9.109 lest ·
27 svar
9k lest
27 svar
hvordan gjør jeg rent praktisk med å legge nytt gulv?
blir jo til å legge nytt gulv i huset med tømmerstamme, så jeg tenkte å høre meg for hvordan man gjør det 
jeg har tenkt å bruke 45x220 og legge med cc300 hvis man vil ha fliser og siden spennvidden er opp mot 4,6 meter.
tanken er å slå på en planke/regle rundt om mot tømmerveggen i riktig gulvhøyde så man får som en boks og deretter legge i den med cc300,
hvordan fester jeg reglene i denne "boksen" mot regelen som sitter på veggen? skrur jeg skrått inn fra begge sider, hvor mange skruer og hvilken dimensjon på skruen skal det være?
eller skal jeg bruke noen form for bjelkesko? det blir en del i så fall...
egentlig skulle man jo ønske å skru fra baksiden rett gjennom regelen langs veggen og rett inn i den bærende regelen, men det blir jo litt vanskelig
jeg har tenkt å bruke 45x220 og legge med cc300 hvis man vil ha fliser og siden spennvidden er opp mot 4,6 meter.
tanken er å slå på en planke/regle rundt om mot tømmerveggen i riktig gulvhøyde så man får som en boks og deretter legge i den med cc300,
hvordan fester jeg reglene i denne "boksen" mot regelen som sitter på veggen? skrur jeg skrått inn fra begge sider, hvor mange skruer og hvilken dimensjon på skruen skal det være?
eller skal jeg bruke noen form for bjelkesko? det blir en del i så fall...
egentlig skulle man jo ønske å skru fra baksiden rett gjennom regelen langs veggen og rett inn i den bærende regelen, men det blir jo litt vanskelig
Balkskoar gir jo en stabil innfesting. Bruk tilpassede til din virkedimensjon.
Med CC på bare 300mm går det jo med mange bjelker.
Hva skal du ha oppå (under klinkeren) har du tenkt?
En eller to kortlinger tvers over bjelkene stiver også opp konstruksjonen.
Med CC på bare 300mm går det jo med mange bjelker.
Hva skal du ha oppå (under klinkeren) har du tenkt?
En eller to kortlinger tvers over bjelkene stiver også opp konstruksjonen.
så det er bjelkesko som gjelder altså? det trodde jeg faktisk ikke… da kanskje det blir denne... 12:-
http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balksko-p235097
ja det går med mye lekter… har en tidligere tråd hvor jeg spør hvordan man best mulig skal konstruere det nye gulvet, og der kom "vi" fram til at det blir cc300 omtrent… avhengig av om jeg skal ha bjelkelagplate så blir ccmål beregnet på halve platens bredde…
ovenpå lektene skal jeg ha spikerslag med gulvvarmerør + plate
på spikerslaget skal jeg ha et lag gulvgips for å hjelpe varmespredningen,
Der fliser skal legges blir det ytterligere et skrulimmet lag gulvgips.
kortling skal jeg også ha, 2 der spennvidden er stor og 1 der spennvidden ligger på ca 3 meter.
jeg skal også støpe et par pilarer, dels fordi rommene ikke er rektangulære men har en peis i hjørnet og der må man vel lekte rundt på en eller annen måte og der blir det en støpt pilar i innerhjørnet eller hva man skal kalle det.
der spennvidden er stor skal jeg også støpe et par pilarer rett under lektene hadde jeg tenkt og deretter kortlet fra pilaren for å på den måten binde sammen bjelkelaget...
eventuelt at man skulle støpe pilarer og legge en bæreveggskinne på f.eks. 2 stk 145*45 i de rommene som er litt større, ca. 4,5x4,6 meter stykk i kjøkken og stue. men det reduserer jo plassen å krype i grunnmuren senere…
http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balksko-p235097
ja det går med mye lekter… har en tidligere tråd hvor jeg spør hvordan man best mulig skal konstruere det nye gulvet, og der kom "vi" fram til at det blir cc300 omtrent… avhengig av om jeg skal ha bjelkelagplate så blir ccmål beregnet på halve platens bredde…
ovenpå lektene skal jeg ha spikerslag med gulvvarmerør + plate
på spikerslaget skal jeg ha et lag gulvgips for å hjelpe varmespredningen,
Der fliser skal legges blir det ytterligere et skrulimmet lag gulvgips.
