Heisann. Har i dag revet en vegg og skal ta frem murstocken som tidligere har vært innebygd. Til min store overraskelse ser jeg når jeg plukker ned veggen at man har spikret lektene mot murstocken, det kan jo neppe være optimalt. Men mitt spørsmål er, hvordan skal jeg gjøre med det nye innertaket som skal dit? Kan jeg støte det mot murstocken og sette en list rundt. Hvor mye tre får man ha mot murstocken??

Håper dere forstod spørsmålet...

Ola78
Vi har også en pipeløp i huset, så når jeg skulle sette opp vårt innertak i det første rommet jeg ordnet, ringte jeg til feieren og sjekket hva som gjaldt. Han sa da til meg at brennbart materiale skal være minst 10 cm fra pipeløpet. Men, vi har takstoler som ligger omtrent 2 cm fra pipeløpet, og jeg spurte hvordan jeg skulle gjøre det der. Siden det var en eksisterende konstruksjon, trengte jeg ikke å gjøre noe, men han foreslo at jeg kunne legge litt mineralull i sprekken uansett. Veggen som går mot pipeløpet, syntes han jeg skulle kle bjelken nærmest pipeløpet med et par strimler av minerittplate for å beskytte dem om jeg ikke kunne plassere dem på rett avstand. Rett, glemte det, endetreverket på spikerslagene kunne visst gå imot om det var nødvendig for å få feste for takbekledningen. Diffusjonsfolien kan du også trekke likevel mot pipen, men et lite tips er å bruke bastufolie ved pipeløpet da den tåler varmen bedre.

Ola78 skrev:
Vi har også en murstock i huset, så når jeg skulle sette vårt innertak i det første rommet jeg ordnet ringte jeg til feieren og sjekket hva som gjaldt. Han sa da til meg at brennbart materiale skal være minst 10 cm fra murstocken. Men, vi har en takstolene som ligger typ 2 cm fra murstocken og jeg spurte om hvordan jeg skulle gjøre der. Ettersom det var en eksisterende konstruksjon trengte jeg ikke gjøre noe, men han mente jeg kunne legge litt mineralull i sprekken likevel. Veggen som går mot murstocken mente han at jeg skulle kle regelen nærmest murstocken med et par remser av mineralittplate for å beskytte dem om jeg ikke kunne plassere dem på riktig mål. Akkurat det, glemte det, endetreverket på glespanelen fikk visst gå imot om det var nødvendig for å få stabilitet for takbekledningen. Diffusjonsplasten kan du også dra inntil skorsteinen men et lite tips er å bruke bastufolie ved murstocken da den tåler varmen bedre.
Kanon, takk for svaret. Skal følge rådene dine:)

Ola78
Men for sikkerhets skyld, ta og slå en telefon til din lokale feiermester så det ikke er noe spesielt som gjelder akkurat i din kommune. Bedre å sjekke opp før enn å måtte gjøre det om igjen senere:)

Regler er nok bra men tas det ingen hensyn til hvordan pipen er utført?
Vår har vært tapetsert rett på og det har sittet i 50 år uten å løsne så jeg er ikke overdrevent redd for å vegghenke nær den ;)
Uten å sjekke det nærmere så antar jeg at røykanalen går i midten så de øvrige kanalene rundt den.

man har skjerpet reglene de siste årene, noe som har ført til en hel del fyringsforbud og ombygginger. Dermed kan de bli klart vanskelige på noe som var godkjent tidligere, så stalltipset er som sagt å snakke med deres sotmester.

Gir dem en ring

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.