I
olni65 skrev:
Unnskyld at jeg kaprer tråden. Byggaren, finnes det noen tidsskrift man kan abonnere på/lese for å øke kunnskapen i byggekunsten? Selv har jeg fått en del hjelp av håndverkeren min for å 'komme i gang' med visse ting, men man kan jo ikke løpe til ham hele tiden. Dessuten er hans interesse nå når mine største jobber er utført betydelig mindre nå til dags... :rolleyes:

Jeg har lest Gör Det Själv nå i noen år, men jeg har ikke sett noe bedre skrift. Noen ganger innbiller jeg meg at jeg lærer ting, selv om jeg naturligvis ikke har kunnskap nok til å vurdere eller sette karakter på om det de viser i sine artikler er gjort på rett måte eller ei. Samtidig vil man jo bli bedre og lære nye ting, så alle tips på periodika eller lignende mottas takknemlig!
Dessverre har jeg heller ikke funnet noe tidsskrift som er 'bra' fra den synsvinkelen at det lærer ut korrekt hvordan man skal/bør gjøre. Noen ganger er det også slik at det kan gjøres korrekt på mer enn én måte, og de beskriver som regel bare én måte. Den måten vil jeg gjerne skal være helt korrekt, for ellers blir det misvisende.

Så det eneste rådet jeg kan gi deg er å begynne å praktisere innen bygg og så lese til byggingeniør og begynne å jobbe i byggenæringen hos noen bedre renommerte byggherrer for å fra grunnen lære deg hvordan det skal gjøres. Det tar sin tid men er verdt hvert eneste sekund :rolleyes:

Du kan selvsagt også forsøke å lese inn en del på egen hånd ved å skaffe deg en liste på aktuell kurslitteratur og låne bøkene på biblioteket. Teorien alene rekker dog ikke. Den svarer kanskje for 10-20% av kunnskapen. Resten kommer med årene og samlet erfaring.

Men om du synes det blir for slitsomt, så er mitt råd at du følger TV4:s 'Bygglov'-program der det jo er proffer i aksjon. Den eldre figuren er ikke så mye dårligere selv om han spøker til det noen ganger og kvinnen er suveren med øvrige. De gjør det meste rett selv om det ved et par anledninger kunne blitt gjort bedre. Spesielt av det fagfolk som leies inn.

Bruker man skrue og plugg skal man sørge for at skruens gjenger ikke er for skarpe, da skjærer de seg bare gjennom pluggen. En skrue skal gå rett gjennom pluggen og spenne den fra hverandre.

Gjelder ovenstående også for slaggbetong? Jeg holder på å renovere en leilighet der veggene består av murte blokker av slaggbetong. Har merket når jeg river at betongen er veldig porøs og jeg mistenker at det kommer bli vanskelig å få noe til å holde i denne betongen.

Ja hva sier dere om slaggblokk? Min erfaring sier meg at spikerplugg fungerer bra, men hvordan bærer man seg best for å ikke bore for store hull?
Å starte med et mindre bor er en god start, men bør også bortype og turtall overveies?

/Dadid

Milkshaken
Leste denne tråden nå...
Hallo sier jeg bare... Ok. for plugger i betongvegger... men ikke i siporex eller lettbetong..
Visst kan man ha plugger i dem, men da for ting som sammenbinder mer enn hva kjøkkeninnredning gjør....

Jeg hadde for enkelhetens og styrkens skyld satt opp en smal trestendervegg med spon eller OSB som overflatemateriale... (Spon er best hvis du skal male eller tapetsere imellom) så hadde jeg satt kortlesere på samtlige steder der skapene krever det...
hvorfor akkurat slik??? Jo for styrken, og dessuten har man en god overflate å feste maling og tapeter i, + at man kan gjøre veggen spikrak, noe som gjør at kjøkkenskapene blir enkle å sette opp...

Har kjøpt Heco Lettebetongplugg TML 8 i Nylon. Boredybde 70 mm, bor 10 mm.

Anbefalt skruediameter er 7,0-8,0 mm.

Hvor finner man så tykke skruer? Har lett på flere steder, men ikke funnet.

Går det an å bruke fransk treskrue?
Skal henge opp kjøkkenskap.

For øvrig virker pluggen bra. Man skrur den inn i lettbetongen med en unbrakonøkkel. Mye billigere enn Fischers.

I
ohlgren skrev:
---
Dug det å bruke fransk treskrue?
---

Så klart duger fransk treskrue. Den har jo en redig 6-kantskalle med stor anliggningsflate.

Jeg har nettopp festet bærerebjelken til en ny terrasse med disse pluggene:
http://www.heco.se/prodbild/652.jpg
Og skrudde det sammen med en lang fransk skrue, det sitter som fjell, men én ulempe... Man trenger et spesialbits for å kunne skru inn pluggen i veggen, den rakker'n kostet 380 kr :S

Daveo skrev:
Jeg har akkurat festet bærebjelken til en ny veranda med disse pluggene:
[lenke]
Og dro det sammen med en lang fransk skrue, det sitter som fjell men en ulempe.... Man trenger en spesialbits for å kunne skru inn pluggen i veggen, den rakkeren kostet 380kr :S
Hmm, rart. Jeg bruker vanlig unbrako til akkurat de samme HECO lettbetongpluggene. Passer utmerket.

Ja, jeg også. Det finnes vel dessuten et rett spor for skruvmejsel om jeg ikke husker feil.

Hei

Jeg planlegger kjøkken i rom med lettbetongvegg, og er litt skremt av hva jeg har lest her. Siden jeg skal ha et innertak som bæres av solide stokker, tenkte jeg å utnytte dette ved å sette MDF-board mot lettbetongveggen og sørge for at den ikke ramler utover av overskapets moment ved å holde igjen med en stokk i overkant, se vedlagt skisse. Deretter skrur jeg inn overskapet i MDF-boarden. Noen som synes det er bra eller dårlig?

Med vennlig hilsen

Magnus

Milkshaken skrev:
Leste denne tråden nå...
Hallo sier jeg bare... Ok. for plugg i betongvegger... men ikke i siporex eller lettbetong..
Visst kan man ha plugger i dem, men da for ting som sammenbinder mer enn hva kjøkkeninnredning gjør....

Jeg hadde for enkelhetens og holdfasthetens skyld satt opp en smal tresvillevegg med spon eller OSB som overflatemateriale... (Spon er best om du skal male eller tapetsere imellom) så hadde jeg satt kortlinger på samtlige steder der skapene krever det...
Hvorfor akkurat så??? Jo for holdfastheten, og dessuten har man et godt overflatesjikt å feste maling, og tapeter i, + at man kan gjøre veggen spikerrett, hvilket gjør at kjøkkenskapene kommer til å bli lette å sette opp...
Vår kjøkkeninnredning henger siden 2003 i plugg/fransk skrue i siporex/blåbetong. Ikke noe problem i det hele tatt, det gjelder å bruke riktig type plugg. Snakker vi enkelhet så er det klart enklere å bore noen hull og sette i plugg enn å først slå og bygge en vegg vel? ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.