kortling skal jeg også ha, 2 der spennvidden er stor og 1 der spennvidden ligger på ca 3 meter.
jeg skal også støpe et par pilarer, dels fordi rommene ikke er rektangulære men har en peis i hjørnet og der må man vel lekte rundt på en eller annen måte og der blir det en støpt pilar i innerhjørnet eller hva man skal kalle det.
der spennvidden er stor skal jeg også støpe et par pilarer rett under lektene hadde jeg tenkt og deretter kortlet fra pilaren for å på den måten binde sammen bjelkelaget...
eventuelt at man skulle støpe pilarer og legge en bæreveggskinne på f.eks. 2 stk 145*45 i de rommene som er litt større, ca. 4,5x4,6 meter stykk i kjøkken og stue. men det reduserer jo plassen å krype i grunnmuren senere…
Nei. det går til kraftigere/høyere bjelkesko til den dimensjonen du angir. Ex. 45x197 mm (Finns ikke på ByggMax..)
Skal du kjøre gulvvarme så vær nøye med å følge en installasjonsmetode som produsenten angir slavisk (meget nøye).
Skal du kjøre gulvvarme så vær nøye med å følge en installasjonsmetode som produsenten angir slavisk (meget nøye).
det finnes 45x168 på biltema men skal sjekke litt mer og kanskje finne noe prisverdig...GoForIt skrev:
men må jeg altså bruke balkskor?
min gulvvarmeleverandør anbefaler å gjøre som flisforhandleren sier
mine øvrige spørsmål om pilarer får gjerne noen kommentere... det er kanskje vanskelig å forstå hvordan jeg mener... kan ta bilder i kveld på hvordan rommene ser ut
MVH
okey kan noen forklare denne utregningen for meg?
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=826
der virker det som man bruker balksko 45x137 til regel 45*220 altså den som selges på byggmax
http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balksko-p235137#ReadMore
men det skal sikkert spikres/skrus på en spesiell måte... noen som vet?
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=826
der virker det som man bruker balksko 45x137 til regel 45*220 altså den som selges på byggmax
http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balksko-p235137#ReadMore
men det skal sikkert spikres/skrus på en spesiell måte... noen som vet?
Jeg kan ikke helt forstå hvordan du hadde tenkt å feste dem ellers, med forutsetningene du beskriver (naturligvis litt vanskelig når man ikke kan se det fysisk på stedet).
Jeg var delaktig i en etterinstallasjon av gulvvarme i et mellombjelkelag for noen år siden, der man ikke fulgte produsentens instruksjoner helt slavisk, og der sluttresultatet ikke ble noe morsomt i det hele tatt.
Hva slags gulvvarme skal du legge? Må det ikke finnes detaljerte anvisninger på hvordan det skal gjøres?
Ta gjerne noen bilder som du foreslår. Det er lettere å forstå da.
Jeg var delaktig i en etterinstallasjon av gulvvarme i et mellombjelkelag for noen år siden, der man ikke fulgte produsentens instruksjoner helt slavisk, og der sluttresultatet ikke ble noe morsomt i det hele tatt.
Hva slags gulvvarme skal du legge? Må det ikke finnes detaljerte anvisninger på hvordan det skal gjøres?
Jeg kan se flere alternativer til bjelkesko.
Sammen "ramme" som du ville feste bjelkeskoene i, skruelim i stedet en 45x45 regel på i underkant. På denne regelen plasserer du deretter inn dine gulvbjelker. Skråskru dem fast i rammen. For å kompensere for at gulvbjelkene på denne måten vil komme 45 mm for høyt sammenlignet med rammen, kan du legge ytterligere en 45x45 oppå din "ramme". Dette fungerer jo bare hvis det er plass til 265 mm høyt bjelkelag. En fordel med dette er at du (for å forsterke gulvet ytterligere) kan skruelim en 45x95 på bunnflaten av dine gulvbjelker. Denne vil da fungere som en strekkflens og få et betydelig kraftigere bjelkelag. Husk å være nøye med lim og skru relativt tett. En annen fordel med dette er at du kan legge ned bunnskiver direkte på denne "strekkflensen".
Hvis plassen ikke finnes, kan du i stedet lage hakk i hver gulvbjelke 45x45 i underkant, på den måten kan du likevel bruke 45x45 regelen som opplegg i stedet for bjelkesko. Men dette alternativet risikerer å ta lengre tid enn å bruke bjelkesko.
