Hei!
Jeg vil bygge noe i henhold til skissen jeg har lagt opp. Er ingen proff og da jeg fant Havsta på IKEA passet skapene såpass bra at jeg bestemte meg for å bruke dem og heller moderere dem litt.

https://www.ikea.com/se/sv/p/havsta-fovaring-med-glasdoerrar-grabeige-s59534901/

Jeg kommer sikkert til å ha en del spørsmål under prosessen, men mitt første spørsmål er - hvordan henger jeg opp Havsta vitrineskap på veggen? Det anbefales ikke at man gjør det… men det burde vel gå an å ordne? Trenger jeg å forsterke skapene? Takk!

• Håndtegnet skisse av en veggenhet med Havsta vitrineskap over og underskap under, samt et speil mellom skapene.
Du trenger sannsynligvis å ha en list/regul på veggen som skapene hviler på. Deretter feste dem øverst mot veggen med en løsning med vinkeljern.
Om du har tenkt å ha dekorlist under skapene, typ https://www.ikea.com/se/sv/p/lerhyttan-dekorlist-profilerad-kant-ljusgra-90352371/ så vil din list/regul ikke merkes. Dekorlist kanskje trengs uansett for å skjule undersiden av skapene som ikke er ment å være synlige?

K Kane skrev:
Du trenger sannsynligvis en list/regel på veggen som skapene hviler på. Deretter feste dem på toppen mot veggen med en løsning med vinkeljern.
Hvis du tenker å ha dekorlist under skapene, som denne [lenke] så vil listen/reglen din ikke være synlig. Dekorlist kan kanskje være nødvendig uansett for å skjule undersiden av skapene som ikke er ment å være synlige?
Takk for svaret!

Bra idé med regel under som skapene hviler på. Mener du da at jeg skal dekke den reglen med dekorlist? Det høres også ut som en god idé, men jeg forstår ikke helt hvordan det skulle dekke undersiden av skapene? Den listen må vel plasseres ganske dypt?

Jonawullt Jonawullt skrev:
Takk for svar!

Bra idé med regel under som skapene hviler på. Mener du da at jeg skal dekke den reglen med dekorlist? Det høres også ut som en god idé, men jeg forstår ikke helt hvordan det skulle dekke undersiden av skapene? Den listen vil havne ganske dypt, vil den ikke?
Ville det være mulig å bygge inn skapene i en slags stamme som festes i taket ellers?

Mener du da at jeg skal dekke den regelen med dekorlist?
Nei, mitt spørsmål var om du skal ha dekorlist på undersiden av skapet, se bildene i IKEA-lenken. Da skjules jo en vegglist visuelt.

Skulle det gå an å bygge inn skapene i en slags ramme som festes i taket ellers?
Alt er mulig.....
Husk imidlertid at et velfylt vitrineskap blir ganske tungt.

K Kane skrev:
Nei, spørsmålet mitt var om du skal ha dekorlist på undersiden av skapet, se bildene i IKEA-lenken. Da skjules jo en vegglist visuelt.
Ah, akkurat! Da kunne man egentlig ha en ordentlig list mot veggen og deretter ha en sokkel rundt under hele skapet som dekker listen? Da burde man kunne feste en slags bunn også?

Ah, akkurat det! Da kunne man egentlig ha en ordentlig list mot veggen og så ha en sokkel rundt under hele skapet som dekker listen? Da burde man kunne feste en slags bunn også?
Du trenger ikke dekke listen. Mal den i samme farge som dekorlisten/skapene. Og med dekorlist rundt skapene trengs ingen bunn.

K Kane skrev:
Alt er mulig.....
Husk dog at et vel fylt vitrineskap blir ganske tungt.
Med tanke på at det blir veldig tungt.. Tror du at det holder med en list for skapet å hvile på + vinkelbeslag? eller kan man forsterke ytterligere?

Takk!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.