Hei!
Har endelig fått hjem mitt stilige støpegranittelement fra LVI... men det veier jo en del!
Hvordan synes dere at man skal feste det?
Fakta:
Vekt: ca 20 kg.
Antall festepunkter: 4
Veggmateriale: Sponplate 12mm + gips 13mm.
Regler: Vel, vet ikke helt hvor de sitter (føler meg litt klønete).

Jeg opplevde noe lignende i sommer, men med litt andre forutsetninger. Vanlig vannradiator 600*1400 mm, skulle festes i et lag gips (under vindu). Min oppskrift var:
1) Bannskap
2) Lokalisere de loddrette bjelkene som vinduet er festet i, noe som er ganske lett
3) Sage bort gipsen mellom disse bjelkene med tigersagen. Sage midt i bjelken.
4) Fjerne isolasjon og montere bjelker på passende steder.
5) Ny gipsplate, sparkling osv.
6) Montere radiatoren med fransk skrue i de nye bjelkene.

Med riktig innstilling (dvs. tyren ved hornene, bite the bullet, sure eplet osv), har du radiatoren på plass på et døgn. Da vet du også at den ikke vil falle ned.

• Liker
J-train
  • Laddar…
20 kg var jo ikke så farlig, det burde bare være å skru fast. Du hadde jo sponplate.

Er du bekymret så trykk inn 2/4 molyexpander(den modellen for doble skiver da), de holder minst 25kg /stykk.

Er enig med elof.....expander! Lær holde! Tro oss ;)

Mollyplugg blir det... var på trelasthandleren og pratet om det også.

Mattiasp virker å like å snekre... men det føles som en skikkelig overkill å plukke fra hverandre halve veggen!

Fire stk mollyplugg for doble plater kjøpes inn i morgen!

Poxeman skrev:
Mollyplugg blir det... var på brädgårn og pratet om det også.

Mattiasp virker å like å snekre... men det føles som en skikkelig overkill å plukke fra hverandre halve veggen!

Fire st mollyplugg for doble plater kjøpes inn i morgen!
Riktignok liker jeg å snekre, men mine forutsetninger var dårligere. Sannsynligvis tyngre radiator, enkelgips og kun to festepunkter. Dessuten viste det seg at det ikke fantes noen stående regel overhodet under vinduet. Gipset manglet støtte på 1400 mm!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.