Hei! Vi holder på med å bygge et støyskjerm. Skal isolere mot 2 tommer 3 lekter. Hadde planlagt å bruke steinull som isolasjon og deretter et stålnett som beskyttelse mot fugler. Mange stålnett er dyre, men nå har jeg funnet et på byggmax i aluminium som kommer til å koste 4000 for 90 kvadrat. Skjermen er 35 m lang og 1,5 m høy. Det finnes galvaniserte nett som koster litt over 100:-/kvadrat som alternativ.
Kommer til å ha liggende 2 tommer to med to tommer mellomrom som fasademateriale.
Er dette en konstruksjonen som dere tror på?
Har også sett på treullit mens det vil koste mye mer.
Mvh Patrik

P patrikz skrev:
Hadde planlagt å bruke steinull som isolasjon og deretter et stålnett som beskyttelse mot fugler
Jeg forstår ikke helt hvor fuglene og nettet kommer inn i bildet.
Skal ikke mineralullen dekkes av tre på begge sider?

Forresten, har du byggetillatelse for gjerdet?

Det finnes to varianter av støyskjermer - reflekterende og absorberende. Det du mener er reflekterende. Det jeg bygger er absorberende skjermer som er mer åpne slik at lyden når isolasjonen og absorberes.

Planket er alt for lavt, forutsatt at ikke alle i familien er kortere enn 150 cm.

Lydmessig har du helt rett! Men vi vil heller ikke bo i en bunker

Jeg skal forsøke å få byggetillatelse for et absorberende støygjerde, og planen min er å bruke en form for plastnett eller vindnett på den åpne siden. Fant blant annet https://allox.se/tradgard/tradgardsnat/, men har ikke bestilt prøve ennå. Fant også https://www.svenskaplastprodukter.se/produkter/byggprodukter/byggnat hvor de har et nett som er uttalt for støybeskyttelse.

Se nærbildet på denne siden for hvordan de bruker plastnett utenpå steinullen.
https://www.stangselbutiken.se/sv/moduler-Bullerskydd/noistop-green-noistopgreen-450x1000x110-mm.php

Sist redigert:
Tenk på at den tette siden (mot dere?) Bør være helt tett.

Om man tenker seg at nettet skal beskytte mot at fugler hakker løs isolasjonen og bygger rede med, så må det være veldig finmasket. Maskestørrelse typ hønsenetting vil neppe hjelpe.

P patrikz skrev:
Lydmessig har du helt rett! Men vi vil ikke heller bo i en bunker
Nei, men da er det bedre at du ikke bygger noe beskyttelse i det hele tatt. 150cm er nemlig helt bortkastede penger.

Må holde med ricebridge her. Har selv satt opp en 2 m høy støyvegg mot trafikken, men den må opp til 3 meter for å begrense så mye at jeg merker forskjell. All lyd går i en "sirkel" og den lyden som slipper over planket vil du høre.
Samme om du har en åpning nederst, selv bare en centimeter eller flere, slipper lyden gjennom.
Tenk deg en pose med vann. Stikker du hull på posen, renner vannet ut. Samme med lyd. Den minste sprekk, og lyden kommer inn. Et annet eksempel, vi har støytette vinduer med trelags glass. Åpner jeg vinduet bare en halv centimeter kommer lyd inn.
Du bør minst ha 2,5 meter høyt støyskjerm.
Søk på nettet, finnes mye informasjon der.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
For eventuelt interesserte. Har studert støyskjermer laget med steinull. Så langt har jeg sett at steinull med to forskjellige tettheter brukes for å absorbere trafikkstøy. Det er 80 kg per m3, og 100 kg per m3. Ganske tett med andre ord. Flere bedrifter bruker disse langs motorveier, bl.a har jeg sett en ved Lund City i Skåne. De bygges med galvanisert vinkeljern og plastnett. Hver del blir da ganske kostbar, men er man hendig, kanskje man kan bygge selv. Bedriftene sier at en absorberende støyskjerm reduserer støy med opp mot 24dB, og skal være bedre enn reflekterende støyskjerm. En reflekterende kaster lyden over veien mot den andre siden. Den kan også treffe og reflektere større kjøretøy som busser og lastebiler, og da kommer en liten del tilbake mot støyskjermen igjen. Det optimale er da to sjikt, først en absorberende matte, deretter en reflekterende vegg/skjerm på innsiden. Det som eventuelt passerer den absorberende delen, treffer den harde innsiden, og føres tilbake inn i den absorberende matten. Fordelen er at man slipper å lage en stor og kostbar såle, hvis man bygger støyskjerm med type sementblokker/murblokker. Da holder det med bare stolper. Men ikke glem høyden, min. 2,5 m, helst 3 meter. Noe lavere hvis et hus ligger lavere enn veien, om skjermen kan monteres nær veien.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.