er vel et billigere alternativ enn fresen i alle fall, og fungerer sikkert bra det også, hvis du allerede har en bormaskin? Selv ville jeg kanskje frest også ved nærmere ettertanke, men da har jeg også allerede to freser...
Ny uvitende spørsmål: Kan man stille inn hvor dypt hull man vil ha, slik at alle hullene blir like dype?
Med frese har du en justerbar dybdestopp, men husk hvor dype hull du skal lage. Avhengig av frese og freseverktøy kan det være vanskelig å få noen direkte dyp å snakke om med en frese, mer enn 40-50 mm dypt hadde jeg ikke regnet med å kunne frese. Det ville vel være vel dypt allerede der til det fiktive gjerdet du har tatt som eksempel ovenfor 
Til boremaskiner får man vel som oftest en dybdestopp, men de du kjører med en skrutrekker (som vel egentlig er det jeg borer mest med) er det vel temmelig sjeldent. For mindre boredimensjoner finnes det såkalte borestopp, en liten ring som du trer over borer og låser ved ønsket dybde (hovedsakelig når man borer og plugger treplugger). Selv pleier jeg å ta et par runder teip rundt borer for å markere hvor jeg skal stoppe, det fungerer bra så lenge det ikke er snakk om at man trenger absolutt millimeterpresisjon, da kommer borestativet fram.
Til boremaskiner får man vel som oftest en dybdestopp, men de du kjører med en skrutrekker (som vel egentlig er det jeg borer mest med) er det vel temmelig sjeldent. For mindre boredimensjoner finnes det såkalte borestopp, en liten ring som du trer over borer og låser ved ønsket dybde (hovedsakelig når man borer og plugger treplugger). Selv pleier jeg å ta et par runder teip rundt borer for å markere hvor jeg skal stoppe, det fungerer bra så lenge det ikke er snakk om at man trenger absolutt millimeterpresisjon, da kommer borestativet fram.
40-50 mm dybde er mer enn tilstrekkelig.mrVoodoo skrev:Med fresen så har du et justerbart dybdeanslag, men ha i tankene hvor dype hull du skal lage. Avhengig av fres og fresestål kan det være vanskelig å få noen direkte dyp å snakke om med en fres, mer enn 40-50mm dypt hadde jeg ikke regnet med å kunne frese. Det ville vel være vel dypt allerede der dog til det fiktive gjerdet du har tatt som eksempel ovenfor
Til boremaskiner får man vel alt som oftest et dybdeanslag, men de du kjører med en skrutrekker (som vel egentlig er det jeg borer mest med) så er det vel temmelig sjeldent. Til mindre borredimensjoner finnes det såkalte borrestopp, en liten ring som du trer over borret og låser ved ønsket dybde (hovedsakelig når man borer og plugger treplugg). Selv pleier jeg å ta et par runder tape rundt borret for å markere hvor jeg skal stoppe, fungerer bra så lenge det ikke er snakk om at man trenger absolutt millimeterpresisjon, da kommer borrestativet frem.
Det heller mot innkjøp av en håndoverfres i morgen...
Et annet alternativ er å kjøpe vinkelskinner som du bruker for å feste 2"2 i stolpene. Litt billigere enn å kjøpe håndoverfres, men ikke like pent.
Klikk her for å svare