jeg skal sette opp et balkongrekkverk med trykkimpregnert virke.

balkongen er ca 1,5m dyp og 3,5 m bred.

jeg kan ikke skru i balkonggulvet så jeg kommer til å skru en 70x70 stolpe i veggen (trehus) - lurer på hvor lang skruen må være for at det skal holde?

det vil altså være en stolpe mot veggen deretter en stolpe i hvert ytterhjørne + 1-2 stolper mellom disse.

jeg tenkte å bruke liggende terrassebord 28x95 mellom stolpe mot vegg og stolpe i hjørnet.

Dette liggende terrassebordet vil jeg felle inn i stolpen og her lurer jeg på hvordan man enklest gjør et utskjæring i stolpen?

tenkte å prøve min Bosch multicutter - men det kanskje finnes smartere måter?

Du vil lage et utdrag midt i stolpen som er 28x95?
Ikke lage et hakk på den ene siden av stolpen?

For utdraget så høres multikutteren ut som et godt alternativ. :)

kan ikke begrepene.

jeg tenker meg at liggende planken går fra siden inn i stolpen et stykke så dypt at planken er jevn med stolpen.

Urtaket i stolpen blir da ca 50 mm bredt 28 dypt og 95 mm høyt (planke 28x95mm)

jeg tenker evt også å dra en planke langs alle stolper mot gården og da blir det et annet urtak på hele stolpens bredde 28 mm dypt og 95 høyt.

om man ikke har en multicutter hvordan gjør man da?

skal prøve multicuttern i morgen.

noen som har en lenke til beskrivelse hvordan man gjør urtak av denne typen?

og kanskje andre smarte måter å feste planker og stolper på.

Sist redigert:
C
Om man ikke har en multicutter bruker man en bakksag og et stemjern, og gjerne en sånn liten minisbåndsliper.

Mikael_L
Stolpe som den til høyre ville jeg spore med kapp-/gjærsagen eller senkesagen eller vanlig håndsirkelsag og så slå av biten med stemjern og gjøre det pent med stemjernet, om det gjaldt noen stolper.
Man kan også sage noen ekstra spor, så blir det mindre risiko for at stemjernet tar mer enn man har tenkt.
Still dybden på sagen som brukes til akkurat riktig!

Var det bare en stolpe ville jeg kanskje bare ta baufilen og forsøke å opptre som en ordentlig snekker. :)
(det er jo ikke lett å sage rett med baufilen :blushing:)

Stolpen til venstre er mer klønete.
Jeg er ikke helt sikker på om det var slik du mente, men slik tolket jeg det i hvert fall.

Der ville jeg nok ta frem Bosch multiverktøyet og sage de tre snittene og så stemjern.

JanneSjo skrev:
jeg kan ikke skru i balkonggulvet så jeg kommer til å skru en 70x70 stolpe i veggen (trehus) - lurer på hvor lang skrue trengs for at det skal holde?
Tja en dimensjon på omtrent 6x120-130 mm burde vel fungere bra. Forbor i så fall i stolpen med 5 - 5,5 mm bor. Bruk ikke elforsinket skrue, men varmforsinket, rustfri eller protect 4 (eller hva det nå heter). For ruststriper på stolpene er ikke pent.
Du kan også forsenke skruen, borre gjennom med 5,5 mm bor, borre så med en 10-12 mm (eller hva som kreves for hodet) noen cm inn. Så kan man være luksuriøs og forsøke å plugge hullet med en eller annen form for kjøpt eller hjemmeprodusert treplugg.

• To stolper med utskjærte spor, den venstre med et utstikkende hulrom, den høyre med et smalt, dypt kutt; begge avbildet stående på siden.
takk!
hvilke bra bilder akkurat som jeg mente

jeg har et annet spørsmål også om hvordan man skal sette / feste glassplate mellom stolpene - jeg skriver den på utendørs terrasse forumet siden det kanskje er mer av et utseende spørsmål - selv om jeg trenger mindre dimensjon av trykket type list - man skulle ha en bordsirkelsag...

et annet spørsmål - siden jeg ikke skrur stolpene i gulvet men i terrassen, skal jeg ha 2-3 stk langsgående 28x95 bord fra stolpe ved vegg til hjørnestolpe - slik at rekkverket ikke løsner om man lener seg mot det.

kan det holde med 60 mm terrassebordskrue eller evt 40 mm ankerskrue som man skrur fast bordene i stolpen - eller bør jeg bruke gjennomgående bolt som f.eks. vognbolt.

vedlegger et prinsippbilde på hvordan rekkverket er laget

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.