Hei på dere!
Trenger litt råd om hvordan man håndterer en gipsvegg (yttervegg) som jeg har skåret ut biter fra, har brukt en "finer", som skal flislegges.
Grunnen er blant annet at jeg bak gipsen "kortlat" og satt opp OSB på baksiden for å få hyller mm til å feste bra.
Skarvene som er i overkant er jo ikke "fasade" som yttersidene er, så holder det å sparkle igjen så godt det går, selv om det bare er snakk om noen mm mellomrom? Og bør man bruke remse på samtlige skjøter når man skal flislegge?
Hvor nøye skal man være? Ikke misforstå meg, jeg vil ikke jukse men det SKAL være riktig :)
Så i en tidligere tråd at man skal bruke primer før man flislegger på gips, så det spørsmålet trenger jeg ikke stille ;)
/Patrik

• Byggeprosjekt med gipsplater montert på vegg, synlige ledninger og delvis åpen isolasjon i hjørnet, klar for flislegging.
En sprekk på noen millimeter trenger du ikke gjøre noe med i det hele tatt. Sparkle bare i falsene og andre ujevne steder. Det er ingen grunn til å bruke remse. Bruk en mineralsk bundet sparkel, ikke vanlig tørkende sparkel.

ok takk for ditt svar. Ngn sa at man skal skjære ut så man får et v mellom skjøtene dels for å kunne sparkle bedre og for at ikke pappen på gipsen skal reise seg, men det føles mer når man evt skal tapetsere etterpå og skal jo flislegge?

Akkurat.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.