Hva jeg har skrevet er at jeg anbefaler at du følger de råd som gulvvarmeprodusenten gir, men det avgjør du jo ytterst selv.
Hvorfor starter du en ny tråd hvis du er helt klar på hvordan du skal bygge opp gulvet?
Ja, bygger du etter den premissen så fungerer jo det meste.
I rest my case..
jeg tror gulvvarmeleverandører gir råd utifra at de får selge mye, f.eks. sporete gulvsponplater og kassetter m.m.
jeg har også ringt Uponor og spurt om min løsning vil fungere, de visste ikke men ville gjerne selge deres produkter i stedet...
denne tråden startet jeg for å vite hvordan jeg skal regle opp gulvbjelkelaget, vi gled inn på gulvbelegget siden du spurte hva jeg skulle ha for gulv
å skruelim en 45x45 nederst på "rammen" høres ut som den beste løsningen hittil synes jeg, ved steinene får man vel gjøre en habrovinkel av et eller annet slag, synd man ikke er snekker
Va sykt å se på bildene dine. Jeg holder på med nøyaktig samme prosjekt akkurat nå. Har akkurat bestilt materialet mitt, så jeg kan fortelle litt kort hvordan jeg har tenkt å gjøre det. Rommet er 8x7 meter, så det blir ganske stor spennvidde.
Innenfor svillen skrur jeg på 45x145 for å få en glatt, stabil og fin innside å feste alt i. Derfra setter jeg 45x220 i bjelkesko. Under disse spikrer jeg 28x120 trykkimpregnert, så det blir som en opp-ned "T". Her legger jeg så asfaboard som blindbunn.
For å ikke få så lang spennvidde setter jeg noen bærebjelker 45x170 i motsatt retning fra gulvbjelkene. Trenger jeg å skjøte gulvbjelkene, gjør jeg det med spikerplater midt over bærelinjene. Under bærebjelkene støper jeg pilarer som de skal hvile på. Omtrent en annenhver meter kanskje.
Skal tillegges at jeg i det som skal bli badet etter mange vendinger besluttet meg for å støpe igjen rommet for å få et stumt og bra underlag. Dette føles kanskje litt overkill i ditt tilfelle og fremfor alt fordi du ser ut til å ville gjøre det så billig som mulig. Da tror jeg trebjelkene blir billigere.
interessant! vi kan kanskje komme til å bytte en del erfaringer
jeg har dog lest at man skal unngå trykkimpregnert, hvordan ser du på det? om det blir fuktig så kan det lett oppstå lukt.
hvor mange bærelinjer blir det i ditt tilfelle, altså hvor lang spennvidde får du på 45x220 mellom disse bærelinjene?
hvilken cc mål kommer du til å bruke?
jeg funderer på et par støpte søyler direkte mot mine gulvbjelker og fra dem kortle ut for å sammenbinde øvrige gulvbjelker og få stabilitet på den måten, men en bærelinje kan kanskje være en bedre idé, har jo uansett bare sandjord så det er vel bare å grave litt til da
du får gjerne poste bilder under din arbeidsgang, i denne tråden eller lenke til en egen tråd
Samma "ram" som du skulle fäst balkskorna i skruvlimmar du istället en 45x45 regel på i nederkant. På denna regel så ställer du sen in dina golvreglar. Skråskruva fast dem i ramen. För att kompensera för att golvreglarna på så vis kommer 45mm för högt jämfört med ramen kan du lägga ytterligare en 45x45 ovanpå din "ram". Detta funkar ju bara om plats för 265mm högt bjälklag finns. En fördel med detta är att du (för att förstärka golvet ytterligare) kan skruvlimma en 45x95 på platten på undersidan av dina golvreglar. Denna kommer då agera dragfläns och då får ett betydligt kraftigare bjälklag. Tänk på att vara noga med lim och skruva relativt tätt. Ytterligare en fördel med detta är att du kan lägga ner trossbottenskivor direkt på denna "dragfläns".
Finns inte platsen kan du istället jacka ur varje golvregel 45x45 i nederkant, på så vis kan du ändå använda dig av 45x45 regeln som upplag istället för balkskor. Men detta alternativ riskerar att ta längre tid än att köra med balkskor.
har räknat lite smått på vad balkskor kostar, det blir ca 1800:- plus spik till dessa,
det blir nog en skruvlimmad 45x45 längst ner på ramen och att jacka ur varje regel, borde ju gå rätt fort om man ställer in cirkelsågen på 45mm djup
Jeg bruker trykkimpregnert på det som ikke "bygges inn", altså bærende bjelker. De kommer jo til å sitte i den ventilerte grunnen. Alt annet treverk blir vanlig uimpregnert.
Jeg går nok for to bærende bjelker i den store salen der spennet er cirka 8 meter. Altså 2,6 meter spenn på gulvbjelkene. Disse kommer til å sitte på CC60 for å passe gulvsponten som skal ligge oppå.
Vi har også bare sand under huset. Kommer til å leie en jordbor og brenne av pælehulene for å slippe å grave, men å grave er jo gratis... I hullene støper jeg deretter en bunn, så papprør på det som jeg fyller opp med grovbetong og fester jernet i som deretter holder bærende bjelken.
har noen spørsmål;
hva festet du 145x45 med mot den gamle veggen? franskskrue kanskje? i så fall, hvor grove og hvor tett?
rekker det med 1 fundamentjern i hver fundament? har sett anbefalinger på 2 og bolte rett igjennom
målte du ut og støpte fundamentene først eller satte du bjelkene med fundamentjern i og støpte deretter? Jeg lurer på hva som blir best/enklest
CC600 ser jo bra ut... og jeg som skal sette cc 330 typ... det blir trangt mellom bjelkene...
MVH/T
Takk, her kommer svar:
1. Den festet jeg med corrseal-skrue fra Essve. Lengde typ 120 har jeg for meg. Sikksakk med kanskje 200 mm mellom.
2. Blir sikkert bedre med to fundamentjern, men det sitter så inn i... og det rekker for å overbevise meg. Det er jo bare 45mm i bredde som skal holdes opp, men kjør på to om du er usikker.
3. Jeg målte først ut hvor jeg skulle lage hullene for fundamentene gjennom et langt målebånd fra den ene veggen så de sitter rett mot den. Deretter når det var tid for å støpe satte jeg opp første og siste gulvbjelken og hengte bjelken i denne midlertidig. Så hengte jeg også fundamentjernene midlertidig ned fra gulvbjelken. Da fikk jeg jernene i omtrentlig høyde og i en rett linje.
Deretter veide jeg inn den med laser, pumpet opp med jekker under så den kom i perfekt høyde under gulvbjelkene og så boret og boltet jeg den fast i jernene og slapp ned alt for til slutt å fylle på med gulvbjelker på cc 60.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.