Det sitter en form for plate i taket ved skorstein i mitt soverom.
Malt med et tynt lag vannbasert maling i forbindelse med renovering.
Dessverre husker ingen hva det var for en plate.
Når dere ser disse bildene, hva tror dere det er for en plate?
Jeg tenker at det kanskje er eternitt på grunn av at det sannsynligvis har stått en kakkelovn her tidligere, at eternittplaten er satt opp som brannvern. For hvorfor, hvilken hensikt/på grunn av hva sitter det ellers en plate her? Eller kan man en gang i fortiden ha laget hull i trebjelkelaget (av en eller annen grunn) og så rett og slett lappet taket med en eller annen form for plate? Altså satt igjen hullet. Jeg kan se i selve skorsteinen at det ser ut som forskjellige typer av mørtel/puss, det vil si at man har murt igjen tidligere røykeinngang eller lignende.
Er det noe på bildene som tyder på at platen er/ikke er eternitt?
Personlig synes jeg platens kant ser litt "skjev" ut. Kunne en eternittplate se slik ut eller være mer rak i linjene? Spikrene finnes der med uregelmessige mellomrom. Jeg har for meg at eternittplater hadde forborede hull med jevne mellomrom, men kan ta feil. Men det er klart, man kan jo ha forboret flere hull i eternittplaten selvfølgelig. Fantes det forresten noen maksmål hvor lang en eternittplate kunne være og hvor tykk en slik plate var?
Dette er ikke noen bekymret asbestfundering, men vil rett og slett spørre hva dere tror det er for en plate, om jeg skal fjerne den fremover. Ligger og sover i dette rommet hver natt og har gjort det i mange år nå, så det er klart, kanskje burde jeg male inn platen med en mer bindende maling. Hvis det nå skulle være eternitt. Samtidig vil jeg unngå å slite med pensel på platen unødvendig.
noe brannvern er det jo ikke.......selv om røret har gått inn nær taket så skulle jo platen vært lenger ute i så fall men jeg har da aldri sett noe sånt i noe tak. Det ser jo mer ut som masonitt.
Takk for svar Corre! Har ikke rukket å banke ennå...
Hvorfor en plate her i det hele tatt? Hva tror du?
Lappe sammen og reparere et brutt tretak (hvorfor har man i så fall måttet bryte opp her?) eller en form for plate for brannsikring? Hvis det handler om brannsikring så føles det som om taklisten må ha kommet opp etterpå.. For den er jo i tre og går over platen. Ikke mye til brannsikring da.
Gir spikrene, størrelsen på platen og bølgemønsteret deg noen følelse av hvilken retning det heller mot?
Hvis du skulle gjette.
Har et til sted med en form for plate, i taket ved samme murpipe, men i underetasjen.
Ved siden av en kanal som nå brukes som avtrekkskanal (se hvit luke på bilde), men der jeg tror det har vært røykkanel tidligere, fordi jeg fant en masse kullrester mm i bunnen av den nåværende ventilasjonskanalen.
Samme her, hva i all verden er det for en plate og hvorfor?
Jeg tror at takpanelet ikke har gått helt frem mot murstock og hjørnet der det har vært kakkelovn eller annen varmekilde. Så de har lappet med masonitt for å enkelt få innertaket helt.
Aha, smart tenkt thomas33! Snakker vi slutten av 1800-tallet nå tro?! Det er nemlig da huset er bygget og jeg innbiller meg at takpanelet kan være siden da, men det er kanskje ikke sannsynlig, når jeg tenker meg om...
Takpanelet kan være så gammelt, men sannsynligvis har masoniten kommet dit på 1960-tallet ved en eller annen renovering da dårlige kakkelovner ble kastet bort og erstattet med elektrisk oppvarming!
I tilknytning til piper er sannsynligheten stor for at det er noe med asbest. På bildet ser det mest ut som masonitt siden den følger panelet som vanlig hard eternitt ikke ville gjort. Men det finnes jo mykere varianter. Det kan være en endring i mursteinen som har etterlatt et hull som har blitt lappet igjen med en bit masonitt hvis det ble gjort etter at eventuell ovn eller lignende har blitt fjernet. Eller en tidligere vannskade som er dekket over. Kommer du til å se ovenfra (loftet)? Uansett ser den ufarlig ut der den sitter godt innmalt. Skal du fjerne platen, må du undersøke nærmere.
Jeg tror også på masonite. Det er den tette spikingen og ettergivenheten i platen som gjør at jeg tror på det. En eternitplate er tykkere og stivere og ville vært skrudd med kuppelhodet skrue betydelig mindre tett enn det du har på bildet.
Jeg tror også på masonite. Det er den tette spikingen og smidigheten i platen som gjør at jeg tror på det. En eternittplate er tykkere og stivere og ville blitt skrudd med rund skrue betydelig glisnere enn hva du har på bildet.
eller spikret med større hode
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.