7.752 lest ·
6 svar
8k lest
6 svar
Hvordan lage hull for tilluft gjennom 40 cm yttervegg?
Med nytt Nivell system og mekanisk avtrekk har vi konstatert at vi trenger mer tilluft da det nå er et betydelig undertrykk i huset.
Vi har teglbekledd lettbetong yttervegger på over 40 cm. Et lag tegl utenpå.
Hvordan får jeg hull gjennom dette på en god måte?
Finnes det noen hullsag (som ikke koster tusenlapper) som fikser det?
Mvh,
Anders
Vi har teglbekledd lettbetong yttervegger på over 40 cm. Et lag tegl utenpå.
Hvordan får jeg hull gjennom dette på en god måte?
Finnes det noen hullsag (som ikke koster tusenlapper) som fikser det?
Mvh,
Anders
Takk for forslagene... Jeg hadde allerede ringt rundt til noen utleiefirmaer, men ingen har så lang (dyp) hullsag. Jeg vil få gjennom en sånn her: http://www.bygghemma.se/inomhus/var...n/vaggventil-tilluft-fresh-tl80f-dbs/p-166941
Hullet skal være 125mm i diameter, og de jeg har snakket med har sager som tar 150mm dypt, men med det kommer jeg ikke gjennom selv om jeg borer fra begge sider...
Ytterveggen inkludert tegl er altså 400mm tykk.
Mvh,
Anders
Hullet skal være 125mm i diameter, og de jeg har snakket med har sager som tar 150mm dypt, men med det kommer jeg ikke gjennom selv om jeg borer fra begge sider...
Ytterveggen inkludert tegl er altså 400mm tykk.
Mvh,
Anders
Men vent nå. Lettbetongveggen kan du jo bore med vanlig hullsag, og her bruker jeg forlengere som finnes til pipenøkkelsett og pipe i passende størrelse for hullsagens sekskantprofil, og når da lett 300-400mm. Så du borer et hull rett gjennom veggen med installasjonsbor som du dessuten vinkler lett slik at du får fall mot utsiden for evt. kondensvann. Deretter er det bare å kjøre på fra innsiden i lettbetongen med 127mm hullsag i vanlig bimetall, koster ca 125;- + festemidler, til du når teglveggen. Gjenstår deretter å bore gjennom teglstenene fra utsiden og skulle tro at hullsagen også fikser dette da tegl er porøs, såfremt du ikke har noen annen fasadestein som bare ble kalt for "tegelvägg".
Klikk her for å svare