3.869 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Hvordan gjør man med dampsperren når man bygger på en etasje?
Hus fra -48 (plankvegger) som skal bygges ut og deretter på med en etasje. Konstruktøren har spesifisert at innerveggene (plankveggene) på underetasjen skal kles med dampsperre, deretter med lekter (45 cm + isolasjon) og så nytt overflatemateriale. Veggene skal også tilleggsisoleres utvendig (2x75 tror jeg det var).
I seg selv er det ikke noe problem, men det jeg lurer på er hvordan man får en sammenhengende dampsperre med overetasjen. Hvis jeg har forstått det riktig, setter man jo dampsperren rundt det totale huset så å si. Men hvordan gjør man i etasjeskillet?
Jeg har forstått av å lese at det egentlig finnes to måter å bygge på gamle hus (dampsperre eller ikke dampsperre) - enten gjøre det med plast by the book, eller ikke gjøre det med plast i det hele tatt - og hvis vi nå har sagt at vi skal gå plastveien (vi stoler jo på konstruktøren her) så vil vi jo at det skal bli riktig slik at vi ikke mister noe og slurver noe sted.
Vi skal ha entreprenører, men siden tilbyggingen også trolig skjer i to steg (underetasjen først og overetasjen etterpå) lurer jeg på hva vi skal tenke på? Det kan jo være forskjellige entreprenører som gjør det første hhv andre steget.
Takk på forhånd
I seg selv er det ikke noe problem, men det jeg lurer på er hvordan man får en sammenhengende dampsperre med overetasjen. Hvis jeg har forstått det riktig, setter man jo dampsperren rundt det totale huset så å si. Men hvordan gjør man i etasjeskillet?
Jeg har forstått av å lese at det egentlig finnes to måter å bygge på gamle hus (dampsperre eller ikke dampsperre) - enten gjøre det med plast by the book, eller ikke gjøre det med plast i det hele tatt - og hvis vi nå har sagt at vi skal gå plastveien (vi stoler jo på konstruktøren her) så vil vi jo at det skal bli riktig slik at vi ikke mister noe og slurver noe sted.
Vi skal ha entreprenører, men siden tilbyggingen også trolig skjer i to steg (underetasjen først og overetasjen etterpå) lurer jeg på hva vi skal tenke på? Det kan jo være forskjellige entreprenører som gjør det første hhv andre steget.
Takk på forhånd
Hei .. Dampsperren eller plasten får ikke sitte inne i veggen den skal være nærmest overflatesjiktet..
sitter plasten 5 cm inn i veggen så kondenserer varmen der inne og det vil mugne..
I mellom bjelkelag trenger du ingen plast siden du har full varme på øvre plan, men derimot
taket på øvre plan skal plastes.
Eti..
sitter plasten 5 cm inn i veggen så kondenserer varmen der inne og det vil mugne..
I mellom bjelkelag trenger du ingen plast siden du har full varme på øvre plan, men derimot
taket på øvre plan skal plastes.
Eti..
Man kan visst plassere "Dampsperren eller plasten" inne i veggen. Den skal imidlertid sitte på den varme siden av veggen. Utmerket å sette opp dampsperren eller plasten og deretter 45:an. Da får du et installasjonsrom for kabler, bokser mm samt at det blir minimalt med hull i dampsperren eller plasten.
Sist redigert:
så gjorde de i et villaområde i nabokommunen og alle husene fikk problemer, for det rant vann langs veggene på gulvet. så det vet jeg ... Men om du setter en 15 mm kryssfiner og så gipsen, da punkterer du ikke plasten så lett
og du har noe å skru og spikre i.. Jeg ville aldri selv satt plasten inne i veggen og derfor vil jeg ikke at andre skal gjøre den feilen.
Vennlig hilsen
Eti..
og du har noe å skru og spikre i.. Jeg ville aldri selv satt plasten inne i veggen og derfor vil jeg ikke at andre skal gjøre den feilen.
Vennlig hilsen
Eti..
Så ble det gjort her da vi bygde på huset for 23 år siden. Vi har ikke merket noen problemer med det. Angående punktering av plasten så er det jo eldragningene som man mener ikke skal lage hullene.
Det kommer helt og holdent an på veggens tykkelse. Plastikken skal være maksimalt 1/3 del inn i veggen. Så hvis du setter inn en 45:a må du ha minst 90mm isolasjon utenfor.
Så for din del, hvis du har plasten 45mm inn fra innsiden og har 2*75mm utenfor, så er det greit. Derimot, hvis du bare skulle sette 75mm, er det en forhøyet risiko for kondensproblemer, (vet ikke riktig hvordan det blir med en plankvegg). Og skulle du bare tilleggsisolere på innsiden, ville du sikkert få problemer med plasten 45mm inn i veggen.
I mellomgulvet har du ingen plast da det er varmt på begge sider. Det er bare ytterskallet som har et plastlag.
Så for din del, hvis du har plasten 45mm inn fra innsiden og har 2*75mm utenfor, så er det greit. Derimot, hvis du bare skulle sette 75mm, er det en forhøyet risiko for kondensproblemer, (vet ikke riktig hvordan det blir med en plankvegg). Og skulle du bare tilleggsisolere på innsiden, ville du sikkert få problemer med plasten 45mm inn i veggen.
I mellomgulvet har du ingen plast da det er varmt på begge sider. Det er bare ytterskallet som har et plastlag.
Bare tanken på at det vil bli en økt risiko for kondensproblemer hvis plasten kommer feil, da er man vel ikke så dum at man tar den risikoen og setter plasten inne i veggen.. Et lotteri med stor risiko for at det kommer surt etter. og .hvem er det som betaler hvis det blir feil, og alt må gjøres om igjen... Det er bevist at setter man plasten nærmest overflatebelegget så gjør man garantert ikke feil.. Jeg har sett så mange byggfeil og måttet rette opp etter andre som lager problemer for folk.. se nå bare med de enstegstettede husene, hvor bra var det da, selv om det var en godkjent bygningsnorm.. mitt første inntrykk da jeg så dette, var, hvilken idioti.. og hvem står der nå og vil få et stort hull i lommeboken,.... og får føle seg grundig lurt. ???? Eti..
Klikk her for å svare