Hei! Første tråd men jeg tror jeg har vært her før?
Det gjelder en port i et innerstadshus i Stockholm. Den passive døren har skyveregler oppe og nede. Den nedre regelen som skal låse mot et hull i gulvet i hva jeg tror er granitt? En stor gulvstein som går et stykke utendørs og et stykke innendørs. Hullet til regelen er forstørret av kanskje hundre års slamring i porten. Spørsmålet er hvordan man gjør hullet mindre på en smart og holdbar måte? Jeg har vurdert å fikse en rørstubb. Bore opp hullet i dimensjon og på dybden, og så slå i rørstumpen og fylle mellom rør og stein med noe. Alternativt ta et flatjern og bore hull for regelen og skru fast i gulvet under dørbladet. Forutsatt at det finnes plass mellom gulv og dørblad. Idéer og forslag mottas takknemlig. Lasse

Mats-S
L Lars Karlsson2942 skrev:
Borr opp hullet i dimensjon og på dybden, og så slå i rørstumpen og fylle mellom rør og stein med noe.
Det finnes et antall epoksylimtyper som burde passe.

- rengjør det oppborede hullet ekstremt nøye
- legg litt epoksy i bunnen før du slår i røret, slik at røret "støpes" fast i bunnen
- slå i røret
- forvarm rør og stein med en varmluftspistol
- fyll opp alle hulrom utenfor røret med epoksy
- varm alt sammen igjen med varmluftspistol (eventuelt kanskje du skal sette en tynn "plugg" i bunnen av røret slik at ingen epoksy "renner opp" der når du varmer)

Men jeg tror det er bedre å vente til det blir en varmere og tørrere årstid, større sjanse for å lykkes med limingen da ;-)

• Liker
Klass0n
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det finnes et antall epoksylimtyper som burde passe.

- rengjør det oppborede hullet ekstremt grundig
- legg litt epoksy i bunnen før du slår i røret, slik at røret "støpes" fast i bunnen
- slå i røret
- forvarm rør og stein med en varmepistol
- fyll opp alle hulrom utenfor røret med epoksy
- varm alt sammen igjen med varmepistol (Eventuelt kanskje du skal sette en tynn "plugg" i bunnen av røret slik at ingen epoksy "renner opp" der når du varmer)

Men jeg tror det er bedre å vente til det blir en varmere og tørrere årstid, større sjanse for å lykkes med limingen da ;-)
Takk!

De hadde ikke fungert å legge på litt sveis på spanjoletten som går ned i steinen, tykke på den litt

T Timmermannen77 skrev:
Det hadde ikke fungert å legge på litt sveis på spanjoletten som går ned i steinen, tykke på den litt
Jo, men så skal den jo opp også :-) Jeg tror at spanjoletten er tight. Den er trolig byttet noen ganger. Men det er en god tanke. Får se om jeg tør å løsne beslaget. Gamle sporingsskruer i eik. Man vil jo ikke at skruene skal knekke hvis man ikke fant en løsning på problemet.

• Liker
Timmermannen77
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.