Sammen "ramme" som du ville feste bjelkeskoene i, skruelim i stedet en 45x45 regel på i underkant. På denne regelen plasserer du deretter inn dine gulvbjelker. Skråskru dem fast i rammen. For å kompensere for at gulvbjelkene på denne måten vil komme 45 mm for høyt sammenlignet med rammen, kan du legge ytterligere en 45x45 oppå din "ramme". Dette fungerer jo bare hvis det er plass til 265 mm høyt bjelkelag. En fordel med dette er at du (for å forsterke gulvet ytterligere) kan skruelim en 45x95 på bunnflaten av dine gulvbjelker. Denne vil da fungere som en strekkflens og få et betydelig kraftigere bjelkelag. Husk å være nøye med lim og skru relativt tett. En annen fordel med dette er at du kan legge ned bunnskiver direkte på denne "strekkflensen".
Hvis plassen ikke finnes, kan du i stedet lage hakk i hver gulvbjelke 45x45 i underkant, på den måten kan du likevel bruke 45x45 regelen som opplegg i stedet for bjelkesko. Men dette alternativet risikerer å ta lengre tid enn å bruke bjelkesko.
Sist redigert:
Bjelkelag på cc60, 22mm gulvsponplate og 12mm flytsparkel er jo også ok for fliser.
Ganske mye morsommere å håndtere når man skal isolere, trekke rør osv.
Det er trangere enn man tror å jobbe på 25,5cm.
Prøv å få ned en vanlig boremaskin med flatbor der...
Ganske mye morsommere å håndtere når man skal isolere, trekke rør osv.
Det er trangere enn man tror å jobbe på 25,5cm.
Prøv å få ned en vanlig boremaskin med flatbor der...
jo visst men jeg skal også få plass med gulvvarmen med 20mm slange,,, sporete gulvspånplater er jo ruskete dyre.JOW skrev:
skal man flytsparkle så springer kostnaden av gårde dessverre,
bra innspill ang plassen å f.eks bore på, blir dog 27,5 cm for meg om man tenker seg at bunnsvillbelegget er 55cm og man deler dem i midten og regulerer etter dem.
jeg vurderer dog å bruke råspont som bunnsvill og da kunne man regulere litt glisnere type cc400, hvilket kanskje kan være mer fordelaktig i alle henseender.
Kjempebra forslag! 45x45 koster vel bare ca 6:- meteren så det blir betydelig billigere enn bjelkesko. Det finnes rom nedover krypkjelleren, gjelder bare å grave litt dyperevectrex skrev:Jeg kan se flere alternativer til bjelkesko.
Samme "rammen" som du skulle festet bjelkeskoene i, skruelim heller en 45x45 regel på i underkant. På denne regelen plasserer du så inn dine gulvregler. Skrueskru fest dem i rammen. For å kompensere for at gulvreglene på denne måten kommer 45mm for høyt sammenlignet med rammen, kan du legge enda en 45x45 oppå din "ramme". Dette fungerer bare om det er plass til 265mm høyt bjelkelag. En fordel med dette er at du (for å forsterke gulvet ytterligere) kan skruelim en 45x95 på undersiden av dine gulvregler. Denne vil da fungere som en trekant og gi et betydelig kraftigere bjelkelag. Tenk på å være nøye med limet og skru relativt tett. En annen fordel med dette er at du kan legge ned bunnsvillplater direkte på denne "trekanten".
Hvis det ikke er plass, kan du i stedet lage et spor i hver gulvregel 45x45 i underkant, på denne måten kan du likevel bruke 45x45 reglen som opplegg i stedet for bjelkesko. Men dette alternativet kan ta lengre tid enn å bruke bjelkesko.
Angående "trekanten" så har jeg tenkt å bruke 22x95 eller lignende for å ha noe å legge bunnsvillen på. Blir det mye kraftigere å bruke 45x95? Kanskje man til og med kan klare seg med færre eller ingen betongpilarer om man gjør det på denne måten?
En ting jeg har tenkt på er at jeg kun vil skru denne underliggende planken hvis man en gang må komme til isolasjonen nedenfra... da er det relativt enkelt å skru løs disse og ta ut bunnsvillen... Har man limskruet blir det i prinsippet umulig.
det er 20 mm vannbåren, tenkt å legges i tynnpanel med gulvvarmeplaterGoForIt skrev:Jeg kan ikke riktig forstå hvordan du hadde tenkt å feste dem ellers, med forutsetningene du beskriver (naturligvis litt vanskelig når man ikke kan se det fysisk på stedet).
