Jeg skal bygge en terrasse som blir 8*8m. Huset er et vinkelhus så terrassen blir i hele vinkel delen.
Men det jeg funderer på er hvordan man skal løse plintelementene. Tanken er jo at det skal bli terrassetak med innglassing etter hvert. Og da vil man jo ikke at det skal bevege seg. Så har dere noen gode løsninger?

• Husets vinkelområde med grusbelagt underlag og en grill. Planlegges for et 8x8m altandekk med funderinger på stabil søyleplassering for innglasset tak.
Om du etter hvert skal ha vegger og tak, blir kravene til plintene høyere. Tenker du dessuten å koble sammen et uterom med huset kommer det ytterligere krav. Et vanlig dekk kan man grunnlegge på betongplater, men det duger altså ikke i ditt tilfelle. Du må fortelle hva bakken består av og hvordan bolighuset er grunnlagt, før du kan få gode synspunkter.

Du har lignende planer som vi har, først terrasse og eventuelt innglassing senere. Vi har gått på 120 dypt på søylene for å nå frostfritt dybde og 400x400 mm i basen på søylen, det er tross alt noen tonn som skal belaste søylen.

Ok. Huset står på krypkjeller (älvsbyhus)
Grunnen er leire blandet med jord/grus

Det verdiløse er at det ikke finnes ferdige søyler som er høyere enn 700mm

Dine stolper trenger ikke å graves ned til frostfritt dyp hvis du isolerer stolpehullene på toppen. Det holder nok med 70 cm høye stolper. Stolpene bør stå på noe som har en større base enn selve stolpen og som fordeler trykket på bakken (=ferdigstøpt eller plasstøpt betongplate). Du bør unngå å bruke husets grunn som støtte. Det er bedre at terrassen har sitt eget fundament. Totalt 16 stolper burde være nok og gi rimelige spennvidder for bjelkelag og bjelker.

Akkurat de jeg har merket ut :) 16stk
Pilarene er tenkt at de havner 2m fra huset/hverandre. Det blir en bærebjelke eller hva det heter boltet i veggen. Så dekket kommer jo et stykke opp da den skal være ved platen under balkongdøren så det ikke blir så høyt når man skal inn.

Blir nok å grave ned plintene helt altså ca 600mm. Enten om jeg støper en fot for plinten eller om man kjøper betong plate.

Er det noen som har bilde av hvordan glipene blir etter at terrassebordene har tørket når dere har brukt skjulte skruer?

• Liker
Chiippe
  • Laddar…
Hei.
Jeg lurer på slike plinter som har M16 gjenge i midten. Lyste inn med lommelykt i hullet og det så ut som et rør ca. 20 cm dypt og gjengen er ca. 25-30 mm på toppen. Lurer på hvordan røret ser ut i betongen. Må være noen tverrpinner sveiset på det. Det må jo sitte ordentlig fast i betongen, skal ikke snurre rundt. Hvor hardt kan man stramme skruen i hullet?
https://www.byggmax.se/altanplint-p03512

Mvh

Det er bare å stramme. Den kommer ikke til å løsne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.