60.128 lest ·
41 svar
60k lest
41 svar
Hvordan henge kjøkken på lettbetong vegg?
Jeg brukte nylonplugger fra Essve.
Byggeren, jeg har den største respekt for din erfaring og ypperlige kunnskap og velformulerte råd her på forumet, men i dette tilfellet håper jeg at du tar fullstendig feil....
Byggeren, jeg har den største respekt for din erfaring og ypperlige kunnskap og velformulerte råd her på forumet, men i dette tilfellet håper jeg at du tar fullstendig feil....
Dessverre ikke. Som byggmester, eiendomseier og forvalter får man noen innsikter i at ting ikke alltid er så sikre som det ser ut til og reklamen hevder. Min erfaring er basert på X-antal nedraste kjøkkenskap med dyre krav på erstatning for innholdet.MathiasS skrev:
En snekker prøvde en gang å bevise meg feil med 'brekkjernstesten' i en lettbetongvegg om at jeg tok feil, og dum som jeg var da gikk jeg på bløffen. 80 leiligheter og to år senere hadde over 20 overskap rast ned. Ett allerede første dagen leietakerne flyttet inn. Da tok vi ned alle overskap og satte dem med gjengestang. Da fantes ikke Fischers nylonplugg eller forlengede plugger tilgjengelige, og snekkerne hadde mot mine ordre skrudd med skruer som var for lange for pluggen. (Det som stikker ut på baksiden gjør null nytte om de ikke sitter i tre, og det finnes ikke i lettbetong.)
I forbindelse med renovering av datterens huskjøp, fikk jeg øye på et overskap som så litt mystisk ut. Det hang på en bærende, 15 cm tykk, vegg av lettbetong. Skapet var heldigvis tomt etter forrige eiers utflytting. Når jeg skulle hekte av dørene, fikk jeg skapet over meg. Rester av plastplugger satt igjen i veggen, men fantes også i skrugjengene = kaldtrekking i plasten. (Det har vist seg til og med i betong ved ren utdragskraft at plasten ikke holder i lengden. Friksjonen i hullet mellom plast og omgivende materiale mangler da all betydning, uansett hvor stor friksjonen er.)
En tidligere og betydelig tryggere metode for skapoppsetting var å henge dem opp med klippspiker dyppet i saltlake (som gjorde at den rustet fast i lettbetongen). Spissen ble bøyd 10-15 grader og spikeren slått i med hammer. Den metoden hadde dog den ulempen at ribben i overskapene gjerne løsnet fordi den ikke satt jevnt med bakkanten, men 3-5 mm inn. Derfor gikk man over til plugg og skrue og fikk i stedet nye problemer.
· 8 592 innlegg
Byggaren: Så hva er dine erfaringer med spikerplugg da?
Der er jo i hvert fall skrue/spiker og plugg tilpasset for hverandre, så "kalldragning" burde ikke forekomme ?!
/K
Der er jo i hvert fall skrue/spiker og plugg tilpasset for hverandre, så "kalldragning" burde ikke forekomme ?!
/K
klaskarlsson skrev:
Jeg har bare erfaring med spikplugg i mindre omfang, typ å spikre opp kabel med. Og der fungerer den utmerket
En siste presisering. Kalldragning forekommer bare i plastplugg, ikke i nylonplugg.
· 8 592 innlegg
Spikpluss til kabel :S
Det må være en liten variant av plugg, eller en jæklig stor kabel
Mine spikplugg ligger på mellom 80 - 120 mm lengde i 4 - 6 mm diam
/K
Det må være en liten variant av plugg, eller en jæklig stor kabel
Mine spikplugg ligger på mellom 80 - 120 mm lengde i 4 - 6 mm diam
/K
Ja. De er ikke store. Cirka 25 mm lange og hvite eller gule (om nå fargen har noen betydningklaskarlsson skrev:
Med riktig plugg, riktig skrue og riktig borehull så sitter nok skapene fast. Den utskjelte avisen Gör Det Själv har i sitt siste nummer en oversikt over nettopp plugger og hva forskjellige plugger (med riktig skrue) tåler i de ulike materialene de er ment for.