Jeg var delaktig i en etterinstallasjon av gulvvarme i et mellombjelkelag for noen år siden, der man ikke hadde fulgt produsentens instruksjoner helt slavisk, og der sluttresultatet ikke ble særlig bra.
Hva slags gulvvarme skal du legge? Det må vel finnes detaljerte anvisninger for hvordan det skal gjøres?
på hvilken måte ble det ikke bra der man ikke fulgte produsentens instruksjoner?
jeg skal ta bilder når jeg kommer hjem og legge dem opp, skal prøve å ta i en 360 graders serie så man ser alt
kommer også til å trenge å lage ny grunnmur på den vestlige siden, men det får bli en ny tråd med bilder i
Om du f.eks. ser i VVS-håndboken fra Uponor, så finnes det flere forskjellige alternativer for legging der det i detalj beskrives hvordan man skal gjøre det. Det må finnes noe lignende fra den leverandøren du har valgt også.thestrut skrev:det er 20 mm vannbåren, tenkt å legges i spaltegulv med gulvvarmeplater
på hvilken måte ble det ikke bra der man ikke fulgte produsentens instruksjoner?
jeg skal ta bilder når jeg kommer hjem og legge opp, skal prøve å ta bilder i en 360 graders serie så man ser alt
kommer også til å måtte lage ny grunnmur på den vestlige siden, men det får bli en ny tråd med bilder i![]()
I det tilfellet jeg beskrev brukte man nettopp den metoden (gulvvarmeplater i spaltegulv) du beskriver, til tross for at det viste seg at den ble vurdert som "mindre egnet" i det aktuelle tilfellet. Resultatet var et ujevnt gulv med svai, der flisefuger ikke holdt og fliser løsnet..
Har du bare krypkjeller under så har du jo alle muligheter til å lage sterke løsninger som gir byggehøyde.
jeg har lest den der... og det er jo ikke anbefalt med fliser...GoForIt skrev:Om du f.eks. ser i VVS-handboken fra Uponor, så finnes det flere ulike alternativer for legging der det i detalj beskrives hvordan man skal gjøre det. Det må finnes en lignende fra den leverandøren du har valgt også.
I det tilfellet jeg beskrev brukte man akkurat den metoden (gulvvarmeplater i spredt panel) du beskriver, selv om det viste seg at den ble vurdert som "mindre egnet" i det aktuelle tilfellet. Resultatet var et ujevnt gulv med svai, der flisefuger ikke holdt og plater løsnet...
Har du bare krypkjeller under så har du jo alle muligheter til å lage sterke løsninger som gir byggehøyde.
jeg TROR løsningen min blir veldig stabil faktisk. og det har jeg diskutert i andre tråder her på forumet og det skal fungere ifølge andre forumguder
cc30 45x220 + 22x70 spredt panel + 2 lag skrulimt gulvgips. eventuelt gå opp til 28x70 spredt panel
det som kan skje er jo at fugene sprekker, siden det ikke er våtrom kan man jo fuge om...
det er vel heller ikke helt bestemt med partneren hva vi skal ha for gulvbelegg, det kan jo også bli bare 1 lag gulvgips og parkett på dette, da kan man senere hvis man vil bytte til et ekstra lag gips og fliser, om man nå skulle ombestemme seg...
jeg har liksom lagt meg på gulvgips siden den hjelper til å spre varmen MYE bedre enn gulvspon hva jeg har lest iallfall
i tilfellet du beskriver, hadde man der cc300 med 45x220 eller kraftigere, samt 2 lag skrulimt gulvgips på den spredte panelen?
Sist redigert:
Hva jeg har skrevet er at jeg anbefaler at du følger de rådene som gulvvarmeprodusenten gir, men det avgjør du jo ytterst selv.
Hvorfor starter du en ny tråd hvis du er helt klar med hvordan du skal bygge opp gulvet?
I rest my case..
Hvorfor starter du en ny tråd hvis du er helt klar med hvordan du skal bygge opp gulvet?
Ja, bygger du etter den premissen så fungerer jo det meste.thestrut skrev:
I rest my case..