Holder på med å innrede loftet som jeg sikkert har nevnt i flere tråder. Når man endelig er ferdig med gulvet, kommer man til taket og isoleringen. Ingen rariteter med det; lekter, masonitt (eller isopor eller ferdige pappskiver. Ikke bestemt meg enda), isolasjon og plast.

Men det er et område der ventilasjonsrørene kommer opp for avtrekksluften. I det området hadde vi tenkt å sette et garderobeskap med skyvedører, ellers er det jo dødplass og vil ikke bli brukt i det hele tatt. Det blir jo ganske kronglete å fikse med luftspalte osv. i det området. Kan man bygge en slags kattvegg (riktig ord?) akkurat der?

Det jeg ser for meg er å bygge opp innervegger ved å sette opp stendere, vindsperre, stendere, isolasjon, plast og gips. Selvsagt bygge inn garderoben på en eller annen måte i dette. Men hvordan gjør jeg det med luftspalten? Skal den gå fra mønet til dette rommet, eller skal man bygge innerveggen opp til undertaket og sette muggstoppere om hver side av veggen (altså man bryter av luftspalten)? Vanskelig å forklare...

Men uansett så skal det bygges inn, sette en garderobe som kan åpnes fra trappen (du ser rekkverket gjennom filten på bildet). Har noen tips til hvordan man kan gjøre det på best mulig måte?

• Loftrom under konstruksjon med synlige ventilasjonsrør og isolasjonsmaterialer. Del av et rekkverk og fargerik tekstil i forkant.
Spontant skulle jeg si at om det er en kald kattvind du tenker deg så er det en konstruksjon å unngå. Om dette finnes mange tråder på byggahus men kort og godt er det en risikokonstruksjon.

Er det virkelig så slitsomt å for eksempel kjøre opp lekter med 25x36 eller lignende mot råsponten, litt masonit/vindpapp på dette og deretter isolasjon, plast og gips?

Garderobeløsningen burde ikke være større problem å ordne, bygge innervegger med for eksempel 45x70 regel og gips på det rundt om valgte garderobestammer og deretter skyvedører foran. Kjører du varm-kattvind trenger du jo heller ikke bekymre deg om å isolere baksiden på garderoben og det rommet.

// Mats

Er det en konstruksjon å unngå så må jeg vel prøve å lage en luftspalte der, men det er trangt som pokker "på andre siden" av rørene mot rupanelet. Verre er det nok å få plasten tett rundt rørene. Trodde det fantes enklere måter.. ;)

Får fundere litt til... :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.