Nå må jeg bare kaste meg inn. Byggmesteren mener slike spikerplugger, som er hvite eller gule. Perfekte når man skal spikre for eksempel en elkabel. Trekk en rett strek, et fem mm hull midt på streken, i med APK-plugg og klamre kabelen rett og pent.
klaskarlson mener den andre, store typen plugg, ofte nær eller rundt en desimeter lange. Flott å feste ganske tunge ting med, i betong iallfall. I lett betong ville jeg ikke tro at noen av pluggene er spesielt egnet. OK en kabel veier ikke mye ...
Visst er det så dere mener ...
klaskarlson mener den andre, store typen plugg, ofte nær eller rundt en desimeter lange. Flott å feste ganske tunge ting med, i betong iallfall. I lett betong ville jeg ikke tro at noen av pluggene er spesielt egnet. OK en kabel veier ikke mye ...
Visst er det så dere mener ...
Mikael_L skrev:Nå må jeg bare gripe inn.
Byggaren mener slike her spikerplugger, som er hvite eller gule. Perfekte når man skal spikre f.eks. elkabel. Trekk en rett strek, et fem mm hull midt på streken, i med APK-plugg og klamre kabelen rett og pent.
klaskarlson mener den andre, store typen av plugg, ofte nær eller rundt en desimeter lange. Perfekt å feste ganske tunge ting med, i betong i alle fall. I lett betong ville jeg ikke tro at noen av pluggene er spesielt egnet. OK, en kabel veier ikke mye ...
Det er vel slik dere mener ...![]()
Jepp! Sånne er det jeg mener
Og jeg forstår fullt ut også hvordan klaskarlssons spikerplugger ser ut, men har selv ikke brukt dem. De kom liksom til litt senere enn når jeg avsluttet yrkeslivet mitt på byggeplass.
Og tidsskriftet Gjør det selv har jeg hatt på prøve et år, men har gitt opp det. For meg havner det i samme kategori som Martin Timells sin 'profesjonalitet', og det er amatørnivå for meg
Høydepunktet var når de skulle vise hvordan man lager en oppheng med en kortling i et bjelkelag for en trapp og rubriserte artikkelen som Legg inn en girkasse. Slike ting driver kanskje NSB med, men ikke en byggmester.
· 8 592 innlegg
Jepp det er den der større varianten jeg mener 
De sitter "gø bra" - til og med i lettbetong.
Kommer vel an på flere faktorer, men lengden samt at plugg og skruedon/spiker er helt tilpasset er nok de viktigste. Borehullene skal som sagt helst gjøres et par mm mindre enn pluggens diameter i lettbetong så sitter den enda bedre
/K
De sitter "gø bra" - til og med i lettbetong.
Kommer vel an på flere faktorer, men lengden samt at plugg og skruedon/spiker er helt tilpasset er nok de viktigste. Borehullene skal som sagt helst gjøres et par mm mindre enn pluggens diameter i lettbetong så sitter den enda bedre
/K
Beklager at jeg kaprer tråden. Byggaren, finnes det et tidsskrift man kan abonnere på/lese for å forbedre seg i byggingens kunst? Selv har jeg fått en del hjelp av min håndverker til å 'komme i gang' med visse ting, men man kan jo ikke løpe til ham hele tiden. Dessuten er hans interesse nå når mine største jobber er utført betydelig mindre nå for tiden...imported_Byggaren skrev:Og bladet Gjør det selv har jeg hatt på prøve et år, men droppet det. Det havner for min del i samme klasse som Martin Timells 'profesjonalitet' og det er amatørnivå for meg![]()
Prisen tok de når de skulle vise hvordan man gjør en avveksling med en kortling i et bjelkelag for en trapp og rubriserte artikkelen som Legg inn en girkasse. Slikt driver muligens NSB med, men ikke en byggmester.
Jeg har lest Gjør Det Selv nå i noen år, men jeg har ikke sett noe bedre skrift. Noen ganger innbiller jeg meg at jeg lærer meg ting, selv om jeg naturligvis ikke har kunnskaper nok til å bedømme eller sette karakter på om det de viser i sine artikler er gjort på riktig måte eller ei. Samtidig vil man jo bli bedre og lære seg nye ting, så alle tips på periodika eller lignende mottas med takk!
Er enig i at det kan bli tullete noen ganger. Man må dog ikke glemme at det er en dansk avis som oversettes til norsk av en oversetter som ikke er hjemme i byggsvingen.